Permalänk

Byta pistong på Kinnarps

Tjenare,

Sitter just nu i en Kinnarps Synchrone som jag finner vara för låg. Är långskånkad så jag sitter i tankarna om att byta till en längre pistong. Tänkte kolla om någon här har byt pistong på sin Kinnarps . Antar att Kinnarps kör med standard storlek eller har de kört en IKEA fuling och haft specialmått på fästen på underedet?

/Herman

Permalänk
Medlem

Jag va i kontakt med kinnarp om något liknande för ett tag sedan och då sa dom att vilken typ av gasfjäder det är beror på årsgång på stolen och att man behöver specialverktyg. Så mitt förslag är att kontakta dom å fråga. Eller bara åka till närmaste ställe som säljer beggade kontorsmöbler, sånna brukar kunna byta gasfjädrar.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också höja stolen lite genom att sätta på större hjul, det kanske räcker?

EDIT:

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Har bytt pistongen på min stol. Blev en från Amazon.de (https://www.amazon.de/gp/product/B01DFDNJW4/ref=oh_aui_detail...)

Gjorde dumheten och beställde 380MM som är för hög men funkar.

Tips för andra som vill byta piston på sin Kinnarps Synchrone, 6000/8000 6+/8+ etc.

> Allt är ojligt var förberedd att tvätta händer och jobba i en miljö som är enkel att torka av.

> Fötterna kommer att lämna men det var bara för mig att trycka tillbaka dem efteråt.

> Går att göra allt med en vanlig hammare och en gängad stav om den gamla pistongen ska till tippen näst. Har ej funktionstestat min gamla men tror att den går att återanvända. Hade inget behov av WD40 utan enbart tålamod lite svett och massvis med svordomar när man slant med hammaren.

> Det går att montera bort sittdynan genom att skruva ut en bolt på den bakre delen av undersidan. För att sedan slå bort pistongen.

> Aktiveringsknoppen på min pistong behövdes inte slipas ner.

> Fästet i foten är en ikea lösning (icke standard), pistongen går inte igenom hela fästet, du behöver en piston vars avsmallning börjar högre upp men i mitt fall funkar det oavsett. (Det innebär att pistongen sitter högre upp, vilket jag inte tänkte på när jag gjorde mina beräkningar och tog den längsta pistongen.)

Permalänk
Medlem

@Alkahzane

Cool, har samma problem med min Synchrone 8000, men har funderat i banor att svarva bussningar till hjulen, alt. svarva till och svetsa på en bussning på originalfjädern, istället. Trodde en ny gasfjäder skulle vara betydligt mycket dyrare än så, till det priset är det ju inte så mycket att fundera på längre. Visste faktiskt inte ens att det fanns generiska gasfjädrar som passar på alla möjliga stolar, trodde varje tillverkare hade sin egen standard eller nåt

Hur högt ovan golv kommer sittdynan på lägsta resp. högsta inställningen med 380mm-fjädern du har?

Orkar du lägga upp lite foton på hur det blev? Särskilt nyfiken på infästningen i foten där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: lägsta är 68 och högsta är 90 cm från golv till syttdynans överkant. Tog inte bilder under monteringen men har inget glatt mellan aluminumfoten och pistongen.

Permalänk
Medlem

Sprang på den här tråden igen. Är väl en och annan som har en Kinnarpsstol här, så kanske kan finnas ett intresse i att jag ägnar mig åt lite trådnekrofili

Skrivet av Alkahzane:

@kaput: lägsta är 68 och högsta är 90 cm från golv till syttdynans överkant. Tog inte bilder under monteringen men har inget glatt mellan aluminumfoten och pistongen.

Löste problemet med silvertejp

Kikade lite på foten när det här var aktuellt. Har en tidigare modell av Synchrone 8000 med plastfot (2001), så ville kolla upp det hela lite närmre innan beställning. Noterade att cylindern sticker ut över en decimeter under stolen, om man kunde flytta upp den lite kunde man höja stolen med motsvarande mått.

Hittade inga stoppskruvar eller nåt sånt, och krymppassad plast lär inte hålla för den sortens påfrestningar i längden. Mätte cylindern ovanför och under foten, och konstaterade att den var konisk. Mha en vanlig skruvtving och ett par brädlappar som skydd drog jag av foten. I fotens topp var innerdiametern 50 mm. Lindade silvertejp en bit ner på koningen tills den ocksåhade motsvarande diameter, och tryckte ihop allt igen.

Pissenkel fix som gav mig de 5-10 centimeter jag behövde för att få armstöden i liv med bordsskivan

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara tacka för denna tråden. Den fick mig att få ändan ur vagnen och lossa gasfjädern på min Malmstolen. Först hade jag tänkt sätta dit en annan gasfjäder som jag har fått tag på, men den var lite kortare, så nu beställde jag istället en från Amazon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!