Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Låg hastighet på ny router, fiber 100/10

Permalänk
Medlem

Låg hastighet på ny router, fiber 100/10

Har 100/10 fiber från Telia i min nya lägenhet.

När jag kör ethernetkabeln direkt från switchen till dator får jag ut ca 94 mb/s, men över mitt wifi (router) får jag endast ut ca 25 mb/s.

Trodde det var min router som felade (netgear) så köpte en ny D-Link DIR-809, men samma fel kvarstod. Både på 2.4GHz och 5GHz.

Är inte så insatt i routers och trådlöst internet mer än att jag följer manualen när jag installerar mjukvaran, all hjälp uppskattas.

har för övrigt ringt både Telia som ansvarar för fibers och mitt bredbandsbolag Universal Telecom, inga problem enligt dem. Vilket redan egentligen är påvisat.

Permalänk
Medlem

Kör trådat.

Annars krävs mer information om exakt hårdvara, enhet och nätverkskort för att säga något specifikt. Wifi är Wifi, förvända dig överlag medioker prestanda på wifi emot en kabel.
Sedan är det så klart en bonus om allt fungerar bra och du får ut dina 100/10 över wifi.

För mig så får jag ut 55mbit/s, 80mbit/s och 160mbit/s på 3 olika enheter. Laptop, tablet och telefon. Så det beror mycket på vilken enhet det gäller.

Samt att små skillnader i vart mottagaren befinner sig kan göra mycket stora skillnader. Kollar jag med telefonen och laptopen kan det vara nog att flytta enheten 2-3cm höger eller vänster och det är skillnaden mellan 160mbit/s och 70mbit/s.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Kör trådat.

Annars krävs mer information om exakt hårdvara, enhet och nätverkskort för att säga något specifikt. Wifi är Wifi, förvända dig överlag medioker prestanda på wifi emot en kabel.
Sedan är det så klart en bonus om allt fungerar bra och du får ut dina 100/10 över wifi.

För mig så får jag ut 55mbit/s, 80mbit/s och 160mbit/s på 3 olika enheter. Laptop, tablet och telefon. Så det beror mycket på vilken enhet det gäller.

Samt att små skillnader i vart mottagaren befinner sig kan göra mycket stora skillnader. Kollar jag med telefonen och laptopen kan det vara nog att flytta enheten 2-3cm höger eller vänster och det är skillnaden mellan 160mbit/s och 70mbit/s.

Jag hade gärna kört trådat, men både jag och sambon använder våra bärbara datorer (mac) majoriteten av tiden. Det gäller 2 mac book, en PC och två iphone i hela hushållet. Samtliga får ut samma hastighet.

Tycker att det är kontigt att vi endast får ut 1/5 av vad vi betalar för.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är imnget fel på din anslutning elerl router, du klagar på dina wififörutsättningar så du får i första hand byta grannar eller byggnad, wifi använder radio och alla delar på eterutrymmet så allt inom radioräckvidd påverkar, vill du undvika denna påverkan så använd kabel eller ändra omgivningen (men det är kanske inte praktiskt möjligt)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Jag hade gärna kört trådat, men både jag och sambon använder våra bärbara datorer (mac) majoriteten av tiden. Det gäller 2 mac book, en PC och två iphone i hela hushållet. Samtliga får ut samma hastighet.

Tycker att det är kontigt att vi endast får ut 1/5 av vad vi betalar för.

Du får inte alls ut 1/5 av vad ni betalar för.

Att du inte får en funktion i routern att fungera som DU vill betyder inte att du inte får vad du betalar för.

Med största sannolikhet, som redan nämnts, så har du nog bara pissiga förutsättningar för att få ditt Wi-Fi bra. Om du inte ställt routern i ett plåtskåp.

Permalänk

Lite dålig stämning här i tråden...

