Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kingston A1000 på Asus B150M-Plus - Rätt val?

Permalänk

Kingston A1000 på Asus B150M-Plus - Rätt val?

Ursäkta den egna tråden, kanske bör ligga i samlingstråden, men har frågor om min nya SSD.

Har kört med en Firecuda SSHD i två år, kände inte att jag behövde en SSD då när jag köpte datorn.
Tröttnade på allt tuggande från den som kunde komma helt plötsligt och jag har äntligen installerat en Kingston A1000 240gb med rent Win10 och har den gamla disken som extra lagring - funkar jättebra.

Dock så undrar om det blev rätt. Testade ett program som mätte hastigheten och det verkar som det är rätt.
Kollade innan köpet vad mitt moderkort Asus B150M-Plus stödjer och det gick ju då med en M.2 3.0 x2

Mitt första val var Samsung som jag hört så mycket gott om men deras kort fanns bara med x4 hastighet.
Så det blev då Kingstons... och jag känner mig nöjd, men står inget om NVMe-tekniken någonstans med mitt moderkort.

Samtidigt ser jag att Kingstons UV500 240gb-modell kostar lika mycket som A1000 medans det senare som jag har är dubbelt så snabbt vilket får mig att undra lite.

Så frågan är egentligen kort om A1000 är det bästa valet för ett Asus B150M-Plus-moderkort?

Permalänk
Medlem

Om det är bästa valet är nog omöjligt att svara på, men vi kanske kan svara på lite annat som gör du kan själv bedöma det.

Kingston A1000 är en budget SSD, ingen tvekan om det.
Men det behöver inte vara fel, till rätt ändamål och pris.

Plus för den är:
- den har DRAM cache (gör mycket för upplevda prestandan)
- den har 5 års garanti
- den har ett okej 3D NAND.
- den har inga kända fel (vad jag sett iaf)

Nackdelar är:
- Den har SATA lik prestanda (snabbare cache/sekventiellt, men ändå liknande nivå i IOPs)
- Stöder inte H/W kryptering (om du vill ha det)
- Går ner till ca 250-300MB/s skrivning när cachen är slut och relativt liten SLC cache (4GB på 480GB tror jag står på någon sida, inte säker på 240GB)
- 240GB när många andra är 250/256GB, 480GB när andra är 500/512GB
- Du har ungefär halva teoretiska prestandan mot en av Samsungs M.2 diskar.

För rätt pris, kan den disken passa perfekt i ett budget system.
Att du har "en" SSD gör mycket mer för responsen och systemet än vilken SSD du tar, iaf om vi inte tar något DRAM-löst med dålig prestanda. Så vettig SATA eller budget M.2 är lite skit samma, både kommer räcka väl för flesta behoven.

Enda kritiken eg disken fått är att den haft högt pris för sin prestanda, men vs UV500 pris är det troligen bra val.

Permalänk

Tack för det utförliga svaret.

Jag kommer väl drömma om Samsung 970 Evo tills jag köper ny dator om några år men värt att nämna är att jag i princip bara använder datorn till att surfa och några enklare spel ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andentanden:

Tack för det utförliga svaret.

Varsågod

Skrivet av andentanden:

Jag kommer väl drömma om Samsung 970 Evo tills jag köper ny dator om några år men värt att nämna är att jag i princip bara använder datorn till att surfa och några enklare spel ibland.

Och de som sitter på den disken drömmer om Intels Optane disk

Kort sagt, du lär inte märka det vid bara surf, då din disk inte blir flaskhalsen. Är som att köra snabb bil, vs billig bil till jobb i rusningen. Det går precis lika fort bakom alla andra bilar och bussar, oavsett hur snabbt du eg kan köra. En snabb bil kan ju inte användas fullt ut i det fallet.

Så pengarna du sparat mellan 970 och A1000 kan du lägga på bättre CPU, mer RAM eller något annat istället.