Problem med ny dator, är mitt grafikkort kass? RTX 2080ti

Permalänk
Medlem

Problem med ny dator, är mitt grafikkort kass? RTX 2080ti

Hej!

Fick precis hem min nya dator från Inet. När jag startar den så ser jag rosa små horisontella sträck över i princip hela skärmen.
Jag försöker installera drivrutiner för grafikkortet men det är något som är konstigt för om jag startar t.ex. CPUID HWMonitor så finns inte ens grafikkortet med i listan. Startar jag MSI Afterburner så hittar den bara den integrerade grafiken. När jag startar Geforce experience så står det att det finns en uppdatering av drivrutiner tillgänglig och inget annat än det går att göra, allt kräver den uppdateringen i experience. När jag klickar på den så halvvägs in i installationen när den visar vad som redan är installerat och vad som kommer att installeras så visar den att allt redan är installerat....
Jag har testat att ta bort gamla drivers med DDU och sedan köra en ren installation av drivers både med och utan Geforce experiance. Testat olika kablar och olika ingångar bak i grafikkortet men ingenting funkar.
Men 2-3 gånger när jag startat om datorn så syns inte de rosa sträcken men drivers och så funkar ändå inte.
Inget spel går heller att spela, alla kör på det integrerade.
Men om jag kollar i GPU-z så ser jag en lista på 2 GPU och som 2a ligger nvidia kortet.
Är grafikkortet sönder?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i9 9900k
Processorkylare: Corsair Hydro H150i PRO RGB
Moderkort: MSI Z390 MPG GAMING PRO CARBON
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Dominator
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB & Samsung 860 EVO 1TB
Nätaggregat: Seasonic FOCUS Plus 850W Gold
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x140mm utblås i lådan

MVH Lautaro

https://imgur.com/d4BQnPi

Permalänk
Medlem

@Lautaro: Prova med att byta pci- express port. Kanske den du använder nu är defekt

Permalänk
Medlem

Har Inet byggt ihop datorn? Isf, låt dem fixa problemet. Onödigt att krångla med felsökning om man inte måste.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Lautaro: Prova med att byta pci- express port. Kanske den du använder nu är defekt

Ska kolla det när jag kommer hem, tack för tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Har Inet byggt ihop datorn? Isf, låt dem fixa problemet. Onödigt att krångla med felsökning om man inte måste.

Japp dom har byggt den. Konstigt att man inte upptäcker sånt om man testar systemet som dom skriver att dom gör.. men det är klart det kan ju ha hänt något under transport med.
Jag frågar mest så att jag kanske kan utesluta vissa komponenter och på så vis slippa skicka tillbaka hela datorn.. förhoppningsvis bara grafikkortet.
Har iallafall skickat mail till dom nu så jag hoppas dom kan lösa det smidigt

Skickades från m.sweclockers.com