Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det må vara sant, tänkte mest mer om fler fläktar i ett ghost s1 hjälper till att få det mycket svalare där inne. Som sagt, tanken var mest att jag skulle ta användning av tophats om det gav en markant skillnad och att dom inte bara ligger och skräpar. Samt att om jag kunde använda min 3,5" hårddisk i chassit med hjälp av tophats.
Håller verkligen med om att chassit ser mycket snyggare ut utan tophats!
Okej det låter ju lovande! Jag hsr undervoltat rx5700 sen förr så det kommer gå svalare. Tanken är att i framtiden få trycka in ett rx6800 som ryms i det. Såklart undervolta det med.

Intressant bygge indeed!
Gällande gallret kan jag inte svara på eftersom jag fick mina saker från Kickstartern.
Jsg underst själv hur jsg ska göra med gallret och hur jag ska sätta komponenterna.
Känner spontant att ha hårddiskarna i botten kanske ger mest. Får experimentera med det jsg själv.
Fötterna är inte mycket att hurra för svar nej. Veet inte om fötterna har ändrats i MK3, jag har ju mk2.

Nej fötterna är fortfarande små "pluppar" som ger drygt en halv cm eller så. Har sett andra tidigare i tråden som köpt några fyrkantiga svarta saker som ser bra ut. Får spana in detta när jag skall beställa tophatsen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Det må vara sant, tänkte mest mer om fler fläktar i ett ghost s1 hjälper till att få det mycket svalare där inne. Som sagt, tanken var mest att jag skulle ta användning av tophats om det gav en markant skillnad och att dom inte bara ligger och skräpar. Samt att om jag kunde använda min 3,5" hårddisk i chassit med hjälp av tophats.
Håller verkligen med om att chassit ser mycket snyggare ut utan tophats!
Okej det låter ju lovande! Jag hsr undervoltat rx5700 sen förr så det kommer gå svalare. Tanken är att i framtiden få trycka in ett rx6800 som ryms i det. Såklart undervolta det med.

Eftersom du har svala komponenter så finns inget överhängande behov av att bygga en vindtunnel. ...så länge man inte råkar ut för att komponenterna throttlar av värme så gör det inget att det blir lite ljummet inuti.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej fötterna är fortfarande små "pluppar" som ger drygt en halv cm eller så. Har sett andra tidigare i tråden som köpt några fyrkantiga svarta saker som ser bra ut. Får spana in detta när jag skall beställa tophatsen.

Om man har tillgång till en 3D printer:
https://www.yeggi.com/q/louqe/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nej fötterna är fortfarande små "pluppar" som ger drygt en halv cm eller så. Har sett andra tidigare i tråden som köpt några fyrkantiga svarta saker som ser bra ut. Får spana in detta när jag skall beställa tophatsen.

Okej bra då vet man det, tack för uppdateringen både för fötterna på MK3 och de andra fötterna man kan ta sig an!

Förresten, vilken färg har du på ditt ghost?

Skrivet av Mindfighter:

Eftersom du har svala komponenter så finns inget överhängande behov av att bygga en vindtunnel. ...så länge man inte råkar ut för att komponenterna throttlar av värme så gör det inget att det blir lite ljummet inuti.

Om du säger det så 😄 Men du anser att (när jag väl får tag i ett) ett rx 6800 eller kort i den prestandaklassen tillhör svala komponenter?

Hade jag inte haft 3,5" hårddisken så är det inte ens säkert att jag hade funderat på tophatsen.

Jag hade tidigare i ghosten en r5 3600 och ett rx570.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Om du säger det så 😄 Men du anser att (när jag väl får tag i ett) ett rx 6800 eller kort i den prestandaklassen tillhör svala komponenter?

Kika min sign vad jag kör med en M top-hat och två fläktar... Så med RX6800 så slänger du in en fläkt till och flyttar ut din HDD i externt kabinett.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag förstår, låta dom fysiska lagarna sköta sig själv. Så en ensam A12x15 i botten som blåser utåt från chassit?

