Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bärbar dator för civilingenjör-studier

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för civilingenjör-studier

Har börjat civilingenjörs-utbildning och uträkningar och anteckningar man gör under matten och fysiken börjar ta lite väl mycket papper så börjar nu leta efter dator/surfplatta som man kan skriva på. Så har sneglat lite på Surface med pennan men tar gärna emot tips.

Enda kriterier jag har är att den ska ha bra skärm, batteritid, snabb och minst 250gb utrymme.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Mattecoach

Jag har en Surface Pro 4 med i5 och kan intyga att den duger bra. Däremot har jag dålig koll på batteritiden när man använder penna, den blir bra mycket varmare då än vid övrig användning och borde alltså dra mer batteri.

Under min studietid till ingenjör använde jag en Note 10.1 för att anteckna på och en liten bärbar dator för skrivande. Även om det var lite mer att bära på så är surfplattan väldigt lätt och jag tyckte att det var en bra kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag har en Surface Pro 4 med i5 och kan intyga att den duger bra. Däremot har jag dålig koll på batteritiden när man använder penna, den blir bra mycket varmare då än vid övrig användning och borde alltså dra mer batteri.

Under min studietid till ingenjör använde jag en Note 10.1 för att anteckna på och en liten bärbar dator för skrivande. Även om det var lite mer att bära på så är surfplattan väldigt lätt och jag tyckte att det var en bra kombo.

Låter helt klart intressnt har just ny bara min *lilla* bärbara https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-... som klasskamraterna blir lika impad av varje gång man tar fram den, men måst tyvärr ha 2st ryggsäckar för att både ha plats för den och skolböckerna.

Har tittat på Microsoft hemsida nu och det verkar som de har specialpris för surface datorerna men när jag rotade lite så hittade jag att de ska snart lansera surface pro 6 så frågad är om man ska ha lite is i magen och avvakta tills den kommer. Samt läser man på deras hemsida https://www.microsoft.com/sv-se/p/surface-pro/8nkt9wttrbjk/4M... så verkar surfacen få dålig betyg p.g.a skärmen och garantiärenden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Låter helt klart intressnt har just ny bara min *lilla* bärbara https://www.inet.se/produkt/1960462/msi-gt73vr-6re-i7-6820hk-... som klasskamraterna blir lika impad av varje gång man tar fram den, men måst tyvärr ha 2st ryggsäckar för att både ha plats för den och skolböckerna.

Jag garvar lite varje gång då jag ser snubben i klassen med en sådan laptop framme.
Stackarn betalde 15k begagnat och är alltid på jakt efter ett eluttag trots att jag bara ser han med notepad öppet.

Själv laddar jag min 3.5k Vivobook 1 gång i veckan och den räcker gott och väl.
Läser datateknik och man behöver ingen kraft för att få sakerna gjorda, det är trots allt som värst bara Word / surfning / kompilering / databasmodellring och dom alla går liknande fort som på min desktop.
Rekommenderar en RAMDisk dock.

Permalänk
Medlem

Ta den med bäst palm-rejection. Ipad är tydligen riktigt bra.

Eller kör en Wacom Bamboo Slate Digitalt anteckningsblock A5 ihop med en vanlig laptop?

Finns många lösningar

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jag garvar lite varje gång då jag ser snubben i klassen med en sådan laptop framme.
Stackarn betalde 15k begagnat och är alltid på jakt efter ett eluttag trots att jag bara ser han med notepad öppet.

Själv laddar jag min 3.5k Vivobook 1 gång i veckan och den räcker gott och väl.
Läser datateknik och man behöver ingen kraft för att få sakerna gjorda, det är trots allt som värst bara Word / surfning / kompilering / databasmodellring och dom alla går liknande fort som på min desktop.
Rekommenderar en RAMDisk dock.

klarar mig 2-3 timmar på batteriet om man behöver bara skriva uppsatser etc men den dator köpte jag ca 1år sen när man reste en del och villa kunna spela och nu när man pluggar så är den bara otymplig mycket kraft som man inte har användning för.

Skrivet av Implor:

Ta den med bäst palm-rejection. Ipad är tydligen riktigt bra.

Eller kör en Wacom Bamboo Slate Digitalt anteckningsblock A5 ihop med en vanlig laptop?

Finns många lösningar

Håller mig borta från apple produkter och vill komma bort från papper helt och känns så där att man måst fortfarande skriva på papper för att få det digitalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Lite uppdatering testade att skaffa Surface go och vi kom inte överens och det kändes bara konstigt och det blev inte bra att skriva på den. Så funderar på att lägga ner att hitta något som kan ersätta pennan och papper för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att inse att en dator aldrig kan ersätta papper och penna, oavsett vad man pluggar.

