Uppgradera MB, Ram och CPU eller peta i värsta GPU?

Permalänk
Medlem

Uppgradera MB, Ram och CPU eller peta i värsta GPU?

Uppgradera PC till sonen och ville studsa lite frågor

Jag har tänkt att lägga ca 5000 för att få en bättre spelupplevelse när han spelar CS:GO, Fortnite, BF4 eller Overwatch. Min tanke var att byta ut MB, processor och minne men funderar på om inte ett riktigt bra GPU skulle vara smartare?
Utgångspunkten är ju inte det bästa så det kanske är bäst att gå All-ln och byta ut allt. Jag är dock rädd att hans nuvarande GPU blir flaskhals efter annan uppgradering.

Current setup
MB - Asrock 970 Extreme 4
CPU - AMD FX8350 4GHZ 8Core
GPU - GeForce-GTX-1050-Ti-4GT-OC
RAM - Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
PSU - EVGA Supernova 750 g2
Primary HD - Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB
Secondary HD - WD Green 1.5TB
Case - Fractal Design S
Screen - Benq ZOWIE XL2430 24" 144Hz e-Sports Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av No-1725:

Uppgradera PC till sonen och ville studsa lite frågor

Jag har tänkt att lägga ca 5000 för att få en bättre spelupplevelse när han spelar CS:GO, Fortnite, BF4 eller Overwatch. Min tanke var att byta ut MB, processor och minne men funderar på om inte ett riktigt bra GPU skulle vara smartare?
Utgångspunkten är ju inte det bästa så det kanske är bäst att gå All-ln och byta ut allt. Jag är dock rädd att hans nuvarande GPU blir flaskhals efter annan uppgradering.

Current setup
MB - Asrock 970 Extreme 4
CPU - AMD FX8350 4GHZ 8Core
GPU - GeForce-GTX-1050-Ti-4GT-OC
RAM - Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
PSU - EVGA Supernova 750 g2
Primary HD - Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB
Secondary HD - WD Green 1.5TB
Case - Fractal Design S
Screen - Benq ZOWIE XL2430 24" 144Hz e-Sports Monitor

En rekommendation gällande CS:GO är åtminstone att uppgradera CPU eftersom detta är ett otroligt CPU-anpassat spel. Vilken upplösning spelar han i? Vad du än väljer att uppgradera så förflyttas egentligen bara flaskhalsen, men personligen skulle jag uppgradera till en nyare plattform och sedan vänta med GPU / kika lite på begagnat marknaden och se om det finns något där

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wdont:

En rekommendation gällande CS:GO är åtminstone att uppgradera CPU eftersom detta är ett otroligt CPU-anpassat spel. Vilken upplösning spelar han i? Vad du än väljer att uppgradera så förflyttas egentligen bara flaskhalsen, men personligen skulle jag uppgradera till en nyare plattform och sedan vänta med GPU / kika lite på begagnat marknaden och se om det finns något där

Han spelar i 1080 på en 144hz skärm och tyvärr vet jag inte hans FPS.... Den är för låg men det är den väl alltid för en gamer. Huvudfrågan för mig är som du säger att minimera flaskhalsar i hans set up.

Köper jag MB, CPU & RAM så kan ju jag alltid ta hand gamla till min burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av No-1725:

Han spelar i 1080 på en 144hz skärm och tyvärr vet jag inte hans FPS.... Den är för låg men det är den väl alltid för en gamer. Huvudfrågan för mig är som du säger att minimera flaskhalsar i hans set up.

Köper jag MB, CPU & RAM så kan ju jag alltid ta hand gamla till min burk.

Skickades från m.sweclockers.com

i5 8600K+Z370/Z390+16GB DDR4 är nog det bästa alternativet.

Edit Tänker främst på CSGO som gillar Intel och höga frekvenser budget alternativ är en Ryzen 2600/2600X

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av No-1725:

Uppgradera PC till sonen och ville studsa lite frågor

Jag har tänkt att lägga ca 5000 för att få en bättre spelupplevelse när han spelar CS:GO, Fortnite, BF4 eller Overwatch. Min tanke var att byta ut MB, processor och minne men funderar på om inte ett riktigt bra GPU skulle vara smartare?
Utgångspunkten är ju inte det bästa så det kanske är bäst att gå All-ln och byta ut allt. Jag är dock rädd att hans nuvarande GPU blir flaskhals efter annan uppgradering.

Current setup
MB - Asrock 970 Extreme 4
CPU - AMD FX8350 4GHZ 8Core
GPU - GeForce-GTX-1050-Ti-4GT-OC
RAM - Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz
PSU - EVGA Supernova 750 g2
Primary HD - Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB
Secondary HD - WD Green 1.5TB
Case - Fractal Design S
Screen - Benq ZOWIE XL2430 24" 144Hz e-Sports Monitor

Skrivet av Anders9110:

i5 8600K+Z370/Z390+16GB DDR4 är nog det bästa alternativet.

Edit Tänker främst på CSGO som gillar Intel och höga frekvenser budget alternativ är en Ryzen 2600/2600X

9600k kommer ut snart och kostar bara 400kr mer. (Beräknas Fredag)

Hade dock också rekommenderat 9600k, moderkort och 16 GB ram, man klarar sig ju på 8 GB men kan bli jobbigt om man vill ha uppe webbläsaren i bakgrunden tex, mycket som kommer swappas och riskerar att saker kommer kännas sega.
9600k + ASUS Prime-P + 16 GB DDR4 3200 Mhz går på ca 6000kr dock. (Intel processorera brukar fungera bra med enbart snabbare frekvens, så skulle absult rekommendera 3k+ iaf).
Men skulle klart ge bästa upplevelsen, GPUn kan man ju då uppgradera om ett halvår eller ett år eller liknande.

Om det inte är någon brådska kan du ju alltid vänta till Black Friday och/eller Cyber Monday och hoppas på nånting då.
Men tycker absolut du borde köra på MB/CPU/RAM.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

9600k kommer ut snart och kostar bara 400kr mer. (Beräknas Fredag)

Hade dock också rekommenderat 9600k, moderkort och 16 GB ram, man klarar sig ju på 8 GB men kan bli jobbigt om man vill ha uppe webbläsaren i bakgrunden tex, mycket som kommer swappas och riskerar att saker kommer kännas sega.
9600k + ASUS Prime-P + 16 GB DDR4 3200 Mhz går på ca 6000kr dock. (Intel processorera brukar fungera bra med enbart snabbare frekvens, så skulle absult rekommendera 3k+ iaf).
Men skulle klart ge bästa upplevelsen, GPUn kan man ju då uppgradera om ett halvår eller ett år eller liknande.

Om det inte är någon brådska kan du ju alltid vänta till Black Friday och/eller Cyber Monday och hoppas på nånting då.
Men tycker absolut du borde köra på MB/CPU/RAM.

Jo tänkte mer på budgeten egentligen då Z390 Moderkort är dyrare än Z370 moderkorten så man sparar ca 800 kr med att köra Z370+i5 8600K ifall man har pengarna så är 9600K ett bättre alternativ

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB