Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya Trident Z funkar inte i dual-channel

Permalänk
Medlem

Nya Trident Z funkar inte i dual-channel

Så, efter skruvande med moderkort, en delid och många svordomar över trånga utrymmen, krångliga kontakter och för korta kablar (det gamla vanliga alltså) provade jag starta datorn med nya (2x8Gb) Trident Z 3200Mhz CL 14.

Det funkade såklart inte alls. Datorn tjuter bara konstigt och ger felkod C1 (reserved). Förmodligen nåt RAM-relaterat…

Provar en sticka av mina gamla Corsair 2666Mhz minnen. Det fungerar hur bra som helst.

Testar en sticka Trident Z. Det funkar också hur bra som helst.

Ställer in XMP i BIOS och provar med två minnen igen. Det tjuter konstigt och ger felkod C1.

Testar stickorna i slot 1 och 3, samt 2 och 4 (enligt manualen ska 2 och 4 vara rätt konfiguration för två stickor). Det fungerar inte heller.

Jag provar 4 stickor av mina gamla Corsair-minnen. Det funkar utan problem.

Vad jag inte provat är att testa två stickor Corsair, eller Trident Z en sticka var för sig. Efter allt skruvande och kånkande av dator fram och tillbaka från arbetsbänken tänker jag trycka en pizza och ett par öl först.

Under tiden tänkte jag höra om ni har några förslag på saker jag kan ha missat eller borde prova - förutom det ovan, förstås.

Permalänk
Medlem

Jag var trött i huvudet och borde ha testat lite bättre innan jag skapade den här tråden.

Provade en Trident-sticka i första sloten. Funkade. Testade sen andra sloten och även det funkade.

Provade sedan den andra Trident-stickan i första och andra sloten. Det fungerade inte i någon av dem.

Nu orkar jag inte prova slot 3 och 4 också men i min värld är en RAM-sticka som inte fungerar i 2 av 4 platser trasig. Särskilt som mina andra minnen fungerar utmärkt.

Jag kan väl passa på att fråga om någon vet hur Webhallen fungerar vid sådana här returer? Hämtade ut minnena från postombudet igår. Tror ni jag kan åka till en butik som har minnena i lager och få ut nya direkt, eller ska man först behöva vänta några veckor på att de felsöker?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DasIch:

Jag var trött i huvudet och borde ha testat lite bättre innan jag skapade den här tråden.

Provade en Trident-sticka i första sloten. Funkade. Testade sen andra sloten och även det funkade.

Provade sedan den andra Trident-stickan i första och andra sloten. Det fungerade inte i någon av dem.

Nu orkar jag inte prova slot 3 och 4 också men i min värld är en RAM-sticka som inte fungerar i 2 av 4 platser trasig. Särskilt som mina andra minnen fungerar utmärkt.

Jag kan väl passa på att fråga om någon vet hur Webhallen fungerar vid sådana här returer? Hämtade ut minnena från postombudet igår. Tror ni jag kan åka till en butik som har minnena i lager och få ut nya direkt, eller ska man först behöva vänta några veckor på att de felsöker?

Ska inte vara några problem gå till butiken.
Vilket mobo har du?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ska inte vara några problem gå till butiken.
Vilket mobo har du?

Gott, ska hänga på låset imorgon och hoppas få med mig nya minnen hem.

Har ett Gigabyte Z370 Aorus G7.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Låter precis som du säger som att en av stickorna är dålig, hoppas det löser sig snabbt imorgon. Vilken processor har du köpt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@DasIch: Låter precis som du säger som att en av stickorna är dålig, hoppas det löser sig snabbt imorgon. Vilken processor har du köpt?

Mvh

Det var inga problem att byta. Fick nya minnen och de funkade direkt.

Jag har en 8086K.