Som student skulle jag nog ta en smidig dator, typ Macbook Air, Microsoft Surface Book, Hp Envy eller nån annan liknande dator. Det är ju lite hur långt man åker från hemmet, om det är tajt med plats i föreläsningssalarna, hur mycket man sitter på biblioteket och skriver (rapporter eller vad man nu lämnar in), hur stor skärm man då behöver m.m.

Själv har jag en HP Zbook 13" vilket ger mig tillräcklig kraft, bra byggkvalitet och OK mobilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Lite uppdatering testade att skaffa Surface go och vi kom inte överens och det kändes bara konstigt och det blev inte bra att skriva på den. Så funderar på att lägga ner att hitta något som kan ersätta pennan och papper för tillfället.

Har själv satt i system att anteckna på olinjerat papper med tunn svart bläckpenna och färgade tuschpennor för att därefter skanna och lagra viktiga anteckningar som PDF. Blir snyggt och fungerar även ok att fotografera direkt med mobilen, dessutom håller det koncentrationen uppe. Alltid är det någon som surfar fb på datorn på föreläsningarna när de låtsas anteckna...

Exempel: https://i.imgur.com/fa1TfD3.png

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Skulle rekommendera en liten och smidig laptop med ca 13" skärm. Sedan skulle jag välja en med minst i5 8250u då det lär bli en del Matlab, Ansys, CAD, excel etc.

Stod själv inför valet när jag skulle börja plugga och var då inne på att ta en laptop med ett MX150 eller bättre. Valde istället att ta en tunnare och lättare laptop med en i5 8520u. Ångrar mig inte en sekund och har aldrig behövt en GPU bättre än den integrerade än så länge. Har även "caddat" utan problem. Du lär inte behöva en GPU tills du börjar göra riktigt avancerade konstruktioner eller beräkningar, men det är jag osäker på att man gör under sina studier. Kan tillägga att jag köpte en Lenovo 720s 13" och är riktigt nöjd.

Förövrigt använder jag mest papper och penna (ca 80% av tiden). En laptop underlättar dock väldigt mycket om du tex har en gammal tenta på datorn som du kollar på. Även fast jag inte använder datorn till 80% av alla lektioner, underlättar det mycket när man väl ska plugga etc. Väldigt få som faktiskt skriver på en surfplatta eller liknande, man upptäcker ganska fort att papper och penna är smidigare när det kommer till matte och fysik (än så länge).

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är väl bara att inse att en dator aldrig kan ersätta papper och penna, oavsett vad man pluggar.

Som student skulle jag nog ta en smidig dator, typ Macbook Air, Microsoft Surface Book, Hp Envy eller nån annan liknande dator. Det är ju lite hur långt man åker från hemmet, om det är tajt med plats i föreläsningssalarna, hur mycket man sitter på biblioteket och skriver (rapporter eller vad man nu lämnar in), hur stor skärm man då behöver m.m.

Själv har jag en HP Zbook 13" vilket ger mig tillräcklig kraft, bra byggkvalitet och OK mobilitet.

Är relativt lite klass i stora lokaler så min 17,1tum får plats men skulle vilja ha en liten som man skulle kunna skriva/anteckna på så man skulle kunna samla allt på en plats och slippa ha massa olika häften med anteckningar.

Skrivet av eas@tetris:

Har själv satt i system att anteckna på olinjerat papper med tunn svart bläckpenna och färgade tuschpennor för att därefter skanna och lagra viktiga anteckningar som PDF. Blir snyggt och fungerar även ok att fotografera direkt med mobilen, dessutom håller det koncentrationen uppe. Alltid är det någon som surfar fb på datorn på föreläsningarna när de låtsas anteckna...

Exempel: https://i.imgur.com/fa1TfD3.png

Får nog testa den taktiken. Men skulle vara skönt om man lyckades hitta en dator/surfplatta som man kunna skriva på lika bra som på papper. Just nu kör jag med friktions-pennor 3-5 färger beroende vilket ämne man antecknar.

Skrivet av WHProductions:

Skulle rekommendera en liten och smidig laptop med ca 13" skärm. Sedan skulle jag välja en med minst i5 8250u då det lär bli en del Matlab, Ansys, CAD, excel etc.

