Jag har köpt allt jag vill ha, vad köpa nu?

Permalänk
Avstängd

@sesam2k:

Om jag ska göra en sån sak så behöver jag en backupplan.
Säga upp mitt förstahandskontrakt och sälja mina dyra ägodelar till en bråkdel av nypriset, flytta långt bort, ångra mig 6 månader senare flytta hem, tvingas boi i andra hand i någon förort och jobba som reklamutdelare/sopgubbe.

Känns inte som någon höjdare

Däremot om man kan planera en sån resa utan risken att drabbas väldigt svårt ekonomiskt om planen skulle misslyckas.
Typ magasinera allt av värde, hyra ut min bostad till en skötsam person med kanske 6-månaders intervaller.
Och sen köpa en husbil, åka till LångtBortiStan och lära mig om livet från en annan del av jordklotet

Permalänk
Mattecoach

@Jopp<3:

Det ska inte vara några problem att hyra ut i andrahand, tillfällig flytt/resa brukar godkännas av de flesta hyresvärdar.
Ang. värdet på dina grejer spelar det ingen större roll, så länge du inte har typ antikviteter för miljoner. Du har ju ändå pengar så att du inte vet vad du ska göra med dem, right?

Och glöm inte: även ett misslyckande kan göra att man växer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Bascule666: Låg du på Wartofta? Jag låg också på P4, men Skånings : )

Mvh

Kommer ihåg noll av detta... Det jag kommer ihåg är att jag låg på P4 mitt i Skövde som plutonsbefäl (vilket inom Pansar i princip innebär vagnschef), tog baskerprovet, genomförde en extremt tråkig gröntjänst, tränade med gasmask i tårgas, körde och sköt skarpt med en jättepjäs (hur kul som helst) och mekade/smörjde och tvättade samma pjäs som om den vore ett spädbarn, överlevde Fria Kriget, träffade min första långvariga flickvän (höll i 11 år), gick inte en meter efter grundutbildningen då vi på pansar hade hur mycket terrängbilar som helst, fick 10/9/9 i omdöme och åkte till Polen (fortfarande snorbillig öststat) på muckarresa med ett bra gäng av polarna i kompaniet. Mycket kröka blev det...

Var egentligen en 12-månaders plåga men det kommer man inte ihåg nu, allt var bra!

Jag skulle lätt kunna vara nostalgisk och säga att det var den bästa tiden i mitt liv men vore en ordentlig lögn. Det var 95% ren skit och slit och 5% extas med strv 103C. Mitt liv nu 30 år senare är fasen så mycket bättre.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@sesam2k:

Om jag ska göra en sån sak så behöver jag en backupplan.
Säga upp mitt förstahandskontrakt och sälja mina dyra ägodelar till en bråkdel av nypriset, flytta långt bort, ångra mig 6 månader senare flytta hem, tvingas boi i andra hand i någon förort och jobba som reklamutdelare/sopgubbe.

Känns inte som någon höjdare

Däremot om man kan planera en sån resa utan risken att drabbas väldigt svårt ekonomiskt om planen skulle misslyckas.
Typ magasinera allt av värde, hyra ut min bostad till en skötsam person med kanske 6-månaders intervaller.
Och sen köpa en husbil, åka till LångtBortiStan och lära mig om livet från en annan del av jordklotet

Om du har möjlighet så ser jag det ultimata målet som jag redan babblat om tidigare i tråden är att sluta jobba. Jag är väldigt medveten om att det ofta är helt kört att lyckas med det men jag inbillar mig att det är det man ska sträva mot.

Med andra ord köp inget mer, du har antagligen allt du behöver, spara alla pengar och köp fonder/aktier och sikta på lite avkastning. Med mycket flyt kan du så småningom lägga av och göra det du tycker är kul.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

@Bascule666: Vad är det man ska göra när man slutat jobba menar du?
Vad är det som tar så mycket tid att man inte kan göra det på fritiden efter jobbet?
Jag har tyvärr svårt att se det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

@Bascule666: Vad är det man ska göra när man slutat jobba menar du?
Vad är det som tar så mycket tid att man inte kan göra det på fritiden efter jobbet?
Jag har tyvärr svårt att se det.

