Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

15m då är det bara att smälla dit en accesspunkt så blir det bra

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Skrivet av huttala:

Han pratar om meshsystem som är accesspunkter som pratar trådlöst med varandra. Det är inte samma sak som roaming mellan accesspunkter vilket är det du är ute efter eftersom båda dina accesspunkter kommer vara kopplade med kabel.

Det du ska göra är att koppla in din accesspunkt med kabel, sedan knappa in samma SSID (namn på nätverk) och lösenord som du har på wifit på din nuvarande router, sedan kommer dina datorer/telefoner/whatever att koppla upp sig mot den som har starkast signal automatiskt, detta kallas för roaming.

Sedan finns det olika bra sätt att koppla ihop roaming, men jag anser att så länge man inte pratar i telefon eller är väldigt beroende av att inte tappa koppling i 1 sekund så spelar det ingen större roll om man kör på vanlig gammal hederlig roaming.

Att sätta upp en unifi accespunkt gör man en gång. Och man har åtkomst till den via en mobilapp före den är kopplad till nätet. När man sedan gjort sin conf och skulle vilja ändra den så är det precis som han säger att man måste installera en controllermjukvara att styra accesspunkten via, vilket kan anses som ett onödigt extrasteg om man kan använda sig av samma interface på allt.

Men jag skulle snarare säga att om du vill utöka ditt nät senare så blir det bättre och lättare att fortsätta med unifi accesspunkter och sedan styra alla dessa via deras mjukvara.

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NorBiz:

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Nu är jag ingen nätverksexpert utan labbar bara med det hemma för skojs skull ibland. Men jag och alla jag känner som köpt UniFi AC PRO har varit väldigt nöjda.

Alltså denna

Värt att notera är att du måste köpa till en sån här för att få ström till den via nätverkskabel.

När jag köpte accesspunkten fick man det med i paketet, men när far min köpte en häromveckan så fick han köpa till en löst. Så kolla om man får med en PoE-injector före du köper en separat isf.

Permalänk
Medlem

Om du har kabel, dra den till uthuset.
Sedan bara placera en switch i uthuset så är väl allt löst?
(Behövs inget krångel med massa olika inställningar på router osv)
Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grazzt:

Om du har kabel, dra den till uthuset.
Sedan bara placera en switch i uthuset så är väl allt löst?
(Behövs inget krångel med massa olika inställningar på router osv)
Eller har jag missat något?

Eftersom det är bättre Wifi i stugan som behövs går det ej med en switch.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Om du vill ha det enkelt, så köp en till ASUS RT-AC68U och sätt i gäststugan.
Konfa den som AiMesh, så sköter du allt ifrån din befintliga i huset.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Vill du bygga för framtiden, så köper du en Ubiquiti AP. Har aldrig haft en så stabil AP förut.
Duger lätt med en Unifi AP AC LITE, injektor ingår också.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Om du vill ha det enkelt, så köp en till ASUS RT-AC68U och sätt i gäststugan.
Konfa den som AiMesh, så sköter du allt ifrån din befintliga i huset.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Vill du bygga för framtiden, så köper du en Ubiquiti AP. Har aldrig haft en så stabil AP förut.
Duger lätt med en Unifi AP AC LITE, injektor ingår också.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Ifall jag väljer alt. 1, måste jag köpa en AC68U, går det inte köpa en billigare ASUS variant och fortfarande konfa den som AiMesh?

Ifall jag väljer alt. 2, kommer Unifi funka ihop med min AC68U?

Permalänk
Medlem

@NorBiz:
AC68U Verkar vara den billigaste som stöder AiMesh.
https://www.asus.com/se/aimesh/

Japp! Unifi funkar med alla routrar!
Du konfigurerar den med en kontroller mjukvara i datorn alternativt app i telefonen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar trådskaparen att köpa en likadan Asusrouter till och köra den i aimesh läge med trådad backhaul, då kommer han inte att behöva ha något problem med att konfigurera ett gästnätverk ute i gäststugan för de som inte ska komma åt hans övriga nätverksanslutna prylar. Att jag sade att de inte är kompatibla med varandra gäller själva mesh-systemet. Men visst vill man tappa möjligheten till ett gästnätverk som endast kommer åt internet så kör med valfri accesspunkt, jag har kört så i många år men har nu bestämt mig för att byta allt till samma router som trådskaparen redan har, han har en bra start på ett meshnätverk om han så vill.

