Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Problem vid köp trots handskak

Permalänk
Medlem

Problem vid köp trots handskak

Vet inte om inlägget hamnar rätt men flytta gärna annars.

Situationen:
Jag bor söder i landet och söker bil. Jag hittar en Volvo v50 i mitten utav landet där min pappa bor. Min pappa går med på att hjälpa mig och kontaktar säljaren. De träffas, mekaniker på pappas jobb inspekterar bilen och ser att det finns ca 2 fel som man borde laga för att bilen ska fungera optimalt. De argumenterar om priset och kommer till sist fram till en summa och SKAKAR HAND PÅ DET. Efter handskakningen ska killen köra hem och hämta papperna och sedan ta med dem tillbaka så att han kan skriva över bilen på min pappa. Han ringer då min pappa och säger att han inte är säker om han vill sälja bilen för det priset längre och säger att han ska fundera på saken.
Ca 20 min senare skickar han ett sms där han skriver att han "Gladeligen tackar nej" (skojar inte) till vårt erbjudande, trots att de har skakat hand på ett pris.

Min fråga nu, är detta ok? Finns det något jag kan göra? Tacksam för all hjälp

Permalänk

Muntligt avtal gäller. Men du kommer få det svårt med bevisbördan.

Så släpp det och köp en annan bil.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Avstängd

Synd, men handslag gäller bara om man har moral.. tyvärr finns det många morallösa typer, dessa kallas för muränor.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Muntligt avtal gäller. Men du kommer få det svårt med bevisbördan.

Så släpp det och köp en annan bil.

finns vittnen men antar att det är överdrivet att gå vidare med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Muntligt avtal gäller. Men du kommer få det svårt med bevisbördan.

Så släpp det och köp en annan bil.

Det är tillåtet att spela in ett samtal man är delaktig i utan att behöva informera de man pratar med...

Sen om det är värt att dra det hela till domstol...

Så, håller med, bara att ge upp och hitta något annat, säljaren vill troligtvis hellre sälja till någon som inte kontrollerar bilen lika nogrannt och därmed kommer att köpa den för ett högre pris.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror nog att man kan konstatera att det finns ett avtalsbrott här. Frågan är ju som sagt, vad kan man göra åt detta? Kan ni styrka att ni haft några extra kostnader i samband med avtalsbrottet? Då kan ni kanske yrka på skadestånd.

Jag kan tänka mig att kostnaden för mekaniker som ni hade på plats t.ex. är något som borde kunna ersättas.

Permalänk
Medlem

Man kan skaka, spotta och prata men utan papper är resten värdelöst.

Permalänk
Medlem

Pengar i handen och avtal skrivet gäller.

Säljaren kanske kände sig pressad eller tänkte att han kan fixa de två felen och sälja till en högre summa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Muntligt avtal är lika bindande som skrivet avtal, dock en omöjlighet att kunna bevisa oftast.

Så släppt det här och gå vidare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ni som har röstat ja, tänker ni enligt lag eller tycker ni det är ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte TS men en relevant fråga:

Vad krävs minst för att ett papper som båda skriver på ska vara starkt bindande? Hur avgörs om te.x underskriften av den andra parten är icke-fejkad?

Permalänk
Hedersmedlem

@nasra, @moonblase
Varför svarar man i en tråd i ett konsumenträttsforum att ett muntligt avtal inte gäller?
Det finns ett muntligt avtal. Finns det vittnen så är caset ännu starkare.

Det finns bara ett tillfälle då muntligt avtal inte gäller och det är vid köp av villa.

Jag tycker att man kan vara ganska tuff mot killen som säljer bilen och hävda att det finns ett muntligt avtal och att det finns vittnen på det. Man kan sedan fråga om han tycker att det är värt att dra det här i långbänk och riskera kostnader för det. Tex kan du begära ersättning med mellanskillnaden om du behöver köpa en motsvarande bil till ett högre pris.

Det finns så klart ingen given utgång på detta, så känslan du vill förmedla är att du vill stå fast vid avtalet och att du är beredd att strida för det. Sedan får han själv avgöra om han vill riskera dålig nattsömn och framtida utgifter för det.

Kan också berätta att en bekant till mig råkade ut för detta just när det gällde en villa. Man hade muntligen kommit överens med säljaren om att skriva kontrakt på en viss summa. Sedan drog säljaren sig ur. Även om avtal om att köpa en villa måste vara skriftligt så kan en avtal om att skriva ett avtal vara bindande. Säljaren insåg att han skulle behöva gå igenom en jobbig process och gick till slut med på att skriva avtalet så som man hade kommit överens.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Muntliga avtal är så gott som värdelösa om det inte finns några bevis i form av inspelningar eller trovärdiga vittnen.

