Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lämplig (begagnad) hårdvara för hobbyserver?

Permalänk

Lämplig (begagnad) hårdvara för hobbyserver?

Tjo

Har en NAS (Synology DS411) som fortfarande funkar för lagring, men den har sina begränsningar i vad den duger till.
Har därför börjat lura på att införskaffa (helst begagnad) hårdvara för att kör någon form av Linux på.
Det jag i första hand (som jag ser just nu) kommer vilja köra på den är diverse web-prylar förmodligen i form av Flask, databaser MySQL, Postgres samt kanske lite labbande med Docker (och då kanske Flask, MySQL och Postgres i Docker-containrar).

Vilken nivå på hårdvara (processor, minne) behöver jag komma upp i för att kunna köra dessa grejer?
Notera att det inte kommer vara fråga om att köra professionella siter eller ens grejer någon mer än jag själv kommer se och använda. Jag tänker mig därför att man inte ska behöva ta i för mycket, men samtidigt vill jag ju inte känna redan från början att allt går trögt.

Och gällande mjukvara. Finns något bra skäl att inte köra mainstream "Ubuntu Server"? Eller rent av en desktop-variant av Linux?

Tacksam för tips och synpunkter...

/GC

Permalänk
Medlem

En GUI-lös ubuntuserver kan vara otymplig att köra om man inte är van, men kan ge dig lite extra krydda när du behöver prestandan. Jag är inte helt haj på det andra (vet vad MySQL är) men normalt sett är ett moderkort med två LAN portar att föredra (om det är ett extra kort eller två direkt på Mobo spelar inte lika stor roll. Du vill antagligen köra en primär disk med snabb och hög throughput (random iops) samt relativt low latency RAM. En Xenon cpu på 2GHZ bör fungera väl. Kan rekommendera en Dell 1u server om du har rum till den, eller någon typ av andrahand serverboard med tillhörande Xenon. Du kommer antagligen må bättre av många snabba kärnor över ett par få men kraftfulla.

Har jag fel så får ni gärna rätta mig!

Annars kan du väl köra på nästan vad som helst. Hur ser processerna ut? Mycket data som ska läsas snabbt eller konstant load?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Från reklam här på Swec: http://ggsp.se/arbetsstationer/2922-hp-z420-xeon-e5-2650l-16g...

Kan fungera väl. Se om du kan fråga företaget om detta skulle fungera för ditt ändamål!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

För kraven @GeorgeCostanza ställer så duger vilken gammal dator som helst från de senaste 10 åren. Det du kommer få slut på först är RAM, och sen kanske en spinnande disk kan kännas långsam, men det är inga problem att använda.

Permalänk
Skrivet av Xcorp:

För kraven @GeorgeCostanza ställer så duger vilken gammal dator som helst från de senaste 10 åren. Det du kommer få slut på först är RAM, och sen kanske en spinnande disk kan kännas långsam, men det är inga problem att använda.

Det var väl kanske lite åt det här hållet jag hade förhoppningar.
Kanske någon om någon i5:a med 5-6 år på nacken kunde vara lämplig kanske?
Jag är ju mer ute efter en labb-rig än en produktions-rig.

/GC

Permalänk
Medlem

Absolut, det duger hur bra som helst, har du 8GB RAM och en SSD liggandes kommer du klarar dig utmärkt. Är det saker som bara ska vara igång när du använder det så kan du ju annars fundera på att köra en virtuell maskin på datorn du använder i vanliga fall.