AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Någon som har tips på bra 32 GB sats? Kommer att beställa en 3700x under veckan men har fortfarande inte kommit fram till vilket RAM jag ska ha.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Svårslaget pris/prestandaförhållande. Kör utan problem 3600+/16.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

körde en runda CB20 och får 5223p PPC går till 70% där max är 200 vilket ger 140W Kan detta vara anledningen till att man inte kan nå 4,7GHz som kommande 16/32 kärniga cpu kan nå? eller är det bara en bugg.

när du oc din 3900X 12/24 Vad maxar du ut är det också 140W?

nä, jag har som mest varit runt ~180W detta med manuell OC, PBO landade runt 165W tror jad det var, vcore väggen är såpass brutal att de där sista 25MHz'en kostar på tok för mycket i spänning för att det ska vara värt & klättra för högt, det blir också lite knepigare & kyla det hela när man kliver uppåt 200W

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Svårslaget pris/prestandaförhållande. Kör utan problem 3600+/16.

Hmm.... Finns inte på QVL för moderkortet jag beställt (Asus TUF X570). Crucial säger å andra sidan att det garanterat ska fungera. Tror jag lägger en beställning på det, tack.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Detta är cldo_vddp, det är en helt annan spänning som en del tillverkare slarvigt kallar bara VDDP
Grejen är att dessa två spänningar styr olika saker men bägge kan köras som 0.9V då det är dess default värden

Skickades från m.sweclockers.com

Måste bara kolla en sak angående den här bilden jag postade tidigare. Du skriver att CLDO_VDDP bör vara 0.9V också. Den stod ju på auto innan, men som synes på bilden så står det 700(mV) när jag väljer "Manual". Ska jag tolka det som att moderkortet kör den här inställningen i 0.7V som auto? Varför skulle den annars visa en helt annan siffra än det som är det egentliga autovärdet....? kanske är lite onödigt nojig 🙄

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Måste bara kolla en sak angående den här bilden jag postade tidigare. Du skriver att CLDO_VDDP bör vara 0.9V också. Den stod ju på auto innan, men som synes på bilden så står det 700(mV) när jag väljer "Manual". Ska jag tolka det som att moderkortet kör den här inställningen i 0.7V som auto? Varför skulle den annars visa en helt annan siffra än det som är det egentliga autovärdet....? kanske är lite onödigt nojig 🙄

https://i.imgur.com/AQVPQ0A.jpg

Detta beteende är normalt när man slår om den till manuellt väljs lägsta värdet direkt, alltså det blir ifyllt, det är dock inte det rätta värdet. 0.9V / 900mV är helt korrekt. Att 700mV blir ifyllt betyder heller inte att bordet kör det per auto utan det är lägsta värdet bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

@tellus82:

Ok, va bra tack för hjälpen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

@tellus82 har du lust att kolla mitt på sidan 366. Skall givetvis fortsätta och kolla lite olika grejer, men tips på vad jag kan prova är välkommet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

@tellus82 har du lust att kolla mitt på sidan 366. Skall givetvis fortsätta och kolla lite olika grejer, men tips på vad jag kan prova är välkommet.

Det såg ut som att EDC'n fastnat på 145A och det kan orsaka en limit för dig, sen kör du gear down mode vilket begränsar bandbredden en smula för dig men kan behövas för så tajta timings, dock förlorar man en del på affären med gear down så vad som är bäst blir lite try & error, dina tRFC2 och tRFC4 värden är också fel, de bör vara 232 och 140 respektive, sedan var tWRWR_SCL och tRDRD_SCL lite högt satta på 5, 4 eller 3 är fullt möjligt med dåliga/bra b-die vid 3600MT/s, det ger också bättre bandbredd på sekventiella operationer. tFAW på 40 var också väl högt, mellan 16-36 är lämpligt beroende på binning (24 är lämpligt exempelvis).