Men lite följdfrågor, hur testar du hastigenheten?
Vad har du för standard på era enheter, klarar de N/AC-standard?
Är det mycket väggar, långa avstånd, andra trådlösa nätverk etc i närheten?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Får du 25 mbit över wi-fi även om enheten är bredvid routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Jag hade gärna kört trådat, men både jag och sambon använder våra bärbara datorer (mac) majoriteten av tiden. Det gäller 2 mac book, en PC och två iphone i hela hushållet. Samtliga får ut samma hastighet.

Tycker att det är kontigt att vi endast får ut 1/5 av vad vi betalar för.

Kör en scan och se hur många trådlösa nät du ser. Testade hos en kompis för ett tag sen och det fanns över 40 trådlösa nätverk i hans lägenhet. Alla dessa måste dela på samma bandbredd. (Det finns ju bara tre icke överlappande kanaler på 2.4 GHz). Han kör trådat f.ö.

Permalänk
Medlem

Mycket snack lite verkstad.

Routern har standarden 802.11ac, mer än så vet jag inte.

Jag får ut samma resultat även om jag har datorn bredvid routern eller i vardagsrummet, lägenheten är på 62 kvm med gipsväggar, så är ingen plåtburk precis.

Får in 10 andra aktiva nätverk via routern. Testar hastigheten både via speedtest samt via bredbandskollen, givetvis med alla andra enheter avstängda.

Permalänk
Medlem

Vid detta tillfälle är datorn precis intill routern. Avståndet från vardagsrummet till routern hade större påverkan än jag trodde, dock samma hastighet oavsett.

Majoriteten av grannarna använder tydligen 2.4GHz bandbredd. Men vad man kan utläsa under maxrate bör det gå att få ut mer. Eller så är det endast en uppskattning vid optimala förhållanden.

Permalänk
Medlem

Byt kanal för 2.4GHz till 1, nu står den på kanal 2 vilket innebär onödiga störningar från/till grannarna på kanal 6. Beroende på vilken iPhone, dator etc så är 70 Mbps rimligt.

För 5GHz kan du testa att minska bandbredden från 80 MHz till 40 MHz. Beroende på vilken iPhone, dator etc så är 100 Mbps rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

http://i66.tinypic.com/4ghsat.png

Vid detta tillfälle är datorn precis intill routern. Avståndet från vardagsrummet till routern hade större påverkan än jag trodde, dock samma hastighet oavsett.

Majoriteten av grannarna använder tydligen 2.4GHz bandbredd. Men vad man kan utläsa under maxrate bör det gå att få ut mer. Eller så är det endast en uppskattning vid optimala förhållanden.

Vad ger bredbandskollen på 5Ghz-bandet om du är nära routern? Ange även vad för enhet du testar med (exakt modell).
Du bör få mkt mer på 5Ghz AC än 25 Mbit/s. Blanda inte ihop Mbit och Mbyte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Byt kanal för 2.4GHz till 1, nu står den på kanal 2 vilket innebär onödiga störningar från/till grannarna på kanal 6. Beroende på vilken iPhone, dator etc så är 70 Mbps rimligt.

För 5GHz kan du testa att minska bandbredden från 80 MHz till 40 MHz. Beroende på vilken iPhone, dator etc så är 100 Mbps rimligt.

Jag provade båda dina råd med det ledde till ytterligare försämrad Mbps i båda fallen. Indikerar det på något speciellt?
Kan jag prova alla olika kanaler på 2.4GHz för att se vilken som är bäst, eller hur fungerar logiken där?

Tack för din input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad ger bredbandskollen på 5Ghz-bandet om du är nära routern? Ange även vad för enhet du testar med (exakt modell).
Du bör få mkt mer på 5Ghz AC än 25 Mbit/s. Blanda inte ihop Mbit och Mbyte heller.

Uppskattningsvis 20cm från routern på 5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Kan jag prova alla olika kanaler på 2.4GHz för att se vilken som är bäst, eller hur fungerar logiken där?

Ja, du kan prova olika kanaler, var dock medveten om att vissa överlappar varandra.

macOS har tydligen inbyggd WiFi scanner.
"To access it, hold the Option key and click the Wi-Fi icon on the menu bar at the top of your screen. Select “Open Wireless Diagnostics.”"