Är det jobbet som definierar dig som människa? Jag slutade jobba 2012 och har haft absolut noll problem med att fylla mina dagar med betydligt roligare saker än att arbeta. Har du inga intressen annat än ditt arbete kan jag inte hjälpa dig, du får nog fortsätta att jaga saker att köpa.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Ett sätt att fylla ett tomrum kan vara så lätt som att börja lära sig nya saker. Jag själv har på senare tid funderat på hur häftigt det hade varit att vara en polyglot, dvs en som talar flera språk. Att kunna kommunicera med olika människor i deras egna modersmål på t.ex en semester är säkert något som är väldigt roligt och uppfyllande.

Om nu problemet ligger i fysiska objekt har du funderat på att börja skapa något själv? Finns det något till hemmet som du själv skulle kunna designa och tillverka istället för att köpa?

Permalänk
Hedersmedlem

Som någon skrev tidigare, ut och res? Det är så fantastiskt kul.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Är det jobbet som definierar dig som människa? Jag slutade jobba 2012 och har haft absolut noll problem med att fylla mina dagar med betydligt roligare saker än att arbeta. Har du inga intressen annat än ditt arbete kan jag inte hjälpa dig, du får nog fortsätta att jaga saker att köpa.

Menar nog mer att Vad fyller du tiden med?
När jag har semester spenderar jag 14 timmar per dag i sängen.
Är det vad du gör på heltid?

Permalänk
Avstängd

Om ingen sagt det tidigare, men får jag föreslå en stor papperskorg...
(Sorry, jag kunde inte motstå den...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Mycket intressant tråd.
Massa bra tips, funderingar och ideér.
Jag ger också ett försök att "ändra" dina tankar.

Tony Stark i Iron Man filmerna har också allt. Men det som driver honom är att bygga dessa dräkter, vara i "verkstaden" och utveckla dem.

Jon Olsson spenderar pengar för att göra enligt mig, "feel good" material på YouTube. Så att andra ska bli peppade.

Tiger Woods spelar golf igen. Han har nog tillräckligt med pengar för att göra annat.

Avicii gick bort. Han hade också tillräckligt med deg för att skita i allt.

Det jag vill ha sagt är att du måste ändra tankesätt lite för annars kommer du hamna i en identitetskris. Som kan sluta hur som helst. Just nu tänker du endast på att köpa välmående vilket man kan göra till en viss grad. MEN de får aldrig bli ens liv till 100% enligt mig.

Du borde ta en riktig funderare och komma på vad du verkligen vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Menar nog mer att Vad fyller du tiden med?
När jag har semester spenderar jag 14 timmar per dag i sängen.
Är det vad du gör på heltid?

Alltså, vad jag fyller tiden med kan omöjligtvis vara vad du skulle kunna fylla din tid med. Det är alltså hela grejen, att "slippa" arbeta och istället spendera sin tid helt utan några som helst regler.

Jag personligen har noll problem att fylla dagarna, jag gör vad som faller mig in. Ganska många timmar går åt att ta hand om mina tre katter vilket innebär att tömma lådorna, dammsuga hela lägenheten (varje dag för att bli av med katthår och kattsand), diska matskålar med mera. Jag läser enorma mängder böcker Sci-Fi på Sweclockers. Mitt filmbibliotek är enormt och jag har trots att jag slutade arbeta 2012 knappt börjat att beta av allt. Surfar på nätet, mest Sweclockers, träffar polare när de inte jobbar. Har föräldrar i 80-årsåldern vilket innebär ett ansvar som tar många timmar per vecka. Kan dessutom om jag känner för det sitta uppe till fyra på morgonen och titta på Netflix utan att bry mig om konsekvenserna. Jag gör helt enkelt vad jag känner för, knappast några 14 timmar per dag i sängen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO