Priser på SSD-enheter i fritt fall – från under två kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hälften!
Samsung tillverkar ju nästan allt, om hälften av vinsten kom från deras minnen, säger det en hel del hur överprisade minnen varit.

Nja, att Samsung gör vinst betyder bara att de har lägre utgifter än inkomster. Prissättning har sällan speciellt mycket med tillverkningskostnad att göra, i de allra flesta fall handlar det om att ta så mycket betalt som marknaden är beredd att ge. Det är alltså inte kostnaden som sätter priset utan efterfrågan, om många vill köpa kan man ta mycket betalt.

Skrivet av skog1s:

Själv tycker jag att det är skitroligt att uppgradera hårdvaran till datorn, jag menar hur kan man inte tycka att det är roligt.

Menar du prismässigt? Testa marknaden

SSD priser ? Jag kan inte hjälpa det, har skrivit det innan, men jag kommer ihåg när jag betalade 2 200Kr för 80GB SSD @ Intel X25-M G2 Vi vart ett gäng här på forat som fattade vad 0,1 i accestid innebar
Och vi träffades här i denna 9 år gamla tråd Intel X25-M G2 80GB
Och jo min X25:an lever än

Åh, den gamla X25:an... Nu blev jag nästan nostalgisk, jag undrar om det inte bytet från snurrdisk till X25 är den enskilda uppgradering som gjort mest skillnad i min dator. Jag betalade 2169 kr för den i januari 2010 och den lever än (tror jag, den sitter i min HTPC/lab-maskin som krånglat en hel del det sista året).

På samma beställning från Inet köpte jag 2x2 GB DDR3 för 1227 kr och en i5 750 CPU för 1911 kr. Det är för övrigt samma CPU som sitter i min skrivbordsdator än idag...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

1TB under 2000 kr? Trevligt! Snart räcker det med att enbart ha SSD :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Perfekt, jag som siktar på en M.2 SSD på 1TB till nya burken borde kunna spara lite stålar kanske.

Frågan jag ställer mig nu är...slå till på en under black Friday eller avvakta längre, och köpa samtidigt som jag köper MB och CPU i vår (Ryzen 3000)...hmm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

1536 kronor går till Copyswede-maffian

Hahaha det är så jävla stört. Man kramas på konstiga skatter i detta land och när man ifrågasätter politiken får man en knäpp på näsan.

Tipsade AB + Expressen. Borde egentligen passa dem perfekt att skriva om. Lagom svårt att förstå, stor irritation/känslor bland läsare och bra möjligheter till krigsrubriker som driver trafik till deras skräpsidor

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

"Fritt fall" är väl lite starkt uttryckt. Jag trodde 500gb skulle sjunka under 1000-lappen för flera år sedan. Ibland kunde man även köpa enklare 500bg-enheter för exempelvis 999 kr när det var rea.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

2TB behöver komma ner till runt 1000k-1200kr så är allt plysch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Väntar bara på RAM då!

Klippte 128GB på webbis super rea men det va ju bara ren tur.

I dina drömmar! Minnen kommer aldrig bli billiga igen någonsin! Sedan gäller prisfallet inte NVME-enheter heller för den delen. De har ytterst gått ner väldigt lite.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zarkov:

Nja, att Samsung gör vinst betyder bara att de har lägre utgifter än inkomster. Prissättning har sällan speciellt mycket med tillverkningskostnad att göra, i de allra flesta fall handlar det om att ta så mycket betalt som marknaden är beredd att ge. Det är alltså inte kostnaden som sätter priset utan efterfrågan, om många vill köpa kan man ta mycket betalt.
Åh, den gamla X25:an... Nu blev jag nästan nostalgisk, jag undrar om det inte bytet från snurrdisk till X25 är den enskilda uppgradering som gjort mest skillnad i min dator. Jag betalade 2169 kr för den i januari 2010 och den lever än (tror jag, den sitter i min HTPC/lab-maskin som krånglat en hel del det sista året).

På samma beställning från Inet köpte jag 2x2 GB DDR3 för 1227 kr och en i5 750 CPU för 1911 kr. Det är för övrigt samma CPU som sitter i min skrivbordsdator än idag...

Klart att det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Vad Samsung och Hynix gör är att minska tillgången för att få upp priserna.
Sådant tyder på en Kartell vilket är förbjudet.
Vi verkar ha de facto monopolsituation på tillverkning av minnen i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Fortfarande alldeles för dyrt. 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@Kilroy: En benchmark säger mer om det än vad jag kan säga i alla fall. Read, write, uppstart av program, OS.
Bara för att inte du märker någon skillnad betyder väl inte att han inte kan märka skillnad?

Vilken SSD har du ditt OS på?