Dra en lärdom av detta och kräv skriftliga dokument hädanefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

Ni som har röstat ja, tänker ni enligt lag eller tycker ni det är ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet ej vad lagen säger så jag svarade Ja då jag tycker det är ok under vissa omständigheter.
Låt oss säga att någon säljer bilen, köparen kommer med hela sitt kompisgäng och en mekaniker. Jag kan tänka mig att vissa skulle känna sig mer eller mindre pressade och nervösa i ett sådant tillfälle. Kanske går man med på ett pris man i vanliga fall inte hade sålt bilen för, i ren nervositet eller liknande.

Jag tycker det är rimligt att man backar ur ett avtal om det liknar det exemplet jag gav. Men man kan ju göra det på ett snyggt sätt, vad nu det innebär.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Det är ett muntligt avtal. Det bästa om det nu verkligen är viktigt är att få ner det på papper.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag hr en gång skakat hand tror jag på att köpa en bil. Vid en sista närmare undersökning märkte jag att bilen hade grova rostangrepp bak runt stötdämparfästena så jag drog mig då ur. Tycker dock det moraliskt riktiga är att ingen drar sig ur efter en handskakning om inga nya omständigheter uppenbaras.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Jag vet ej vad lagen säger så jag svarade Ja då jag tycker det är ok under vissa omständigheter.
Låt oss säga att någon säljer bilen, köparen kommer med hela sitt kompisgäng och en mekaniker. Jag kan tänka mig att vissa skulle känna sig mer eller mindre pressade och nervösa i ett sådant tillfälle. Kanske går man med på ett pris man i vanliga fall inte hade sålt bilen för, i ren nervositet eller liknande.

Jag tycker det är rimligt att man backar ur ett avtal om det liknar det exemplet jag gav. Men man kan ju göra det på ett snyggt sätt, vad nu det innebär.

Enligt lagen så är ett muntligt avtal i liknande fall som detta bindande, sedan kan man få tycka vad man vill om det.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla det ett avtal. Svårt att se att du skulle få rätt för det även om du spelat in det.
Det faktum att ni ej överlämnat pengar eller skickat iväg ägarbevispapperna gör er handskakning till något jag skulle definiera som god gest.
I detta fall är ju ingen skada skedd mer än att ni möjligtvis förlorat onödig tid.
Sedan reagerar jag på att han inte haft med papperna i bilen, kom han från jobbet så visst. Men en seriös säljare borde ju haft med sig både papper och blocket avtal i bilen vid en ev. affär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Enligt lagen så är ett muntligt avtal i liknande fall som detta bindande, sedan kan man få tycka vad man vill om det.

Observera dock att det finns ogiltighetsgrunder för avtal, muntliga eller andra, t ex som någon ingått dem under hot. Avtal kan inte göras gällande helt oavsett omständigheterna vid deras tillkomst. Rent generellt råder avtalsfrihet, men i den ingår också friheten att inte ingå avtal. Villkoren i avtalet kan förstås också vara väsentliga. Om någon tar med sig ett helt MC-gäng och det ingås ett avtal om att överlåta något till ett uppenbart oskäligt lågt pris, så kan man börja undra om det kanske inte är dags att börja titta i avtalslagens 3:e kap.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niteowl:

Skulle inte kalla det ett avtal. Svårt att se att du skulle få rätt för det även om du spelat in det.
Det faktum att ni ej överlämnat pengar eller skickat iväg ägarbevispapperna gör er handskakning till något jag skulle definiera som god gest.
I detta fall är ju ingen skada skedd mer än att ni möjligtvis förlorat onödig tid.
Sedan reagerar jag på att han inte haft med papperna i bilen, kom han från jobbet så visst. Men en seriös säljare borde ju haft med sig både papper och blocket avtal i bilen vid en ev. affär.

Att det är svårt att bevisa gör det inte mindre till ett avtal. Det är juridiskt bindande. Dock blir det problem med bevisningen. Huruvida pengar överlämnats är helt irrelevant, eftersom köpet då hade varit fullbordat, och köparen ej lämnat platsen utan bil.

Att du förvandlar till "en god gest", det som allmänt anses vara ett juridiskt bindande avtal (nån jurist får kvalificera detta om det är fel) är lite förvånande. Kan du motivera din ståndpunkt juridiskt? Eller hittar du bara på utifrån vad som känns rätt för dig. Det där med god gest känns onekligen som att du höftar. Men det finns faktiskt en juridisk praxis avseende muntliga avtal som du inte kan bortse från.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mixe:

Ni som har röstat ja, tänker ni enligt lag eller tycker ni det är ok?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är ju lite skrämmande faktiskt, att en majoritet av de som röstat tror att man helt fritt FÅR dra sig ur ett ingånget avtal, alternativt tycker att det är OK. Björklundskolan? Trumpistisk syn på samhället? Flumskolan (nej, de som gått i "flumskolan" är över 45 år och har mer i skallen)?

