Arkeologiprogrammet framtid - Umeå universitet bra eller dåligt

Permalänk
Medlem

Arkeologiprogrammet framtid - Umeå universitet bra eller dåligt

För några dagar sedan så fick jag beskedet om att jag blivit antagen till Arkeologiprogrammet på Umeå Universitet. Jag trodde att man fick se alla programmen man kommit in på och välja bort vilka som är av mindre intresse.

Begrep mig inte på prioriteringsregeln, resten av kurserna ströks automatiskt eftersom att Arkeologiprogrammet låg högst uppe som antagen.

Nu var jag tvungen att återanmäla mig på nytt och prioritera om programmen på andra urvalet. Finns det någon som blivit antagen som reserv på sen anmälan, återanmälan? På 7 olika program ströks jag och har rangordnat de viktigaste högst upp på listan på nytt.

Handläggningen pågår i en kurs i alla fall. Ur första urvalet så hade jag bra kölista på Rättsvetenskap, kandidat, förvaltningsjuridiska programmet etc.

Arkeologiprogrammet verkar intressant men misstänker att det är en osäker framtid ur ett ekonomiskt perspektiv och jobbmässigt. När man läser på olika forum så är det mest negativa saker man får läsa om att det inte riktigt är ett jobb, snarare en hobby. Bara gräva.Enbart säsongsjobb när det är varmt och man kan förvänta sig att vara arbetslös periodvis.

I värsta scenario så blir jag tvungen att ta programmet, läsa vidare på forskarnivå.

Vad har ni för synpunkter, känner ni någon som är utbildat arkeolog och hur lever han/hon idag, nöjd eller missnöjd? Kan någon förklara om detta stämmer, eller tvärtom.

Till andra delen av frågan, är Umeå Universitet bra att studera i eller ris?

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Hoppa inte på något som du inte tror på eller vill göra. Misstänker att man behöver lite andra kompetenser samtidigt om man ska bli arkeolog och att du behöver studera ganska många år framöver. Ta kontakt med en arkeolog och kolla hur de gör och vad de arbetar med när det inte finns jobb. Annars lär det ju vara ett riktigt spännande yrke, även om man bara gräver i lera och hittar lite benbitar på sin höjd.

I värsta fall tycker jag att du ska ta ett sabbatsår och jobba lite, passa på när det finns mycket jobb. Arbetslivserfarenhet är guld värt sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Indiana Jones / Lara Croft ftw! ...men allvarligt, du valde det som nr.1 av en anledning (så antar att du är hyffsat intresserad) hitta något annat att komplettera med också. Arbetslivet framöver är hur som helst inte ett 100% arbete fram till pension utan snarare gig-ekonomin, så då gör vi alla lite av varje för att dra in cash:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Indiana Jones / Lara Croft ftw! ...men allvarligt, du valde det som nr.1 av en anledning (så antar att du är hyffsat intresserad) hitta något annat att komplettera med också. Arbetslivet framöver är hur som helst inte ett 100% arbete fram till pension utan snarare gig-ekonomin, så då gör vi alla lite av varje för att dra in cash:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Det snackas mycket om den där gig-ekonomin men utöver lite kreativa stjärnor som kan göra som de vill för att de är eftertraktade och lågavlönad "förbrukningspersonal" i serviceyrken* ser man inte så mycket av det tycker jag.

*dvs yrken där det är praktiskt för arbetsgivaren med "gig-personal" att förbruka korta stunder i taget. Finns så klart många som utnyttjar det för att kunna leva det glada livet mellan gigen också.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Lite mer OnT:

Försök som föreslagits hitta någon som arbetar som arkeolog för att kolla läget lite. Sen får du ta ett beslut huruvida intresset är stort nog att väga upp en eventuellt dålig arbetsmarknad eller inte. Nog för att det är roligt att jobba med något man brinner för men man får åtminstone fundera över de praktiska konsekvenserna lite tycker jag.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är också att läsa 1 år och sedan utvärdera vad du vill. 1 år extra studier är inte hela världen och kan ge dig en del för din personliga utveckling att ha en del studier inom arkeologi. Dvs du kan efter ett år hoppa på en mer säker utbildning men för dig som person har du fått djup kunskap inom arkeologi med ett års studier inom det.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som läste något liknande program på Gotland. För hans del var det tufft till en början att få arbete. Oftast fick man små uppdrag lite här och var. Han löste det hela genom att komplettera utbildningen med att bli lärare inom historia och religion, och hoppade in som vikarie mellan sina uppdrag. Efter några år fick han fast anställning hos länsstyrelsen som arkeolog. Det är väl som allt annat i livet: det gäller att ha lite tur ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hoppa inte på något som du inte tror på eller vill göra. Misstänker att man behöver lite andra kompetenser samtidigt om man ska bli arkeolog och att du behöver studera ganska många år framöver. Ta kontakt med en arkeolog och kolla hur de gör och vad de arbetar med när det inte finns jobb. Annars lär det ju vara ett riktigt spännande yrke, även om man bara gräver i lera och hittar lite benbitar på sin höjd.

