Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Amiga 1200 & CF 4-32GB

Permalänk
Medlem

Amiga 1200 & CF 4-32GB

De här compact flash-konverteringarna som säljs på ebay, är det något att ha? Någon som testat? Fungerar de precis som en vanlig hårddisk, d.v.s. går det till exempel att uppgradera det medföljande wb3.9 till AmigaOS 4.1?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

De här compact flash-konverteringarna som säljs på ebay, är det något att ha? Någon som testat? Fungerar de precis som en vanlig hårddisk, d.v.s. går det till exempel att uppgradera det medföljande wb3.9 till AmigaOS 4.1?

Blir som att köra en billig SSD disk.
Det som begränsar dig är IDE kontrollern som sitter på A1200 då hastigheterna inte blir så jätte hög men det blir inte sämre än med den befintliga 2.5" disken som sitter där.

Har kört ett flertal olika CF -> IDE adaptrar men jag har aldrig köpt någon via Ebay.
De jag har använt mig utav är från amigakit.
http://amigakit.amiga.store/index.php?cPath=182_24_78

Man kan ju alltid köpa till större kort sen om man nu vill det men man klarar sig rätt långt på 4gb om du nu inte har ett väldigt Whdload arkiv

3.9 kan du inte "uppgradera" till 4.1
3.9 är för 060 medans 4.1 är enbart ppc som du har på ditt blizzard kort.
Nu vet jag inte om 4.1 stödjer den interna IDE kontrollern eller om du måste fixa någon form av scsi till ppc kortet. För mig som kör A3000T så stöds inte den interna SCSI delen utan jag får köra en cd läsare på SCSI delen på mitt CSPPC kort för att kunna installera det.

Permalänk

Här är ytterligare lite läsning ang 4.1, ser ut som IDE delen på A1200 är OK
http://blog.hyperion-entertainment.biz/?p=138

Permalänk
Medlem

Det är den bästa lösningen för Amiga, speciellt de små modellerna (A600, 1200 o.s.v.) som inte har så mycket plats invändigt. Ett 4 GB kort räcker hur långt som helst på en Amiga, då de flesta spel och program levererades på 880 KB floppy disketter....

En adapter för SD-kort kan vara att föredra då de är billigare och lättare att få tag i än CF-kort, men vilket som fungerar bra. Tänk också på att sätta t.ex. isoleringstejp under också ifall det är en adapter där kretskortet är exponerat.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

4gb är icke tillräckligt om man vill samla på sig alla spel
Har för mig att min OCS/ECS spelmapp är på strax över 4gb, jag har iofs 120gb att röra mig på så utrymmet finns

Permalänk

IDE DOM

Jag rekomender en IDE Dom:

https://www.amazon.co.uk/dp/B00J3M67GC/ref=asc_df_B00J3M67GC5...

En industri SSD som är gjord för att hålla data längre tid än flash kort.

Jag har själv ingen IDE Dom, men har sett dessa användas i diverse Atari & Amiga och blivit rekommenderad att köpa en sådan.
Bonusen är att du slipper kablar å annat stök som är i vägen, du sätter det bara direkt på moderkortet.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem

CF kommunicerar över ett IDE-interface, precis som vilken IDE-disk som helst. Adaptrarna är "dumma" och konverterar bara det fysiska gränssnittet, de knycklar inte om mellan olika protokoll eller nåt sånt.

Den enda fördel de dyrare adaptervarianterna har över Ebay-varianterna för några tior, är att de klarar högre DMA-modes. De billiga klarar i allmänhet max UDMA2. Det torde väl dock inte spela någon roll i en Amiga, klarar de alls DMA?

CF har väl mig veterligen wear leveling och garbage collection inbyggt på firmwarenivå. Ett CF-kort och en billig Ebay-adapter bör i alla relevanta hänseenden funka precis som en SSD i Amigan.

En DOM är förstås en elegantare lösning, i och med att de är specifikt tillverkade för exakt det du vill göra, att ersätta små hårddiskar i gamla maskiner, men det är givetvis också mycket dyrare, och har egentligen inte några större fördelar i en sporadiskt använd lekmaskin där den knappast kommer utsättas för särskilt mycket skrivning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Amiga IDE har inte DMA, du får gå vidare till scsi om man ska ha sådan lyx.

Permalänk
Skrivet av kaput:

En DOM är förstås en elegantare lösning, i och med att de är specifikt tillverkade för exakt det du vill göra, att ersätta små hårddiskar i gamla maskiner, men det är givetvis också mycket dyrare, och har egentligen inte några större fördelar i en sporadiskt använd lekmaskin där den knappast kommer utsättas för särskilt mycket skrivning.

Är det så mycket dyrare? Snabb googling och jag hittade en 8gb DOM för 450:-.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av ortopeden:

Är det så mycket dyrare? Snabb googling och jag hittade en 8gb DOM för 450:-.

Jo, har också sett billiga DOMs, men då har det rört sig om ganska obskyra fabrikat.

För samma pris kan du nog få ett CF-kort på 32 eller 64 GB från någon välrenommerad tillverkare typ Sandisk, Kingston, Transcend, etc

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ok tackar för svar. Får se hur det blir med detta.

Visa signatur

///Arch