Windows 11 Login-fundering

Permalänk
Medlem

Windows 11 Login-fundering

Hej,
Jag hjälpte min mor/ far med en ny PC härom veckan med Windows 11 Pro.
Tidigare hade dom Windows 7.

Dom kör på det gamla hederliga sättet att ha varsitt lokalt konto i Windows 7.

Samma lika är upplagt för Windows 11 nu också, men problem är att tex:
Om min far har varit på loggad och sedan stängt av datorn, och sedan går min mor dit och sätter sig & startar igång datorn, så loggar Windows på automatiskt på den senaste användaren som var inne.

Hur ändrar man det?

Förut i Windows 7 så blev det varje gång dom startade datorn så hamnade dom till "låsskärm/loginskärmen" och kunde välja vilken användare man ville gå in på.

OBS* Ingen av dom kör ett lösenord, men vill ha sina egna lokala inlogg ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hej,
Jag hjälpte min mor/ far med en ny PC härom veckan med Windows 11 Pro.
Tidigare hade dom Windows 7.

Dom kör på det gamla hederliga sättet att ha varsitt lokalt konto i Windows 7.

Samma lika är upplagt för Windows 11 nu också, men problem är att tex:
Om min far har varit på loggad och sedan stängt av datorn, och sedan går min mor dit och sätter sig & startar igång datorn, så loggar Windows på automatiskt på den senaste användaren som var inne.

Hur ändrar man det?

Förut i Windows 7 så blev det varje gång dom startade datorn så hamnade dom till "låsskärm/loginskärmen" och kunde välja vilken användare man ville gå in på.

OBS* Ingen av dom kör ett lösenord, men vill ha sina egna lokala inlogg ändå.

Jag har inte sett någon inställning för det tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte sett någon inställning för det tyvärr

Nä samma här, tänkte kanske nån extra-nördig kände igen/vet nåt.

En workaround är förstås att sätta ett lösenord/pin per användare men det är ju inte lösningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Google AI säger följande:

To disable automatic login in Windows 11 without needing a password, you can use the netplwiz command. Here's how:

Open Run: Press the Windows key + R to open the Run dialog box.

Enter netplwiz: Type netplwiz in the Run dialog box and press Enter.

Uncheck the checkbox: In the User Accounts window, uncheck the box next to "Users must enter a username and password to use this computer".

Apply and Ok: Click Apply, enter your current password when prompted, and then click OK.

Restart: Restart your computer. You should now be able to log in automatically without a password.

Har dock inte testat ovan, så vet inte om det funkar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

To disable automatic login in Windows 11 without needing a password, you can use the netplwiz command. Here's how:

Uncheck the checkbox: In the User Accounts window, uncheck the box next to "Users must enter a username and password to use this computer".

Apply and Ok: Click Apply, enter your current password when prompted, and then click OK.

Restart: Restart your computer. You should now be able to log in automatically without a password.

Fast det där är inte vad de vill göra. De har inget lösenord idag. De vill kunna välja användare på låsskärmen, men i 10 och 11 så loggar den automatiskt in den föregående användaren då det inte finns något lösenord på något av kontona

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Borde väl fungera genom att antingen kräva "Ctrl + Alt + Del" eller att just inaktivera automatisk inloggning?

https://www.elevenforum.com/t/enable-or-disable-automatically...
https://www.thewindowsclub.com/secure-logon-ctrl-alt-del-wind...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde väl fungera genom att antingen kräva "Ctrl + Alt + Del" eller att just inaktivera automatisk inloggning?

https://www.elevenforum.com/t/enable-or-disable-automatically...
https://www.thewindowsclub.com/secure-logon-ctrl-alt-del-wind...

Att inaktivera automatisk inloggning finns det ingen inställning för, om man inte kör med lösenord vad jag vet. Nu har jag inte testat med Ctrl + Alt + Del men känns som om den kommer välja samma konto efter att man tyckt Ctrl + Alt + Del, med reservation för att jag inte faktiskt testat det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Att inaktivera automatisk inloggning finns det ingen inställning för, om man inte kör med lösenord vad jag vet.

Det finns sällan några tydliga inställningar, utan mycket sköts direkt genom Group Policies.

Har precis ändrat här så att min användare alltid loggas in automatiskt (med satt lösenord).

Dock Windows 10 här just nu, men listan över användare var tydligt synlig (nedre vänstra hörnet) på mina föräldrars datorer. Även utan satt lösenord.

Brukar ofta ha en admin med starkt lösenord och sedan låta övriga konton vara begränsade.

Permalänk

Det finns två inställningar i Group Policy som man kan ändra, vet dock inte om det ger någon önskvärd effekt eftersom... windows.

Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Logon Options
"Configure the mode of automatically signing in and locking last interactive user after a restart or cold boot"
"Sign-in and lock last interactive user automatically after a restart"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast det där är inte vad de vill göra. De har inget lösenord idag. De vill kunna välja användare på låsskärmen, men i 10 och 11 så loggar den automatiskt in den föregående användaren då det inte finns något lösenord på något av kontona

Tänkte att det kanske har önskad effekt om kontona inte har något lösen, men har som sagt inte testat det själv.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

"To disable automatic login in Windows 11 without needing a password, you can use the netplwiz command. Here's how:"

"You should now be able to log in automatically without a password."

Inte vidare bra svar av denna AI.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)