I värsta fall tycker jag att du ska ta ett sabbatsår och jobba lite, passa på när det finns mycket jobb. Arbetslivserfarenhet är guld värt sen.

Skrivet av Mindfighter:

Indiana Jones / Lara Croft ftw! ...men allvarligt, du valde det som nr.1 av en anledning (så antar att du är hyffsat intresserad) hitta något annat att komplettera med också. Arbetslivet framöver är hur som helst inte ett 100% arbete fram till pension utan snarare gig-ekonomin, så då gör vi alla lite av varje för att dra in cash:en.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rattnalle:

Det snackas mycket om den där gig-ekonomin men utöver lite kreativa stjärnor som kan göra som de vill för att de är eftertraktade och lågavlönad "förbrukningspersonal" i serviceyrken* ser man inte så mycket av det tycker jag.

*dvs yrken där det är praktiskt för arbetsgivaren med "gig-personal" att förbruka korta stunder i taget. Finns så klart många som utnyttjar det för att kunna leva det glada livet mellan gigen också.

Skrivet av Rattnalle:

Lite mer OnT:

Försök som föreslagits hitta någon som arbetar som arkeolog för att kolla läget lite. Sen får du ta ett beslut huruvida intresset är stort nog att väga upp en eventuellt dålig arbetsmarknad eller inte. Nog för att det är roligt att jobba med något man brinner för men man får åtminstone fundera över de praktiska konsekvenserna lite tycker jag.

Skrivet av hypermode:

Ett alternativ är också att läsa 1 år och sedan utvärdera vad du vill. 1 år extra studier är inte hela världen och kan ge dig en del för din personliga utveckling att ha en del studier inom arkeologi. Dvs du kan efter ett år hoppa på en mer säker utbildning men för dig som person har du fått djup kunskap inom arkeologi med ett års studier inom det.

Skrivet av Hearken:

Har en bekant som läste något liknande program på Gotland. För hans del var det tufft till en början att få arbete. Oftast fick man små uppdrag lite här och var. Han löste det hela genom att komplettera utbildningen med att bli lärare inom historia och religion, och hoppade in som vikarie mellan sina uppdrag. Efter några år fick han fast anställning hos länsstyrelsen som arkeolog. Det är väl som allt annat i livet: det gäller att ha lite tur ^^

Tack för alla era svar, efter att ha "kollat igenom hela internet" och personligen frågat arkeologer så är det inget för mig. Framtidsutsikterna för yrket är inge vidare tyvärr och arbetet verkar tråkigt för mig.

Jag skyller på Indiana Jones och Lara croft. Säkrare kort att köra på juridiskt inriktning som jag däremot gillar.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Medien:

Tack för alla era svar, efter att ha "kollat igenom hela internet" och personligen frågat arkeologer så är det inget för mig. Framtidsutsikterna för yrket är inge vidare tyvärr och arbetet verkar tråkigt för mig.

Jag skyller på Indiana Jones och Lara croft. Säkrare kort att köra på juridiskt inriktning som jag däremot gillar.

Klokt val!

En grundregel är. För att man ska få en stabil och schysst lön så måste ens arbetsgivare få detsamma. Vem är arbetsgivare för en arkeolog idag? Såvida det inte handlar om gravplundring eller liknande så är det främst statlig inkomster på något sätt, då det är tufft att tjäna pengar på att hitta fynd som man ej får sälja. Det finns såklart museumpersonal fast frågan är inte om behovet av dessa minskas med tekniken.

Ditt val "Rättsvetenskap, kandidat, förvaltningsjuridiska programmet etc.". Så här har du hittat något som det verkligen kommer bli jobb inom, även om det ofta är staten betalar så är det enklare för staten att lägga pengar på det.

Nå jag tycker du ska granska olika jurist och rättsvetenskap program för att avgöra vem som är bäst. Det jag föredrar inom det mesta är en allmän utbildning så att man ej låser in sig. Om din utbildning är detta vet jag ej, det är nog lite sent att byta nu.

Sedan arkeologer kommer alltid behövas, men det är ett yrke för rätt person. På samma sätt alla inte kan bli ett fotbollsproffs, så kan alla ej bli heltids arkeolog, det går inte på något sätt på ett forum avgöra om en person har det som krävs. Och i många fall visar det sig att personer som alla trodde misslyckades.
Jag träffade en snubbe på tågen en gång som läste för att bli turistguide, också ett svår utbildning. Men han var en sådan där överexalterad person med ett frilustintresse över det vanliga. Där min poäng är att jag vet att det finns personer som kan bli arkeologer, men de får vara något utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem

@Medien: Av nyfikenhet, vad fick dig att söka detta program som nummer ett och vad hade du räknat med att det skulle innebära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Greenwater: Av nyfikenhet, vad fick dig att söka detta program som nummer ett och vad hade du räknat med att det skulle innebära?

Jag prioriterade juristprogrammen först, rättsvetenskap, förvaltningsjuridiska programmet, samhällsvetare, turismprogrammet , osv och arkeologiprogrammet som nummer 18. Prioriteringsregeln strök resterande kurser från 19-25.

Min uppfattning var att det antingen skulle stå antagen, reserv på alla kurser utan att någonting ströks, läste aldrig prioriteringsregeln.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hoppa inte på något som du inte tror på eller vill göra. Misstänker att man behöver lite andra kompetenser samtidigt om man ska bli arkeolog och att du behöver studera ganska många år framöver. Ta kontakt med en arkeolog och kolla hur de gör och vad de arbetar med när det inte finns jobb. Annars lär det ju vara ett riktigt spännande yrke, även om man bara gräver i lera och hittar lite benbitar på sin höjd.

I värsta fall tycker jag att du ska ta ett sabbatsår och jobba lite, passa på när det finns mycket jobb. Arbetslivserfarenhet är guld värt sen.

Arkeologi är ett område svårt att få jobb inom och det är hög konkurrans vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om /r/AskAnthropology/ och /r/AskHistorians. Jag tycker det är extremt fascinerande att läsa om på fritiden, men inget jag skulle kunna tänka mig att läsa på uni. Brukar även finnas trådar om just detta där, med svar från "riktiga" forskare inom områdena.

Såvitt jag förstått det så beror framtiden extremt mycket på vilken skola man går på, vilka lärare man har och vilka projekt dessa lärare/handledare kan hjälpa dig komma i kontakt med under studietiden. Efter de första 3 åren är det extremt viktigt att få en bra handledare med stort kontaktnät för doktorstudierna.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det är ingen framtid inom arkeologi bara forntid! (ha ha, sorry det var bara för bra för att låta bli!)

OT: Gör det du brinner för. För det första så är pengar inte hela världen. Arkelogi är knappast något som kommer att försvinna som yrke, fortfarande mycket att gräva upp

Jag tror även att det vore bra att kombinera med lärare eller liknande. Jag tänker mig att framgångsrika heltidsarkeologer behöver resa ganska mycket, det är skoj i början men gissar på att du likt de flesta kommer att uppskatta att ha möjlighet att kunna jobba på en plats också.

lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Klokt val!

En grundregel är. För att man ska få en stabil och schysst lön så måste ens arbetsgivare få detsamma. Vem är arbetsgivare för en arkeolog idag? Såvida det inte handlar om gravplundring eller liknande så är det främst statlig inkomster på något sätt, då det är tufft att tjäna pengar på att hitta fynd som man ej får sälja. Det finns såklart museumpersonal fast frågan är inte om behovet av dessa minskas med tekniken.

Ditt val "Rättsvetenskap, kandidat, förvaltningsjuridiska programmet etc.". Så här har du hittat något som det verkligen kommer bli jobb inom, även om det ofta är staten betalar så är det enklare för staten att lägga pengar på det.

Nå jag tycker du ska granska olika jurist och rättsvetenskap program för att avgöra vem som är bäst. Det jag föredrar inom det mesta är en allmän utbildning så att man ej låser in sig. Om din utbildning är detta vet jag ej, det är nog lite sent att byta nu.

Sedan arkeologer kommer alltid behövas, men det är ett yrke för rätt person. På samma sätt alla inte kan bli ett fotbollsproffs, så kan alla ej bli heltids arkeolog, det går inte på något sätt på ett forum avgöra om en person har det som krävs. Och i många fall visar det sig att personer som alla trodde misslyckades.
Jag träffade en snubbe på tågen en gång som läste för att bli turistguide, också ett svår utbildning. Men han var en sådan där överexalterad person med ett frilustintresse över det vanliga. Där min poäng är att jag vet att det finns personer som kan bli arkeologer, men de får vara något utöver det vanliga.

Jag instämmer helt. Osäker framtid, ingen bredd på utbildningen i samma utsträckning om man bortser från grenarna laborativ arkeologi, osteologi etc, biblotek, jobba på ett museum, arkivarie etc.

På tal om juridikutbildningar så har jag tänkt precis som du föreslagit.
Juristprogram (1-4), juridiska program (5-6) och resten gott & blandat med program initialt. Tack för all information, uppskattar det verkligen.
Även om man inte kommer in på juristprogrammet så är en kandidatexamen inom Rättsvetenskap bra där alla juristprogram ges till alla studenter som klarat av 3 år och inte vill få ut en juristexamen som bygger på 4,5 år.

Senare kan man läsa till professor i Rättsvetenskap eller jobba vidare på bra områden.

Jag beundrar arkeologer som klarar av att jobba på kontrakt, men personligen hade jag inte orkat göra det. Även i vissa fall så kan val av Universitet ha en avgörande faktor vid jobbsökande. Var tvungen att lämna återbud även till Uppsala Universitet för att yrket är helt osäkert. Har även kikat på kurslitteraturen inom arkeologin och innehållet är så gammalt och bygger mycket på gammal teknik.

Vem vet, i framtiden så kanske arkeologin öppnar nya dörrar för rymdarkeologi, och då menar jag inte att ut utforska via satellitbilder.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit