Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bluescreen och startar inte från USB (0xc000000f & 0xc0000098)

Permalänk

Bluescreen och startar inte från USB (0xc000000f & 0xc0000098)

Skulle installera win10 via USB som jag skapat med Microsofts verktyg från deras webbsida. Valde alternativet ”Skapa installationsmedia för annan dator” och körde igång installationen direkt från USB:n i mitt win8. Allt verkade gå bra men efter första eller andra omstarten fick jag blå skärm med felmeddelandet 0xc000000f. Det står:

”Your PC/Device needs to be repaired. A required device isn’t connected or can’t be accessed. Youll need to use recovery tools…” osv.

Saker jag har provat utan resultat:
• Omstart (med och utan installations-USB:n i olika USB-kontakter)
• Omstart med nytt installations-USB från en annan dator
• Hard reset/omstart flera gånger i rad
• Testat olika boot priority i BIOS (USB-CD först, USB-FDD först, HDD först, Win boot manager först)
• Stängt av UEFI Secure boot och Fast BIOS mode i BIOS
• Testat med både UEFI OS och CMS OS i BIOS
• Hålla inne F10 vid omstart (USB dyker INTE upp bland alternativen i bootmenyn, trots att USB-CD och USB-FDD alternativ finns i BIOS)
• Googlat, svurit och suttit uppe till kl 03 på morgonen

Det enda alternativet som leder någon vart när jag får bluescreen är att trycka ecs som leder till BIOS eller F1 (”to enter recovery environment”) som leder till ny bluescreen (0xc0000098) där det står ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”.

Har en notepad Samsung NP900X3D med Sandisk SSD U100 SMG2-disk. BIOS version: P02ABK. Tacksam förr all hjälp!

Permalänk
Medlem

verifierat USB-stickan? - dvs att den är felfri och inga filer är korrupta.

Att tänka på är att det finns en del batcher USB-stickor (typ från sandisk, men också andra märken) som det inte går att boota på för att de anger sig själva som "mass-storage" och inte "removable mass storage" och en del BIOS helt enkelt vägrar att läsa data från dem vid boot, även win10-installationer rejektar vidare inläsning om det är fel typ av USB-sticka.

En last resort om du inte får ordning på det. Prova att ladda ifrån en bränd DVD-skiva med win10-iso via en USB-ansluten DVD-läsare - de flesta BIOS är mycket mer relaxade när det tycker sig läsa från en CD/DVD-skiva oavsett om det är direkt på SATA-bussen eller går via en USB-port då de behandlas på samma sätt.

- och alltid kallboot med ström OFF/ON efter att du satt i mediat i CD/DVD-brännaren, en varmomstart/varm-reboot gör ingen ny utforskning eller registrerar om det finns ny media med annan innehåll i en DVD-läsare eller USB-sticka och ingen ny boot-meny dyker upp i UEFI att starta på, märker bara om redan registrerad media försvinner.

å så var det med CD/DVD-brännare och nya datorer...

Många lite äldre laptop med uttagbara DVD-brännare har USB-anslutning i sig i någon bakkant om man tar ut själva brännardelen och kan arbeta stand-alone - då de i själva verket kör via USB även internt i laptopen redan från början. - titta efter sådana hemma eller arbete på äldre utrangerade laptopar - dessa enheter börja ha lite värde i idag allt eftersom användningen av optomedia går mot noll (utom i avseende BR-media för film då) och tillgången till de en gång så självklara läsare/brännare nu blir allt sällsyntare med nyköpta datorer.

Permalänk
Medlem

Så här kan du göra för att helt rensa USB-minnet:

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Eller så hämtar du Rufus:
https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av xxargs:

verifierat USB-stickan? - dvs att den är felfri och inga filer är korrupta.

Att tänka på är att det finns en del batcher USB-stickor (typ från sandisk, men också andra märken) som det inte går att boota på för att de anger sig själva som "mass-storage" och inte "removable mass storage" och en del BIOS helt enkelt vägrar att läsa data från dem vid boot, även win10-installationer rejektar vidare inläsning om det är fel typ av USB-sticka.

En last resort om du inte får ordning på det. Prova att ladda ifrån en bränd DVD-skiva med win10-iso via en USB-ansluten DVD-läsare - de flesta BIOS är mycket mer relaxade när det tycker sig läsa från en CD/DVD-skiva oavsett om det är direkt på SATA-bussen eller går via en USB-port då de behandlas på samma sätt.

- och alltid kallboot med ström OFF/ON efter att du satt i mediat i CD/DVD-brännaren, en varmomstart/varm-reboot gör ingen ny utforskning eller registrerar om det finns ny media med annan innehåll i en DVD-läsare eller USB-sticka och ingen ny boot-meny dyker upp i UEFI att starta på, märker bara om redan registrerad media försvinner.

å så var det med CD/DVD-brännare och nya datorer...

Många lite äldre laptop med uttagbara DVD-brännare har USB-anslutning i sig i någon bakkant om man tar ut själva brännardelen och kan arbeta stand-alone - då de i själva verket kör via USB även internt i laptopen redan från början. - titta efter sådana hemma eller arbete på äldre utrangerade laptopar - dessa enheter börja ha lite värde i idag allt eftersom användningen av optomedia går mot noll (utom i avseende BR-media för film då) och tillgången till de en gång så självklara läsare/brännare nu blir allt sällsyntare med nyköpta datorer.

Tack. Jag har testat med två olika USB-minnen (nyöppnade) från Transcend. Det ena skapade jag med Microsofts verktyg och det andra med Rufus så att de skulle bli bootbara. Däremot vet jag inte hur jag kan se om dom är "mass-storage" eller "removable mass storage". Har ingen CD/DVD-enhet i datorn, men skulle ev kunna köpa det bara för att testa även om jag helst vill lösa detta utan att köpa hårdvara. Kallboot har jag gjort X antal gånger nu.

Skrivet av sp1k3n:

Så här kan du göra för att helt rensa USB-minnet:

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara kopiera över windowsfilerna så har du ett bootbart USB minne.

Eller så hämtar du Rufus:
https://rufus.akeo.ie/

Tack. Jag har testat två olika USB-minnen från Transcend. Det ena skapade jag med Microsofts eget verktyg (som skapar bootbara USB) och det andra skapade jag med Rufus. Tyvärr funkar det inte. Datorn vill inte boota från dem. Jag kommer bara till samma blå skärm.

Permalänk
Medlem

@Westfronten:

Prova med cmd som administratör. Det ska rensa allt på USB-minnet. Se till att välja rätt disk (USB) innan du skriver clean bara. Det är väl Windows 10 ISO-n du har hämtat från Microsoft? Prova även med en USB 2 anslutning, om du inte redan har gjort det!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

@Westfronten:

Prova med cmd som administratör. Det ska rensa allt på USB-minnet. Se till att välja rätt disk (USB) innan du skriver clean bara. Det är väl Windows 10 ISO-n du har hämtat från Microsoft? Prova även med en USB 2 anslutning, om du inte redan har gjort det!

Nu har jag rensat USBn från CMD i admin-läge och gjort enligt alla stegen som du föreslog, men det funkar fortfarande inte. Det känns som att datorn inte ens försöker att boota från USB:n (det tar bara någon sekund från start till bluescreen). Ja, ISOn är från Microsoft och jag har provat att ladda ner den två gånger. Har provat i datorns båda USB-uttag. Det som är lite märkligt är att USB:n inte dyker upp som ett alternativ i den lilla bootmenyn som kommer upp när jag trycker F10 vid start (trots att USB-CD och USB-FDD finns i BIOS). Det verkar som att datorn inte ens testar att bota från USB vid start.

Permalänk
Medlem

Inga andra USB-stickor av andra fabrikat du har liggande och prova ??

detta är ett litet helvete med USB-stickor som fungerar utmärkt och andra stickor som inte fungerar alls att boota ifrån hur man än håller på.

hittar du en sticka som utrustning verka boota på - låt den förbli en sticka som används för installations.

själv har jag en otippad reklamsticka som verkar fungera över allt medans har en bunt sandisk-stickor som inte fungerar alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westfronten:

Nu har jag rensat USBn från CMD i admin-läge och gjort enligt alla stegen som du föreslog, men det funkar fortfarande inte. Det känns som att datorn inte ens försöker att boota från USB:n (det tar bara någon sekund från start till bluescreen). Ja, ISOn är från Microsoft och jag har provat att ladda ner den två gånger. Har provat i datorns båda USB-uttag. Det som är lite märkligt är att USB:n inte dyker upp som ett alternativ i den lilla bootmenyn som kommer upp när jag trycker F10 vid start (trots att USB-CD och USB-FDD finns i BIOS). Det verkar som att datorn inte ens testar att bota från USB vid start.

Kolla om du har en option i bios som heter fast bios mode, om så sätt denna till disabled och prova via boot menyn igen (f10).

Alt möjlighet att slå på legacy usb support i bios.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Inga andra USB-stickor av andra fabrikat du har liggande och prova ??

detta är ett litet helvete med USB-stickor som fungerar utmärkt och andra stickor som inte fungerar alls att boota ifrån hur man än håller på.

hittar du en sticka som utrustning verka boota på - låt den förbli en sticka som används för installations.

själv har jag en otippad reklamsticka som verkar fungera över allt medans har en bunt sandisk-stickor som inte fungerar alls...

Har tyvärr bara Transcend, men ska köpa ett par andra och testa i morgon...

Permalänk
Skrivet av Erixs:

Kolla om du har en option i bios som heter fast bios mode, om så sätt denna till disabled och prova via boot menyn igen (f10).

Alt möjlighet att slå på legacy usb support i bios.

Har testat med Fast BIOS avslaget och valt "Legacy Only" under "PXE OPROM" (man kunde bara välja på Disabled, UFEI only eller Legacy only). Men USB dyker fortfarande inte upp som alternativ när jag startar med F10 intryckt. Det känns inte som att datorn ens försöker att boota från USB. Bluescreen dyker upp bara någon sekund efter att jag har tryckt på power...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Inga andra USB-stickor av andra fabrikat du har liggande och prova ??

detta är ett litet helvete med USB-stickor som fungerar utmärkt och andra stickor som inte fungerar alls att boota ifrån hur man än håller på.

hittar du en sticka som utrustning verka boota på - låt den förbli en sticka som används för installations.

själv har jag en otippad reklamsticka som verkar fungera över allt medans har en bunt sandisk-stickor som inte fungerar alls...

Nu har jag testat med ett minne från Lexar också, men det är lika dött som dom andra. Jag undrar om det kanske är något annat som går fel innan datorn försöker boota från USB... Kanske något som har att göra med felmeddelandet 0xc0000098 ”The boot configuration data file doesn´t contain valid information for an operating system. File: \BCD You’ll need to use recovery tools…”

Permalänk
Medlem

Då skulle ja försöka låna en USB-ansluten DVD-brännare/läsare och bränna en iso av win10 och prova för att utesluta USB-sticke fel. Kolla i din bekantskaps-krets om någon har sådan tillgänglig eller har en lite äldre laptop med CD/DVD-läsare som går att ta ut och förhoppningsvis har en mini-USB uttag någonstans...

Har du kika på om det finns recovery tools att ladda hem eller kan få via någon support - för det kan vara annat som inte är som det skall, att boot-filen den letar efter är inte alls på det stället som vi tror utan någon intern grunka...