Stod själv inför valet när jag skulle börja plugga och var då inne på att ta en laptop med ett MX150 eller bättre. Valde istället att ta en tunnare och lättare laptop med en i5 8520u. Ångrar mig inte en sekund och har aldrig behövt en GPU bättre än den integrerade än så länge. Har även "caddat" utan problem. Du lär inte behöva en GPU tills du börjar göra riktigt avancerade konstruktioner eller beräkningar, men det är jag osäker på att man gör under sina studier. Kan tillägga att jag köpte en Lenovo 720s 13" och är riktigt nöjd.

Förövrigt använder jag mest papper och penna (ca 80% av tiden). En laptop underlättar dock väldigt mycket om du tex har en gammal tenta på datorn som du kollar på. Även fast jag inte använder datorn till 80% av alla lektioner, underlättar det mycket när man väl ska plugga etc. Väldigt få som faktiskt skriver på en surfplatta eller liknande, man upptäcker ganska fort att papper och penna är smidigare när det kommer till matte och fysik (än så länge).

Som det är nu ångrar man sig lite över val av datorn men läget och behovet såg annorlunda ut då men nu vet man vad man kommer att pyssla med de kommande 5åren x).

Men skulle vara skönt att ha en mindre dator/surfplatta som ersatte blocken så man kunna ha allt synkat till driven så kan man komma åt dem överallt och inte känna den lilla ångesten för man glömde fel block hemma typ. I landsproblem xD

Men ska testa Samsung tab S4 och se om det kommer i närheten av penna och papper. Go är långt borta i mitt tycke iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Nu skrev du ju att du avstår från Apple-produkter, men jag vill ändå slå ett slag för iPad Pro. Har använt min i ett år till studierna och förutom CAD, där min stationära fick rycka in, har den klarat allt. Precis lika smidig som papper och penna för anteckningar och räknande (med fördelen att man kan kopiera delar av det man skrivit och återanvända – väldigt praktiskt ibland). Som enda enhet funkar det såklart inte, men har du en stationär dator också så är det värt att tänka över. Jag använder Jump Desktop och en Swiftpoint GT (trådlös pytteliten mus) för att remotea in i min stationära när det behövs, t.ex. vid programmering och får då effektivt en väldigt smidig laptop med kraften hos en desktop. Kräver visserligen WiFi, men det finns förhoppningsvis över hela campus.

Sen ska tillläggas att jag jobbar mycket med grafik, vilket gjorde valet gansk lätt. Förstår om det känns omotiverat att lägga 10K på ett digitalt anteckningsblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebGH:

Nu skrev du ju att du avstår från Apple-produkter, men jag vill ändå slå ett slag för iPad Pro. Har använt min i ett år till studierna och förutom CAD, där min stationära fick rycka in, har den klarat allt. Precis lika smidig som papper och penna för anteckningar och räknande (med fördelen att man kan kopiera delar av det man skrivit och återanvända – väldigt praktiskt ibland). Som enda enhet funkar det såklart inte, men har du en stationär dator också så är det värt att tänka över. Jag använder Jump Desktop och en Swiftpoint GT (trådlös pytteliten mus) för att remotea in i min stationära när det behövs, t.ex. vid programmering och får då effektivt en väldigt smidig laptop med kraften hos en desktop. Kräver visserligen WiFi, men det finns förhoppningsvis över hela campus.

Sen ska tillläggas att jag jobbar mycket med grafik, vilket gjorde valet gansk lätt. Förstår om det känns omotiverat att lägga 10K på ett digitalt anteckningsblock.

Vet inte hur mycket kraft du har i din stationära, som det är nu är min *bärbara* och stationära likvärdiga i kraft. Jag håller mig borta från apple p.g.a kommer inte överens med dem samt gillar inte hur de beter sig på marknaden men det är ett ämne för sig.

Blir nästan samma summor än hur man vänder på det om man vill ha den smidigaste lösningen. Go gick nästan på 9k med alla tillbehör och då är det ändå en budget om man jämför med andra modeller.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Uppdatering blev en Samsung tab S4 fungerar mycket bättre än samsung go. Pennan fungerar mycket bättre och skrivande med pennan är en drömm.

Blir lika snyggt att skriva på plattan som papper och plus är att man kan stänga av så man inte kan skriva med handen så plattan blir inte störd av om man vilar handen på den när man skriver.

Så än så länge är jag 1000ggr nöjdare med taben än med go på samma användningstid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Mattecoach

@hellmix: Kompletterar du med en bärbar dator eller behöver du inte det i skolan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@hellmix: Kompletterar du med en bärbar dator eller behöver du inte det i skolan?

Behöver ha men inte en så stor och kraftig som jag har nu. Så letade efter ett mellantig.

Men nu har man kommit över Samsung Tab S4 och den fungerar betydligt bättre än surface go.

Är hur nöjd som helst med plattan för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan