Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Onkyo förstärkare stängdes av, luktade bränt och nu startar den ej

Permalänk

Onkyo förstärkare stängdes av, luktade bränt och nu startar den ej

Igår kväll så small det i min förstärkare, bild och ljud försvann kort därefter. Kände att det började lukta bränt och valde att dra ut strömsladden. Kikade på det idag och märkte att förstärkaren ej startar.

När jag försöker starta den så blinkar den rött vid standby knappen. Valde att skruva bort chassit för att ta en kik på det. Är osäker på vart jag ska börja leta, men hittade detta.

Kan detta vara som gör att den ej startar? Bilden är tagen strax över där nätaggregatet sitter. Vad kan jag göra just nu? Vill helst inte köpa en ny just nu då jag väntar på HDMI 2.1 för VRR.

Det är en Onkyo TX-SR507.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Om du inte riktigt vet vad du letar efter så kan jag nästan garantera att där inte är något du kan åtgärda på egen hand.

Lämna in den till en firma som reparerar elektronik. Troligtvis någon kondensator som börjat läcka, och kanske lite andra komponenter som behöver bytas ut.

Hade det bara rört sig om en död säkring så hade det inte börjat lukta bränt i elektroniken, och även då så ska man vara försiktig då en död säkring kan innebära problem med andra komponenter som kan ha löst ut den.

Permalänk
Medlem

Det där skulle jag inte gosa ner mig allt för djupt i.

Ser du några kondensatorer som är trasiga så kan du beställa sådana med likadant värde och löda dit och se om den startar.

Men känner du dig osäker så lämna in den till en verkstad som reparerar dylika produkter.

Förhoppningsvis är det inget kritiskt som har hänt och då kan du slippa undan med en billigare peng.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@elBenko @Lifooz Tack för svaren.

Något aning om vad det ev skulle kunna gå på? Funderar på om det är värt o lämna in istället för att hitta något begagnat tills vidare på blocket istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

@elBenko @Lifooz Tack för svaren.

Något aning om vad det ev skulle kunna gå på? Funderar på om det är värt o lämna in istället för att hitta något begagnat tills vidare på blocket istället.

Det jag personligen tror med tanke på hur du beskriver att förstärkaren gjorde så tror jag att det är kondensatorer som skall stabilisera samt ge ström när det behövs som har gått sönder och därmed orsakat att slutsteget kan ha fått sig en jävla smäll för att uttrycka det milt.
Typ som att jag smeker din hand när du inte tittar och rätt vad det är så knäpper jag till dig med fingrarna istället, ungefär så.

I bästa fall behöver bara det överbelastade/trasiga området bytas.
I värsta fall blir det ny inbyggd nätdel, nya kretskort och nytt slutsteg.

Då blir det DYRT.

Om du hittar en reparationsverkstad som inte skall ha pengar i undersökningsavgift så lämna in den där och vänta på deras undersökande, om inte, leta begagnat för en billig slant och kör på tills din dröm-förstärkare har lanserats och är redo att skickas hem till dig.

Detta är bara en teori och alltså inget som du skall ta som lag. Men det är vad jag tror har hänt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det jag personligen tror med tanke på hur du beskriver att förstärkaren gjorde så tror jag att det är kondensatorer som skall stabilisera samt ge ström när det behövs som har gått sönder och därmed orsakat att slutsteget kan ha fått sig en jävla smäll för att uttrycka det milt.
Typ som att jag smeker din hand när du inte tittar och rätt vad det är så knäpper jag till dig med fingrarna istället, ungefär så.

I bästa fall behöver bara det överbelastade/trasiga området bytas.
I värsta fall blir det ny inbyggd nätdel, nya kretskort och nytt slutsteg.

Då blir det DYRT.

Om du hittar en reparationsverkstad som inte skall ha pengar i undersökningsavgift så lämna in den där och vänta på deras undersökande, om inte, leta begagnat för en billig slant och kör på tills din dröm-förstärkare har lanserats och är redo att skickas hem till dig.

Detta är bara en teori och alltså inget som du skall ta som lag. Men det är vad jag tror har hänt.

/Lifooz

Alright, tack för hjälpen!

Får se vad jag gör. Hoppas verkligen på att förstärkare med HDMi 2.1 dyker upp snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5