Ska fundera på det där med extern kabinett.

Jag ser nu att jag formulerade mig helt sämst. Jag menade top hat med fläktar uppe för att hjälpa konvektionen. Om du fortfarande har behov så kanske en ensam fläkt i botten under PSUn också..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Om man har tillgång till en 3D printer:
https://www.yeggi.com/q/louqe/

Köpte dem här från en kille på ebay
Sedan klistrade jag kuddar under
Jättenöjd!!!
https://www.ebay.com/itm/Louqe-Ghost-S1-Feet-3D-printed-bette...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kika min sign vad jag kör med en M top-hat och två fläktar... Så med RX6800 så slänger du in en fläkt till och flyttar ut din HDD i externt kabinett.

Haha så det säger du 😅

Skrivet av kribol01:

Jag ser nu att jag formulerade mig helt sämst. Jag menade top hat med fläktar uppe för att hjälpa konvektionen. Om du fortfarande har behov så kanske en ensam fläkt i botten under PSUn också..

Aha då är jag med! Ensam fläkt i botten under psu, du menar då att det är ingen tophat involverad i botten? En ensam fläkt under PSUn kan bli tight med alla kablar, är det sånna där kattnypare som gäller då?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Haha så det säger du 😅

Aha då är jag med! Ensam fläkt i botten under psu, du menar då att det är ingen tophat involverad i botten? En ensam släkt under PSUn kan bli tight med alla kablar, är det sånna där kattnypare som gäller då?

Exakt så jag menade. En 15mm fläkt med fläktgaller så behöver du inte gå helt bananas med buntbanden.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01 @Mindfighter @KingCobra, jsg hsr bara en sys fan på mitt moderkort..

Skrivet av kribol01:

Exakt så jag menade. En 15mm fläkt med fläktgaller så behöver du inte gå helt bananas med buntbanden.

Fläktgaller, var köper du det?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@kribol01 @Mindfighter @KingCobra, jsg hsr bara en sys fan på mitt moderkort..

Kommer med en Y-splitter med Noctua fläktar, så två till en kontakt. Annars finns splitters till fler att köpa.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kommer med en Y-splitter med Noctua fläktar, så två till en kontakt. Annars finns splitters till fler att köpa.

Bra tips! Ska söka på prisjakt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@kribol01 @Mindfighter @KingCobra, jsg hsr bara en sys fan på mitt moderkort..

Fläktgaller, var köper du det?

Finns på Inet. En annan sak, vet inte hur andra fäster fläktar och fläktgaller men dom här var praktiska Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Finns på Inet. En annan sak, vet inte hur andra fäster fläktar och fläktgaller men dom här var praktiska Länk

Dom hade två olika sorter, en med två och en med flera. Hade passat bra en som har tre.

Edit: är det bara Noctua som gäller, finns det något märke som är på samma nivå?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Dom hade två olika sorter, en med två och en med flera. Hade passat bra en som har tre.

Edit: är det bara Noctua som gäller, finns det något märke som är på samma nivå?

Varje paket inehåller 20 st om det var det du menade.

I princip alla med sffpc använder Noctua eftersom dom är så tysta men det finns såklart alternativ. Sök efter optimum tech fan test På youtube för jämförelser...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Okej bra då vet man det, tack för uppdateringen både för fötterna på MK3 och de andra fötterna man kan ta sig an!

Förresten, vilken färg har du på ditt ghost?

Om du säger det så 😄 Men du anser att (när jag väl får tag i ett) ett rx 6800 eller kort i den prestandaklassen tillhör svala komponenter?

Hade jag inte haft 3,5" hårddisken så är det inte ens säkert att jag hade funderat på tophatsen.

Jag hade tidigare i ghosten en r5 3600 och ett rx570.