Grejen är väl att uppstart av program, laddning av spel o.s.v. är inte bara ren diskaccess. Olika bibliotek ska länkas in, komprimerade filer ska packas upp till RAM, filer ska avkodas o.s.v. Det är också beroende av processorn, och många av dessa processer görs fortfarande seriellt sedan gammalt, för att undvika ett för stort ködjup då det skulle orsaka att en mekanisk HDD behöver söka frenetiskt fram och tillbaka över diskytan.

T.ex., en budget-SSD är kanske 15-30 gånger snabbare än en HDD (IOPS), men spel som tar t.ex. 60 sekunder att ladda med en HDD tar inte 2 sekunder med SSD:n. Skillnaden är betydligt mindre än så, och skillnaden mellan en supersnabb SSD och en budgetvariant är ännu mindre i praktiken. då även en budget-SSD redan flyttar mycket av flaskhalsen till processorn och Windows-rutiner.

En annan (mindre) aspekt är att Windows cachar data ganska friskt till RAM, så efter den initiala uppstarten har man mycket av det man ofta använder i RAM redan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Angående vanlig SATA kontra NVMe.
Spelat lite Civ5 på senare, jag har 64 GB arbetsminne, så efter ett litet tag ligger hela skiten i minnet.
Trots detta tar en start avsevärd tid, filerna skall processas av CPU:n, det här inget du kommer undan även med värdens snabbaste NVMe raid.
Kort sagt, jag tro inte att skillnaden är märkbar för de flesta.

Där en NVMe kan gör nytta, borde vara när arbetsminnet inte räcker till och det skall cachas mot disk, tex vid viss typ av videoredigering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

..
Åh, den gamla X25:an... Nu blev jag nästan nostalgisk, jag undrar om det inte bytet från snurrdisk till X25 är den enskilda uppgradering som gjort mest skillnad i min dator. Jag betalade 2169 kr för den i januari 2010 och den lever än (tror jag, den sitter i min HTPC/lab-maskin som krånglat en hel del det sista året).
...

Min 80 GB har också tuffat på i 9 år. Har den i en Unraid server som disk för virtuella maskiner. En virtuell Windows 10 på 40 GB och en virtuell Ubuntu Server på 20 GB.

Bra köp även om man nu får 1 TB snabbare SSD för samma summa.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Börjar ju klia lite nu...

En 1TB m.2 sticka hade ju suttit väldigt fint!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Angående vanlig SATA kontra NVMe.
Spelat lite Civ5 på senare, jag har 64 GB arbetsminne, så efter ett litet tag ligger hela skiten i minnet.
Trots detta tar en start avsevärd tid, filerna skall processas av CPU:n, det här inget du kommer undan även med värdens snabbaste NVMe raid.
Kort sagt, jag tro inte att skillnaden är märkbar för de flesta.

Där en NVMe kan gör nytta, borde vara när arbetsminnet inte räcker till och det skall cachas mot disk, tex vid viss typ av videoredigering.

Dina 64GB kan inte ha varit billiga. Kör du Corsair minne?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Dina 64GB kan inte ha varit billiga. Kör du Corsair minne?

Han slå till innan den värsta uppgången, köpte de för 4444 kr (kommer av någon anledning ihåg summan), Februari 2017 på Webbhallen.
Samlade damm i några veckor innan jag byggde min Ryzen.
Japp det är Corsair,
Tror att de är ungefär som dessa.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3768460

Mina heter CMK64GX4M4B3000C15 de jag länkade heter CMK64GX4M4C3000C15 så det skiljer ett B som blivet ett C

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

@LPG:

https://i.imgur.com/gdT2uAD.jpg

Plus kablage, även om man i de flesta fall kastar SSD på baksidan av chassit.

Men prestandan i raid 0 direkt på ett moderkort för oss vanliga dödliga (i detta fall zen + på ett Asus moderkort), bootbart med operativsystem på är så hög att man måste se på ganska kraftiga och dyra lösningar för att komma upp i dessa siffror.
Nära 4k seq writes var ohört för ett par år sedan för normala pengar.

En 2.5 SSD klarar ca en åttondel av det där. Eller 12.5%.

OCh vilken används mest? den lilla 48.07 du har där nere i hörnan, som de flesta SATA SSDer utan problem med 10k IOPS (4k*10000) får ca 40MB/s på. Vissa tom runt 12k.. Så nej.. en SATA SSD klarar ca 85% av det där.

Enda andra ställen du verkligen använder de siffror du ser... är i programmet du tittar på. Plecebo... GOGO!

Skrivet av marcusOCZ:

@Kilroy: En benchmark säger mer om det än vad jag kan säga i alla fall. Read, write, uppstart av program, OS.
Bara för att inte du märker någon skillnad betyder väl inte att han inte kan märka skillnad?

