DT990 med snällare diskant?

Permalänk
Medlem

DT990 med snällare diskant?

Hej!

Efter att ha haft Sennheiser PC 360 i 7år så ville jag ha ett par "seriösa" hörlurar.
Valet blev DT990 edition 250ohm. Driver dem med Sound Blaster X-Fi Titanium HD.
Börjar lyssna på musik och höra flera toner jag aldrig hört förut.
Jag märker dock ju mer tiden går att vissa toner nu "skär" i mina öron.
Enligt internet så är jag inte ensam och folk med mer seriösa dacs/amps lyckas känna samma sak.

Min fråga är: Finns det ett headset/hörlurar som återger samma fantastiska detalj i ljudomfånget som DT990 utan att skära i mina öron?
Jag kollar på Sennheiser HD 599 men jag har sett en kommentar som påstår att även dessa skär i deras öron.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Har också haft ett par DT-990 och ja de kan upplevas som "vassa" i diskanten. De har ganska V-formad frekvensgång dvs både bas och diskant är betonade.
Mitt första förslag skulle vara Sennheiser HD-650, men de är ju tyvärr ganska mycket dyrare. Om du vill hållas i samma prisklass kolla på DT-880 och HD598, HD598 är lite åt varmare hållet medan DT-880 har liknande karaktär som DT-990 men tamare diskant och överlag mer neutral.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har också haft ett par DT-990 och ja de kan upplevas som "vassa" i diskanten. De har ganska V-formad frekvensgång dvs både bas och diskant är betonade.
Mitt första förslag skulle vara Sennheiser HD-650, men de är ju tyvärr ganska mycket dyrare. Om du vill hållas i samma prisklass kolla på DT-880 och HD598, HD598 är lite åt varmare hållet medan DT-880 har liknande karaktär som DT-990 men tamare diskant och överlag mer neutral.

Bas betoningen var alldeles underbar. Jag hade lätt behållt DT990 om det inte var så betonad diskant..
Ok 2 lurar jag skall läsa om. Vet du något om HD599? Sedan finns även Sennheiser HD6xx som är baserad på HD650 HD6xx. Sålänge mina öron inte blir skärda i och detaljrikedomen i ljudet är där så är det ett köp eller i alle fall värt o testa.

HD6xx frequency response
HD6xx total harmonic distortion

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

AKG K712 pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Bas betoningen var alldeles underbar. Jag hade lätt behållt DT990 om det inte var så betonad diskant..
Ok 2 lurar jag skall läsa om. Vet du något om HD599? Sedan finns även Sennheiser HD6xx som är baserad på HD650 HD6xx. Sålänge mina öron inte blir skärda i och detaljrikedomen i ljudet är där så är det ett köp eller i alle fall värt o testa.

HD6xx frequency response
HD6xx total harmonic distortion

Nej är inte bekant med HD599. Men ja om massdrop är ett alternativ så lär HD6xx vara samma hörlur ljudmässigt som HD-650. AKG k712 PRO som nämndes ovan är också ett bra alternativ speciellt då dom har kommit ner i pris, jag föredrar personligen ljudet i HD-650 men skillnaderna är små.

Permalänk
Medlem

Köp HD650 eller HD6XX om du har råd, det är riktigt bra lurar som man kan ha väldigt länge. Annars är HD599 mycket snällare i diskanten än DT990, också väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag har använt mina HD650 varje dag sen jag köpte dom i början på 2012. Så snart 7 år. Bytt kabel en gång och färgen har börjat släppa på vissa ställen men dom låter fortfarande grymt bra. Bra kvalitet skulle jag säga.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

http://mitchellandjohnson.com/mj2-audiophile-headphones/
Kan vara värt och kolla deras FB grupp t.ex. ibland dyker de ganska generösa kampanjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Har också haft ett par DT-990 och ja de kan upplevas som "vassa" i diskanten. De har ganska V-formad frekvensgång dvs både bas och diskant är betonade.
Mitt första förslag skulle vara Sennheiser HD-650, men de är ju tyvärr ganska mycket dyrare. Om du vill hållas i samma prisklass kolla på DT-880 och HD598, HD598 är lite åt varmare hållet medan DT-880 har liknande karaktär som DT-990 men tamare diskant och överlag mer neutral.

Har ägt DT-880 Pro, HD598 och HD650. Alla är kanon. Senn har väl en uppdaterad model av 598 som heter 599?(svart). Kan inte gå fel med någon, dessa har bra ljudbild och lämpar sig för gaming också.

Permalänk
Medlem

@Silcan: @Jimi84: @Niclas: @CFSsss: @Matuta: @Wh1sp:
Jag kör på HD6xx så får jag se om jag gillar dem. Får säkert sålt dem för nån hundralapp mindre här på sweclockers om det skulle bli nit så får jag testa mig vidare med de resterande tipsen jag fått. Tack till er!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

En följdfråga om någon tittar in igen.

Just nu har jag ett ljudkort "creative titanium hd" som klarar 250ohm nominelt.
650/6xx(300ohm) ska dock skala rätt bra ju bättre hårdvara du driver dem med.

Har kollat på:
ARC (om jag inte vill köra ljudkort längre)
Creative Sound BlasterX AE-5

Ju mindre inställningar jag behöver pilla med desto bättre så ARC ser ju frestande ut men kostar det dubbla och jag är redan van med ett creative kort. Tankar?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Avstängd

Har ett par HD58X och är nöjd med dom även om jag inte tycker att det är speciellt stor skillnad mellan dessa och mina Cloud 2. Finns ett drop nu som du kan gå med i och dom finns i lager vilket innebär att dom skickas nästkommande dag. Dom är 150Ohm och går lätt att driva med min samsung s7 edge. Kan hända att du dras på tull dock (moms är självklarhet) då kronan fallit så pass mycket att priset är över 1500 nu. Dock tror jag bara att tullen ligger på 2% (rätta mig någon).

Edit: sedan skulle jag inte ha köpt ett ljudkort. Mycket smidigare med en extern då den inte är bunden till en viss dator. Brukar själv koppla min externa till bärbara och ha bredvid sängen för att lyssna på lite härlig musik utan att sitta upp

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker:

Vilket ljudkort har du exakt? Är det ett sådant här: https://asia.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x-fi-...

I sådana fall skulle jag nog säga att det ljudkortet du har är bättre än de sakerna du tittar på. Det är sant att HD6XX blir bättre med bättre förstärkare men då måste man upp i ganska så mycket bättre saker, ljudkortet du har är helt klart hyfsat.

Permalänk
Medlem

@CFSsss: Det är det kortet jag har ja. Ok det var ju kul. Kanske att jag fixar en ARC i framtiden om jag skaffar fler mediaspelare som kan dra nytta av den i alle fall.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden då jag behöver ha tag på en längre kabel och en adapter. Är ju noob på sådant så vet inte om det spelar någon roll vad för kabel och adapter jag kör med.

Sennheiser Cable HD 650
Ljudadapter 6,3 mm till 3,5 mm Stereo Guld
Ljudadapter 6,3 mm till 3,5 mm Stereo
Adapterkabel 6,3 mm till 3,5 mm Stereo

Bara att tuta o köra på vilket som?
Hörlurarna är sennheiser x massdrop 6xx

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

@ChaosClocker: Rekommenderar kabeln av dom tre. Dom två andra ger för mycket brytmoment för en liten klen 3.5mm plug och därmed risk att något går sönder.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core