Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dell XPS15 ger blue screen femtioelva gånger per dag :/

Permalänk
Medlem

Dell XPS15 ger blue screen femtioelva gånger per dag :/

Senaste veckan, inte en dag mer än så, så har laptopen börjat ge blue screen konstant flera gånger per dag.

Ibland sker det om jag spelar CS, ibland om jag bara kollar film i VLC.

Ibland efter uppstart/omstart och alla program laddas så som chrome, spotify, roccat swarm och en hög till. Då kan den plötsligt ge blåskärm på en gång.

Ibland om dator står idle 30 minuter så kan den bestämma sig för krasha.

Så scenariona är olika, men det är väldigt frustrerande! Igår skedde det 5-6 gånger på 40 minuter.... Extremt frustrerande de gånger då man VERKLIGEN behöver använda datorn.

Alla drivrutiner är "up to date" enligt driver booster samt Geforce experience. Även windows med.

Har stängt av fast boot (minimal) i bios och satt den på Auto istället.

Glömt ta notering på felkoderna, återkommera med dessa nästa gång det sker

Permalänk
Skrivet av eucalyptus:

Senaste veckan, inte en dag mer än så, så har laptopen börjat ge blue screen konstant flera gånger per dag.

Ibland sker det om jag spelar CS, ibland om jag bara kollar film i VLC.

Ibland efter uppstart/omstart och alla program laddas så som chrome, spotify, roccat swarm och en hög till. Då kan den plötsligt ge blåskärm på en gång.

Ibland om dator står idle 30 minuter så kan den bestämma sig för krasha.

Så scenariona är olika, men det är väldigt frustrerande! Igår skedde det 5-6 gånger på 40 minuter.... Extremt frustrerande de gånger då man VERKLIGEN behöver använda datorn.

Alla drivrutiner är "up to date" enligt driver booster samt Geforce experience. Även windows med.

Har stängt av fast boot (minimal) i bios och satt den på Auto istället.

Glömt ta notering på felkoderna, återkommera med dessa nästa gång det sker

Du har inte värmeproblem?
Min dator dog ett par gånger innan min hårdisk sten dog
Jag skickar in min dator idag för sista gången.
Kommer få pengarna tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av williamwojin:

Du har inte värmeproblem?
Min dator dog ett par gånger innan min hårdisk sten dog
Jag skickar in min dator idag för sista gången.
Kommer få pengarna tillbaks.

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat med HW monitor, innan nya nvidia drivrutinen kom så låg jag runt 200 fps i CS med allt på lägsta och datorn rullade i 99-100 grader.

Efter grafikdrivrutinen så ligger jag runt 100-140 och dator pendlar mellan 60-70 grader.

Så värme ska inte va några problem.

Det är just det att den kan blåskärma mitt under idle från ingenstans :/ typ streama film o få blue screen ahahah

Nu har jag inte fått någon mer sen jag gjorde tråden, och innan tråden hade jag 3 st under lunchtid hahah

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte ligga i 100 grader... Jisses.

Så vad får du för felmeddelande i bluescreen. Kan ju vara en start

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Du ska ju inte ligga i 100 grader... Jisses.

Så vad får du för felmeddelande i bluescreen. Kan ju vara en start

Skickades från m.sweclockers.com

Och där kom den igen.... helt random, satt och gjorde skolarbete i worddokument....

Samma felkod varje gång

Permalänk
Medlem

Jag har kollegor vars XPS blåskärmar om de inte har laddaren i. 🤔

Annars är detta program rätt användbart för att se vilken drivrutin som kraschade Windows: http://www.resplendence.com/whocrashed

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Jag har kollegor vars XPS blåskärmar om de inte har laddaren i. 🤔

Annars är detta program rätt användbart för att se vilken drivrutin som kraschade Windows: http://www.resplendence.com/whocrashed

Skickades från m.sweclockers.com

Kör laddaren i konstant Den krashar faktiskt bara med laddaren i... Tror inte det skett på batteri. O sen jag kommenterade här nyss så har jag fått blåskärm 7 gånger ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Hinner knappt öppna webbläsaren

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läste om det där nyss, har stängt av TPM i Bios (som är senaste givetvis).

Körde också som rekommenderat ovan "what crashed" senaste Realtek audio drivrutinen krashade konstant, gick in i device manager och tryckte uninstall and delete this driver. Får se om det blir någon skillnad nu

Permalänk
Medlem

Tror jag löst Realtek driver problemet. Den har ej krashat mer pga.

Men nu skedde en ny blåskärm av detta fenomen. Google ger väldigt få resultat :/ Eller j system pte misue ntoskrnl.exe ger få resultat Förstår att ntoskrnl.exe kan ha något med processorn o göra? Kanske uppdatera registret på något vis?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1391129-ntoskrnl-exe