Rösta fram t-shirt till communityt!
Permalänk
Medlem

F-Skatt, frågeformulär

Hej!

Har ett rätt bra extra jobb där jag i princip besvarar "frågeformulär". Är man momspliktig i detta fall? Om jag får 300kr i timmen, ryker 25% som moms och sedan skatt på det också?

Vad är SNI för ett sådant yrke när man söker F-Skatt?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är väl snarare om du bedriver verksamheten i företagsform, det är företag som har f skatt och det låter ju inte som att du har ett företag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Frågan är väl snarare om du bedriver verksamheten i företagsform, det är företag som har f skatt och det låter ju inte som att du har ett företag ?

F-Skatt är ett krav från "uppdragsgivaren". Är inte anställd hos företaget utan jobbar frilans åt dom.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xelithium:

F-Skatt är ett krav från "uppdragsgivaren". Är inte anställd hos företaget utan jobbar frilans åt dom.

Det låter mest som om de vill slippa ta ansvar för att skatten sköts.
Om du verkligen vill ha med dem att göra får du väl registrera ett företag, ansöka om F skatt och lära dig bokföring själv så du kan sköta om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

60k om året får du tjäna på din hobbyverksamhet utan att skatta. Går att argumentera att du tycker att svara på några frågor är en hobby.

Folk gör ju massa möjliga tester på nätet frivilligt och gratis så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeanC:

60k om året får du tjäna på din hobbyverksamhet utan att skatta. Går att argumentera att du tycker att svara på några frågor är en hobby.

Folk gör ju massa möjliga tester på nätet frivilligt och gratis så.

Nej så funkar det inte, du betalar skatt för all inkomst men behöver inte ha ett företag för hobbyverksamhet.
Dessutom är det nog väldigt svårt att få det klassat som hobbyverksamhet om det skulle granskas.

Hobbyverksamhet
Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.
Det som utmärker en hobbyverksamhet är att den utövas av hobbyidkaren själv och att vinstsyfte saknas.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017....
Om en verksamhet genererar större intäkter än kostnader förutsätts som regel att ett vinstsyfte föreligger.

Det här verkar ju handla om en verksamhet vars enda syfte är att genera intäkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Från din beskrivning misstänker jag att det här är samma/liknande som jag sysslade med för några år sedan. Då var uppdragsgivaren ett amerikanskt företag och man fick automatiskt betalt en gång i månaden i USD (man fakturerade alltså aldrig någonting själv) så det var ingen moms på det. Annat är det kanske om företaget har ett VAT-nummer inom EU, men jag tror fortfarande det är de som fixar momsen om du säljer tjänsten till utlandet.

Oavsett situation kan du väl förvänta dig att betala ca 40%(?) i skatt/egenavgifter men det beror helt på hur mycket du tjänat och din slutgiltiga skatt räknas ihop tillsammans med dina övriga inkomster under året så det är omöjligt att svara på. Finns säkert någon kalkylator för sådant om du söker.

Vill du jobba med det så måste du fixa F-skatt, jag använde SNI 62.010 Dataprogrammering. Det kan verka lite komplicerat först, men enskild näringsverksamhet är ganska simpelt för något sånt här så länge du inte själv väljer att krångla till det med anställda, skumma avdrag, hantera moms på en massa sälj/köp, bolagsverket etc. Läs på lite på Skatteverket och skaffa dig ett hum men i princip är det det här man behöver göra i enklaste fallet:

a) Registrera dig för F-skatt (eller FA om du också är anställd) där det viktigaste är hur mycket du förväntar dig att tjäna under året.
b) Betala in preliminärskatten som du kommer få utifrån a).
c) Bokför med papper och penna (i princip bara skriv upp vad du fått in varje gång du får betalt).
d) Fyll i dina inkomster och några få andra fält i en speciell bilaga när du inkomstdeklarerar.
e) Fyll i dina momsuppgifter i en speciell momsdeklaration, som sagt har du ingen moms så är det bara att fylla i 0 överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej så funkar det inte, du betalar skatt för all inkomst men behöver inte ha ett företag för hobbyverksamhet.
Dessutom är det nog väldigt svårt att få det klassat som hobbyverksamhet om det skulle granskas.

Hobbyverksamhet
Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.
Det som utmärker en hobbyverksamhet är att den utövas av hobbyidkaren själv och att vinstsyfte saknas.
Om en verksamhet genererar större intäkter än kostnader förutsätts som regel att ett vinstsyfte föreligger.

Det här verkar ju handla om en verksamhet vars enda syfte är att genera intäkter.

Ja? Det beror helt på. Om OP kan argumentera för sig att han gör det av intresseskäl och pengarna enbart är en bonus så går det under hobbyverksamhet.

Beror helt på handläggaren och blir i slutändan en tolkningsfråga då de inte har det där svart på vitt. Har själv vart med om liknande fall då jag bedrivit företag tidigare och sedan lyckades argumentera för att det ska klassas som hobbyverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Ja? Det beror helt på. Om OP kan argumentera för sig att han gör det av intresseskäl och pengarna enbart är en bonus så går det under hobbyverksamhet.

Beror helt på handläggaren och blir i slutändan en tolkningsfråga då de inte har det där svart på vitt. Har själv vart med om liknande fall då jag bedrivit företag tidigare och sedan lyckades argumentera för att det ska klassas som hobbyverksamhet.

Om det är vad jag tror det är så finns det ingen chans at få det till hobbyverksamhet. Det är något av det tråkigaste jag jobbat med och det finns inte en frisk människa på jorden som skulle syssla med det annat än i vinstsyfte. Hur som helst så kräver uppdragsgivaren F-skatt så det är väl ingen fråga om saken.