Källa:
How to Find the Best Wi-Fi Channel for Your Router

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, du kan prova olika kanaler, var dock medveten om att vissa överlappar varandra.

macOS har tydligen inbyggd WiFi scanner.
"To access it, hold the Option key and click the Wi-Fi icon on the menu bar at the top of your screen. Select “Open Wireless Diagnostics.”"

Källa:
How to Find the Best Wi-Fi Channel for Your Router

Tack för tipset.

Jag körde diagnosen men fick mest upp olika förslag på lösningar, dock ganska basic.

Permalänk
Medlem

Iofs så är 20cm nästan för nära, men jag antar att du får ungefär lika dåligt 1-2m från routern (i samma rum)?
Men nåt verkar konstigt, speciellt på 5Ghz med en 2015 Mac borde du fått mkt bättre resultat.

Permalänk
Medlem

Ibland kan andra enheter i störa signalen, jag har t.ex. ett par högtalare från Dynaudio med en Connect Hub som man kan ansluta till sitt trådlösa nätverk, om jag gör detta så ballar mitt nät ut och jag får endast ut ca 5Mpbs över Wifi.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Kopplat in en telekabel rj11 istället för rj45 så att routern kör halvduplex?

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Medlem

Testa en annan enhet och se om den påvisar bättre resultat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

Kopplat in en telekabel rj11 istället för rj45 så att routern kör halvduplex?

Jag kan köpa en rj11 och prova. Vad innebär skillnaden rent tekniskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Iofs så är 20cm nästan för nära, men jag antar att du får ungefär lika dåligt 1-2m från routern (i samma rum)?
Men nåt verkar konstigt, speciellt på 5Ghz med en 2015 Mac borde du fått mkt bättre resultat.

Precis, har provat i samma rum och ett antal olika avstånd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Testa en annan enhet och se om den påvisar bättre resultat.

Jag parerar mellan min Mac och min PC, en gammal gamingdator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En liten halvdum fråga: spelar det någon roll i vilket uttag i switchen man kopplar in ethernet kabeln? Jag har bara provat uttaget längst till vänster. Har de olika uttaget olika funktionen även om det är till samma ”sladd” [ethernet]

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ante9224:

Kopplat in en telekabel rj11 istället för rj45 så att routern kör halvduplex?

Det funkar inte så, tar du en 2-pars kabel får du en 100 Mbit länk eftersom det är så de 2 mittparen i en rj45 används.

Skrivet av to0b:

En liten halvdum fråga: spelar det någon roll i vilket uttag i switchen man kopplar in ethernet kabeln? Jag har bara provat uttaget längst till vänster. Har de olika uttaget olika funktionen även om det är till samma ”sladd” [ethernet]

Skickades från m.sweclockers.com

Switch ? Menar du tjänstefölrdelaren från Telia? Ja uttagen är för olika tjänster, ett data, ett tv ett tele och ett extra. Din internetanslutning ska kopplas via datauttaget, normal sett ansluter man sin routerna wanport i switchens (tjänstefördelarens) datauttag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det funkar inte så, tar du en 2-pars kabel får du en 100 Mbit länk eftersom det är så de 2 mittparen i en rj45 används.

Switch ? Menar du tjänstefölrdelaren från Telia? Ja uttagen är för olika tjänster, ett data, ett tv ett tele och ett extra. Din internetanslutning ska kopplas via datauttaget, normal sett ansluter man sin routerna wanport i switchens (tjänstefördelarens) datauttag

Jag använde uttaget längst till vänster enligt instruktionen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av to0b:

Jag använde uttaget längst till vänster enligt instruktionen

http://i64.tinypic.com/333vn02.png

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: laddade upp från mobilen så man ser ganska dåligt, fixar ny efter jobbet.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att jag har dåligt wi-fi signal, utan hastigheten i sig. Se tidigare kommentarer i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då du får ut rätt hastighet med kabel så är det inget fel på uppkopplingen (Inte Telia´s problem längre).
Låter onekligen som inkompatibilitet mellan router och trådlösa enheter.