Sval och sval..nu är det ju vinter och "bara" 22c i rummet. Jag kommer som max upp till 70c på GPUn, för det mesta ligger den på 67-68c . Det är med 2 noctua 25or på toppen och ingen i botten än så länge. Cpun ligger mellan 55 och 65c så jag får nog säga att systemet inte är för varmt.
Bottenfläkten kommer nog behövas till sommaren.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ni som kör mycket fläktar. Jag har hört att två top hats med alla fläktar på insug ska vara det bästa. Det gör många grader har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Varje paket inehåller 20 st om det var det du menade.

I princip alla med sffpc använder Noctua eftersom dom är så tysta men det finns såklart alternativ. Sök efter optimum tech fan test På youtube för jämförelser...

Tänkte som exempel som dessa:

https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Nu verkar det som att Inet inte får in något mer av dom.
Kommer köra på Noctua, är det bra kvalité så känns det dumt att hålla igen, speciellt när man ska ha datorn länge. Tystnad är rätt så prioriterat.

Skrivet av KingCobra:

Sval och sval..nu är det ju vinter och "bara" 22c i rummet. Jag kommer som max upp till 70c på GPUn, för det mesta ligger den på 67-68c . Det är med 2 noctua 25or på toppen och ingen i botten än så länge. Cpun ligger mellan 55 och 65c så jag får nog säga att systemet inte är för varmt.
Bottenfläkten kommer nog behövas till sommaren.

Okej då hänger jag med!
Vet jag lite själv vad jag måste ta mig an.

Jag får inte ihop hur jag ska sätta min 3,5" (kan som bara skruva på en sida i fästningsplåten) så lär nog beställa en 4tb 2,5" trots allt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Ni som inte har några extra hattar och luftkylda CPU:er vad har ni för temps?
Mitt första mITX bygge och har svårt att veta vilka temps som anses som rimliga?

Installerade precis en 5900x med Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition.
Ligger på 55-60 på idle och upp emot 80+ grader vid spelande.
Rent spontant känns de lite högt väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Ni som inte har några extra hattar och luftkylda CPU:er vad har ni för temps?
Mitt första mITX bygge och har svårt att veta vilka temps som anses som rimliga?

Installerade precis en 5900x med Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition.
Ligger på 55-60 på idle och upp emot 80+ grader vid spelande.
Rent spontant känns de lite högt väl?

Ja jag kan tänka mig att en NH-L12 får det lite kämpigt att kyla en CPU som har 105W TDP. Kör du med 92mm-fläkten som följer med? Beroende på vad du har för moderkort och/eller RAM så kan en NF-A12x15 få plats (jag använder själv en sån). Du bör även kunna få plats med en likadan fläkt under nätagget utan att skaffa hattar.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jag har själv bara en enda fläkt i chassit, en 40mm som blåser på m.2 flänsen. Jag har varit lite orolig över VRM temperaturer och har haft koll under längre tid. Landar in på runt 85C i spel.
Ni som kör med fläktar som utsug i toppen t.ex. vad får ni för vrm temps?
System som inte har moderkort med aktiv kylning på VRM är väl det enda som är relevant att jämföra med..
Tack på förhand för hjälpen!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Små fötter och ett bord med mjukt underlag gör det inte lättare för temperatur: https://cdn.discordapp.com/attachments/452179252557643789/786...

Bara ta fram VHS-banden och låta dom få styra upp det: https://cdn.discordapp.com/attachments/452179252557643789/786...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Ni som inte har några extra hattar och luftkylda CPU:er vad har ni för temps?
Mitt första mITX bygge och har svårt att veta vilka temps som anses som rimliga?

Installerade precis en 5900x med Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition.
Ligger på 55-60 på idle och upp emot 80+ grader vid spelande.
Rent spontant känns de lite högt väl?