Permalänk
Inaktiv

Jag röstade ja av olika anledningar även om det finns lagligt stöd "(~)" (= njaekanskemendubehövertonvismedbevisförattettsådantavtalharingåttssamtattdubehöverävenbevisaattdutagitskadaavdettaavtalsbrott)

Nummer ett : Vi är i en epok där man bör vara såpass bevandrad att man inte ingår muntliga avtal.

Förmodligen hade säljaren ingen aning om att ni skulle ta med er en mekaniker som synade bilen och kände sig pressad av att tacka ja till ett lägre pris än han ursprungligen förväntat sig.

Nummer två : Vi har bara din sida av förloppet.

Permalänk
Skrivet av pigge_85:

Ja, det är ju lite skrämmande faktiskt, att en majoritet av de som röstat tror att man helt fritt FÅR dra sig ur ett ingånget avtal, alternativt tycker att det är OK. Björklundskolan? Trumpistisk syn på samhället? Flumskolan (nej, de som gått i "flumskolan" är över 45 år och har mer i skallen)?

De kanske är realister? De flesta som skrivit påpekar att det finns väldigt lite att göra utan att gå till domstol, där man är chanslös utan en inspelning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

gå vidare till nästa bil. kanske den killen vill sälja.
det löser sig ts

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Har folk så svårt att bara säga nej? Alltså tycker ni det är lättare att bryta ett avtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon131444:

Nummer ett : Vi är i en epok där man bör vara såpass bevandrad att man inte ingår muntliga avtal.

Kan man tycka, men det förklarar inte varför en majoritet (63 av 110) av sweclockers medlemmar anser att man får bryta ett avtal.

Skrivet av anon131444:

Förmodligen hade säljaren ingen aning om att ni skulle ta med er en mekaniker som synade bilen och kände sig pressad av att tacka ja till ett lägre pris än han ursprungligen förväntat sig.

Öh, jaså? Om du ingår ett dåligt avtal för att du ej förmår ingå ett bättre kan du inte bara dra dig ur efteråt. Duh!

Skrivet av anon131444:

Nummer två : Vi har bara din sida av förloppet.

Förvisso. Men du kan ju inte föra ett resonemang utifrån okända variablar, så det återstår bara att förhålla sig till beskrivningen som den är återgedd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

De kanske är realister? De flesta som skrivit påpekar att det finns väldigt lite att göra utan att gå till domstol, där man är chanslös utan en inspelning.

De som röstat har alltså inte förstått frågeställningen utan svarat på nåt annat? Ja, men då så, då är ju allt frid och fröjd i det narcissistiska samhället.

Det är ju inte det frågan gäller. Frågan gäller om man FÅR, om det är OK, iknte om man kan.

Permalänk
Medlem

Röstade ja. Som köpare tycker jag att man har rätt att dra sig ur om man upptäcker dolda fel. Som säljare tycker jag att det inte finns någras omstänigheter som skulle berättiga till att dra sig ur.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pigge_85:

Öh, jaså? Om du ingår ett dåligt avtal för att du ej förmår ingå ett bättre kan du inte bara dra dig ur efteråt. Duh!

Förvisso. Men du kan ju inte föra ett resonemang utifrån okända variablar, så det återstår bara att förhålla sig till beskrivningen som den är återgedd.

Det var inte min åsikt utan det kan ha varit en av anledningarna, "duh!".

Det är ju precis vad du skriver. Det går inte att föra ett resonemang utifrån okända variablar. Det som finns här är en del av historien och redan tidigt i tråden så börjar folk prata om avtalsbrott. Någon konstaterar osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Röstade ja. Som köpare tycker jag att man har rätt att dra sig ur om man upptäcker dolda fel. Som säljare tycker jag att det inte finns någras omstänigheter som skulle berättiga till att dra sig ur.

Men det är ju säljaren som drog sig ur, så varför röstade du ja?

Skrivet av anon131444:

Det var inte min åsikt utan det kan ha varit en av anledningarna, "duh!".

Det är ju precis vad du skriver. Det går inte att föra ett resonemang utifrån okända variablar. Det som finns här är en del av historien och redan tidigt i tråden så börjar folk prata om avtalsbrott. Någon konstaterar osv.

I så fall kan vi varken säga bu eller bä. Ingen borde ha svarat i tråden. Eller så svarar några utifrån vad TS har angett vara omständigheterna, och andra efterfrågar ytterligare information om TS första utsaga har brister.

Om vi ska hårddra det, så gör ju den hållning som du beskriver (ingen diskussion innan båda sidor har sagt sitt) att vi inte kan prata längre här på forumet. Varför ska vi inte utgå från att det som TS säger är korrekt beskrivet?