Vilken SSD har du ditt OS på?

Låt oss förklara varför...

Din SSD kan kanske leverera otaliga mängder data... men det är lite som att sälja biljetter till en konsert ingen vill egentligen se. Du kan ha 100 tals säljare redo... men ingen som köper. Säljer du snabbare då?

OS/Spel/Program har sina behov och krav på data. När de väl ha mättats... är all annan prestanda över denna nivå rätt meningslös för den används inte. Det enda som sker är att disken gör klart att i bursts och sedan väntar IDLE på mer att göra. Enda som i praktiken kan mätta en modern M.2 SSD är benchmarks, så den medvetet ger SSDn så mycket instruktioner den kan hantera.

Den finns ställen där bandbredden av M.2 kan vara till nytta, tex i laddning av stora banor i spel, men allt detta ger är kanske nån sekunds fördel i laddningstid, där du ofta måste vänta på alla andra ändå, och du kan ge dig tusan på någon sitter på en HDD som tuggar... Så även i bästa fall är skillnaden inte märkbar... mätbar, ja men inte märkbar.

Så en SATA SSDs prestandanivå är faktiskt i nästan samtliga fall bra nog. Det är var sweet-spot är. Och en vettig prisvärd M.2 kan då vara en annan kanonbra sweetspot också. Men över det... är det lite som att stitta på super-pi eller Prime95... för att se om det går snabbare.

Sen finns det specialfall där du har nytta av den, men de är få... väldigt få, och som jag sa innan, du vet om du kör dessa mjukvaror och behöver det.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt härligt, man har väntat ett tag på att de ska sjunka i priset.
Frågan är nu om man vågar vänta till black friday eller om man måste slå till innan/om de stiger igen😬.

Permalänk
Medlem

@anon239600: Dem tror att det kommer sjunka ännu mer i pris, så black friday kanske skulle vara prime-time att inhandla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Klart att det har med tillgång och efterfrågan att göra.
Vad Samsung och Hynix gör är att minska tillgången för att få upp priserna.
Sådant tyder på en Kartell vilket är förbjudet.
Vi verkar ha de facto monopolsituation på tillverkning av minnen i dag.

Nja, så länge de inte tillsammans bestämmer sig för att minska tillgången utan bara tittar på vad den andra gör så uppstår tekniskt sett ingen kartell vad jag vet. Får det samma effekt i praktiken? Ja.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som sagt - så länge det inte finns bevisbar samsyn så kan de göra vad de vill, jag skulle nog bli mer bekymrad om företagen börja visa röda siffror då att börja med minnen i 7-10 nm region eller +64-lagers 3D-minne är ingen billig hobby...

Börja de ha röda siffror för länge för att de inte uppnår yeld och därmed tillräckliga inkomster för den delen som är säljbart för att betala för tillverkningskostnaden - då börja det bli problem på riktigt.

Med tanke på problem som har varit med låg yeld för de fabriker som byggts om och den tänkta produktionen uppnås först 1.5 år senare än tänkt så vill inte dom är bakom investeringarn se låga priser - dessa fabriker har lån och skulder att betala till sina investerare, som gärna vill se avkastning på sin investering....

Sedan kan man fråga vad dessa billiga flash kommer ifrån - de kanske är andelen som är utanför den 30% godkända yelden (en siffra jag sett nämnas) och det är då stora staplar på 70% av det tillverkade som inte är riktigt OK, och som man försöker få några kronor för genom att sälja till noname-byggare och mätta lågprisssidan av SSD-minnen av mer osäker kvalitet (och beror på hur bra kontrollerna är på att upptäcka och dölja fallerande flash innan det ger synlig dataförlust för brukaren - och slutligen, under hur lång tid innan första felen syns och hur beter det sig när det väl krachar? - är det svart ridå ned som SSD brukar göra när SSD pajar eller går det svälta ut sektor för sektor som det ofta går på snurrdisk även när de är ganska rejält nedkörd.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som det alltid är nåt som orsakar att priserna på någon datorkomponent skjuter i höjden. Det är kapacitetsbrist, förseningar, mining, brist på kiselplattor, översvämningar, karteller och monopol...

Detta känns dock som en mycket positiv utveckling. Jag slog visserligen till på en 1TB MX300 förra Black Friday för 2499:- så jag klarar mig ett tag framöver, men fortsätter denna utveckling kan jag snart slänga ut alla gamla 120 - 500 GB enheter som jag hamstrat vid olika reor, och köpa en till stor SSD på 1-2 TB istället.

Och inte minst kronans fall mot de flesta andra valutor

Skickades från m.sweclockers.com