Ryzen är lite lurig. Jag kör en 3800x på NH-L12 Ghost och ibland spikar tempen upp till 83 grader. Men den ligger aldrig kvar där utan hoppar direkt ner och hovrar runt 75-78. Jag har dock ställt ner fläktkurvan och är helt OK så länge tempen håller sig under 85.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Ryzen är lite lurig. Jag kör en 3800x på NH-L12 Ghost och ibland spikar tempen upp till 83 grader. Men den ligger aldrig kvar där utan hoppar direkt ner och hovrar runt 75-78. Jag har dock ställt ner fläktkurvan och är helt OK så länge tempen håller sig under 85.

Tack för infon.
Vad har du för temps under idle och normaltanvändande?

Funderar lite på om man ska försöka på sig att undervolta? Alternativt byta ner sig till en 5600x.
Svårt.

Permalänk
Skrivet av Ddroid:

Ni som inte har några extra hattar och luftkylda CPU:er vad har ni för temps?
Mitt första mITX bygge och har svårt att veta vilka temps som anses som rimliga?

Installerade precis en 5900x med Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition.
Ligger på 55-60 på idle och upp emot 80+ grader vid spelande.
Rent spontant känns de lite högt väl?

Kör ett Loque S1 Mk2, AMD Ryzen 5 5600X @4.5ghz med en Noctua NH-L12 med en 120mm fläkt. 30min i cinebench stannade temepen på cirka 70c med cpu-fläkten som mest på 1850rpm.

Mvh,

DJ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanomind:

Kör ett Loque S1 Mk2, AMD Ryzen 5 5600X @4.5ghz med en Noctua NH-L12 med en 120mm fläkt. 30min i cinebench stannade temepen på cirka 70c med cpu-fläkten som mest på 1850rpm.

Mvh,

DJ

I see, tack för infon. Inga tophats eller så?

Permalänk
Skrivet av Ddroid:

I see, tack för infon. Inga tophats eller så?

Nej. Bara grundlådan.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Tack för infon.
Vad har du för temps under idle och normaltanvändande?

Funderar lite på om man ska försöka på sig att undervolta? Alternativt byta ner sig till en 5600x.
Svårt.

Sorry jag läste lite slarvigt och missade att du skrev utan tophats. Jag kör medium tophat. Jag definitivt undervoltat eller klivit ner till 5600x i ditt fall. Jag betvivlar att du kommer kunna hålla bra temperaturer under längre sessioner, men om du inte har möjlighet att sitta och spela länge (pga livet) så kanske det aldrig blir ett problem? Vet att AMD klassar 5800x som 105W TDP men jag tror man tagit till lite i överkant. Hur som helst blir det tufft om du kör utan tophat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Sorry jag läste lite slarvigt och missade att du skrev utan tophats. Jag kör medium tophat. Jag definitivt undervoltat eller klivit ner till 5600x i ditt fall. Jag betvivlar att du kommer kunna hålla bra temperaturer under längre sessioner, men om du inte har möjlighet att sitta och spela länge (pga livet) så kanske det aldrig blir ett problem? Vet att AMD klassar 5800x som 105W TDP men jag tror man tagit till lite i överkant. Hur som helst blir det tufft om du kör utan tophat.

Hehe ingen fara, ja du har nog rätt i att de inte blir några längre sessioner pga. livet.
Men det låter som en undervolt kanske är något då.

Vad kör du för setup med din tophat? Under, över? 2 fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ddroid:

Tack för infon.
Vad har du för temps under idle och normaltanvändande?

Funderar lite på om man ska försöka på sig att undervolta? Alternativt byta ner sig till en 5600x.
Svårt.

Jag prövade undervolta min 3700x med bra resultat. Om jag minns rätt fick jag ner temperaturen 8-10 grader med en multicore prestandaförlust på runt 2%. 3700x är ju dock lättkyld, L12s klara att kyla den stock utan problem.

Ovan gäller för övrigt utan chassifläktar eller tophat.

5600 har samma tdp som 3700x så det borde vara ett bra alternativ.