Det finns många alternativa lösningar men då trådskaparen redan har utrustning som ger ett mycket bra och lättkonfigurerat nätverk och jag tycker att det är synd att inte utnyttja det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Okej gubbar, det blir nog att köpa in en likadan router, måste erkänna att jag är lite sugen på Unifi accesspunkten men det blir nog en router ifall jag slipper massa bekymmer med konfigurationen

Permalänk
Medlem

Om du inte har tid att vänta på en WAC510 från Dustin så kan du hoppa på Unifi's AC lite.

Lite dyrare men gör jobbet och kan kompletteras med fler AP. Nackdelen är mecket med controllermjukvara OM man vill styra enheterna. Men det finns ju för och nackdelar med allt.

Det jag upptäckte när jag började köra AP är att täckningen blev rejält mkt bättre, men det kan också bero på att man installerar en AP lite mer strategiskt. Ofta finns det lite roligare funktioner i dessa dedikerade AP's än i en vanlig hemma wifirouter.

Saker som jag uppskattade var att man slipper ha 2 SSID för de olika frekvenserna samt bra kontroll hur dessa ska nyttjas.
Bra gästnätsfunktion som man kan styra väldigt granulärt samt stöd för en enkel startsida.
Roaming om man kör fler än 1 AP och lite annat smått och gott.

Återigen, säger inte att Netgear är unika eller lösningen på allt, men dom är en av många som levererar rätt bra skrot.
Unifi hade tydligen någon snygg lösning med gästnät där man använde sig av QR koder (om nu gästnät är av vikt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorBiz:

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Vilken accesspunkt skulle du rekommendera som jag kopplar med kabel från min Router ASUS RT-AC68U ?

Är dålig på modellerna som är bäst idag men erfarenheten jag har av AP så ska man inte stirra sig blind på modeller som är bra utan kolla dom har funktionerna man behöver och även dom av billig modell brukar funka bra

Sen beror det på vilken hastighet man talar om o.s.v men drog in wifi i till en jag känner i ett 300+ kvadrat hus på 3 våningar med en router och 2 AC för sammanlagt pris av 1500kr så man kan komma långt med lite men handlar som sagt om krav men för min del hade jag köpt nån billig som har funktionerna jag behöver

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad många olika svar man får, ärligt talat har jag inga större krav, hastigheten där är vanlig fiber 100/100 och enda kravet för min del är att det ska bli toppen mottagning som hastighet i gäststugan samt att jag ska slippa konfigurera och hålla på. Är inget jag kommer göra heller i framtiden vill bara plug n play and be done with it. Nå vad säger gott folk då?

Permalänk
Medlem

Att konfigurera saker kommer du sannolikt aldrig komma ifrån.

Du har ju fått rätt många råd och tips i tråden, bara att välja ett som känns bra.
Alla lösningar har ju sina för och nackdelar, vissa kräver lite handkraft i form av grävning vissa andra inte.

Finns ju andra aspekter också, vill du ha något permanent så kanske det är värt mer arbete än bara en snabb fix.
Sen har vi ju aspekten att man faktiskt lär sig rätt mkt på att installera lite ny utrustning, vilket man sannolikt har nytta av för en ökad förståelse.

Så....ta ett varv till och klura på vad som skrivits i tråden och vad som du tror passar dig bäst.
Du vet ju också bäst vad förutsättningarna och kraven är.

Permalänk
Medlem

@NorBiz: Du har nytt PM

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vill tacka alla för era förslag samtidigt meddela att det blev en till router AC68U som jag kopplade via Aimesh och allt funkar kanon!

Permalänk
Avstängd

Kul! Man har haft en hel del trubbel med firmwaren sedan AiMesh introducerades men nu verkar det funka bra.
(jag valde den bökigare lösningen med nätverkskabel och Ubiquitiprylar)

https://www.snbforums.com/forums/asuswrt-official.51/

Om senaste firmwaret:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac68u-firmware-vers...

Jag kör själv en AC68 i AP-läge och det är en kraftfull router/AP!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Kul! Man har haft en hel del trubbel med firmwaren sedan AiMesh introducerades men nu verkar det funka bra.
(jag valde den bökigare lösningen med nätverkskabel och Ubiquitiprylar)

https://www.snbforums.com/forums/asuswrt-official.51/

Om senaste firmwaret:
https://www.snbforums.com/threads/asus-rt-ac68u-firmware-vers...

Jag kör själv en AC68 i AP-läge och det är en kraftfull router/AP!

Ja allt gick fint när det gäller konfigurationen, stötte inte på ett enda problem samt att jag kör med kabel mellan main routern och noden (andra routern). Så ifall man vill slippa massa krångel så rekommenderar jag detta alternativ!