Hjälp mig ställa in statisk ip i min d-link router för att få nanobeam att fungera

Permalänk

Hjälp mig ställa in statisk ip i min d-link router för att få nanobeam att fungera

Hej jag gör en chansning och postar här för att se om någon kan hjälpa mig då jag inte är den mest tekniskt kunniga människan.

Det är som så att jag fick ett tips här på sweclockers att köpa 2st nanobeams då vi bor i ett hus på hjul några hundra meter ifrån hyresvärden och vi vill få del av deras fiber nätverk.
Jag har försökt koppla ihop dessa men får ingen internet signal och har då fått ett svar på nanobeams forum om hur jag ska ställa in routrarna för att få det att fungera. Dock förstår jag inte riktigt hur jag ska göra.

Här är forumtråden där jag har fått hjälp (där ser ni även bilder jag har lagt upp på alla grejjerna):
https://community.ubnt.com/t5/airMAX-Getting-Started-Product/...

Dehär är svaret jag fick för hur jag ska ställa in det hela:

You'll need to keep the Raycore as a router (not likely your ISP will hand out multiple IP addreses). The default WAN address is 192.168.0.1, that means the DHCP server handing out 192.168.0.2-255 IP addresses range (but manual suggests it might be 192.168.1.1).

You can set up two isolated networks by double natting the D-Lin and TP-Link.

D-Link would use WAN static 192.168.0.2 and TP-Link use WAN static 192.168.0.1. These IPs should be safe as Raycore manual suggests 192.168.1.100-.199 are DHCP addresses).

From there both can use 192.168.1.1 as LAN subnet both D-Link and TP-Link, but personally to keep track of things, I'd use 192.168.1.1 and 2.1 the LAN sides
"

Så är det någon snäll själ som kan svara på vad jag ska fylla i för uppgifter och vart i dlinken?

Här är screenshots från admin panelen och min dator:
Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

Tack så jättemycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in Nanobeam? Direkt i Raycore eller till D-Link routern?

Permalänk

@bore69:
Den kopplades in i d-linken

Permalänk
Medlem

Har du fått trafik att gå över dina nanobeams? För nu verkar du prata om två routrar

För du kan koppla in ena nanobeam i hyresvärdens router och en dator borta hos dig i din nanobeam. Sedan ska du få en IP-adress av den routern samt surfa. Därefter kan man fundera över hur det ska kopplas med en router borta hos dig.

Permalänk
Medlem

Vet du om Raycore är i bryggat läge (ingen routerfunktion)? Anledningen är att om Raycore är i bryggat läge behöver du antagligen du koppla in Nanobeam i D-Link eftersom du antagligen inte får två IP adresser av din ISP. Om Raycore däremot är uppsatt som en router ska du koppla in Nanobeam i Raycore för mindre strul. Om du inte vet vilket och inte kan logga in i Raycore för att se kan du koppla in både D-Link och TP-Link i varsin ethernet port och köra Internet Wizard för att se om de får internet.

Hur du sätter upp routrarna beror på om Raycore är router och var du kopplar in Nanobeam.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att koppla in en dator till Nanobeam'en i din husvagn och verifiera att du får internet där.

I steg två hade jag ställt in routern som AP. Om det inte finns något sådant läge att välja så stänger du av DHCP och kopplar in sladden från Nanobeam till en LAN-port på routern. Då får du ett eget trådlöst nätverk i din husvagn. Du sitter fortfarande bakom hyresvärdens router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alltså.

ge varje nanobeam ett eget unikt IP, tex 192.168.1.10, 192.168.1.20
Ställ in din dator att komma åt dom med statisk IP, tex 192.168.1.30

Gå in i webgränsnittet på .10. Sätt ena på ACCESSPOINT, ange ett SSID och WPA2 nyckel. Spara.
gå till .20, gå in på STATION och klicka SCAN. Nu ska du se trådlösa nätverk runt där, en av dom är din .10 enhet. Om inte, testa vänta och scanna igen. När du väl hittar den ange WPA2 nyckeln du gav tidigare, klicka spara. Du kan sätta att den ska låsa till MAC-adress om du vill.

Efter en liten stund kan du se i båda gränsnitten på .10 och .20 att dom är anslutna till varandra och när det är OK, flytta dom dit du ska ha dom. så länge du har statisk ip på din dator samt nanobeamsen så kommer du kunna komma åt deras gränsitt. Du kan även ansluta din dator till ACCESS Pointen (.10) om du inte har en kabel från den till dator.

Koppla ur ström och anslut dom där du vill skapa bryggan, tex en port i switchen i hus 1 och port i annan enhet i hus 2 - eller mellan raycore och din routers WAN-port.

Observera! Om du använder 5ghz kanaler för utomhusbruk så finns det något som heter DFS WAIT. med andra ord dom MÅSTE vänta 70-700 sekunder innan dom får börja sända, så det kan ta ett par minuter innan din STATION får kontakt med ACCESSPOINT. Detta gäller ofta dom högre kanalerna.