Edit: Som generellt tips så tjänar man inte alltid att köra Auto OC/+200MHz, det beror på om funktionen faktiskt fungerar, ibland kan den skapa mer problem än det löser med sporadiska blåskärmar eller bara sämre prestanda så trial & error gäller här.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kan någon hjälpa mig för jag vet inte hur man gör så datorn blir lite snabbare.https://imgur.com/LWjSngB

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Kan någon hjälpa mig för jag vet inte hur man gör så datorn blir lite snabbare.https://imgur.com/LWjSngB

Enklare & hjälpa ifall du kan ta en screenshot av Ryzen Master med alla värden visade i huvudfönstret & en från HWiNFO med Ryzen sektionen synlig och moderkortets sektion, alltså välj sensors vid start av hwifno

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Ok, ser ut som att du har desynkat minnesbussen & infinity fabric bussen, det är OK att göra men inte med så lite som det är i ditt fall, det skapar en massiv prestandaförlust, speciellt i spel. Så steg 1 är att ta reda på vilken hastighet dina minnen kan klara av och sedan besluta om det är värt at försöka pusha FCLK högre än UCLK/MEMCLK, Exempelvis om dina minnen har en maximal hastighet om 3000MT/s så ska UCLK/MEMCLK vara 1500MHz medans du kan pusha FCLK till 1800-1900MHz, detta kommer då ge bäst resultat i exempelvis spel. KLarar minnena däremot 3600MT/s så ska man hellre köra 1800MHz på FCLK, UCLK och MEMCLK, det kommer då ge bäst prestanda. Som det är nu så rullar din MEMCLK/UCLK i 1066MHz vilket är 2133MT/s och det i sin tur är failsafe settings medans din FCLK är satt till 1200MHz, detta kan inträffa om du försökt boota med 2400MT/s på minnena men av någon anledning har det inte lyckats boota med det så det har fallit tillbaka på 2133MT/s.

Men som sagt, till att börja med lär vi ta reda på vad dina minnen kan köras i för hastighet.

I detta inlägget har du en del förklaringar av termer och hur av Zen2 fungerar

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vilket program är det enklast att titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Vilket program är det enklast att titta på det.

Vad är det för minnen? Vad heter tillverkaren, vad är det för modell? vilken version är det? Det mesta av detta står på minnet eller kartongen de kom i. Annars kan man nyttja program men till att börja med är det mycket enklare att kika på minnena eller kartongen de kom i

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har inte gjort något det kom så här ifrån inet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som det är samsung b-die baserat minne med en XMP på 3200, om du kan sätta timings & spänningar manuellt borde du klara 3600MT/s utan större problem, det enklaste till en början vore kanske att ladda XMP/DOCP profil i bios/uefi och se till att få maskinen rullandes i 3200MT/s med synkad FCLK/UCLK/MEMCLK så allt satt till 1600MHz vilket borde ske per automatik. När/om det blir stabilt kan du gå vidare med att prova en del timings och spänningar för 3600MT/s / 1800MHz. Det är dock väldigt tidiga minneschip så det kan vara ganska dålig bining på dom så just hur högt du når eller låga timings du når blir lite svårt & säga på förhand.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

I biosen har jag satt dom på xmp 3200 men när jag tittar sen så blir detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

I biosen har jag satt dom på xmp 3200 men när jag tittar sen så blir detta.

Japp, det tyder på att det inte klarar av att boota & det faller tillbaka på failsafe settings som sagt, det är därför du ser 2133MT/s på minnena, det som är lite förbryllande är dock att det försökt sätta 1200MHz på FCLK vilket indikerar att det försökt sätta 2400MT/s egentligen, inte 3200MT/s, när du valde XMP/DOCP, valde du också 3200 för hastighet samtidigt? Om du gjorde det så skulle jag prova att sätta infinity fabric bussen (FCLK) manuellt till 1600MHz och sedan forcera minneskontrollern (UCLK) till 1:1 divider läge med minnesklockan (memclk) och manuellt välja minneshastighet om 3200MT/s (memclk på 1600MHz).

Skulle det faila så lär du kolla upp dram boot voltage och se så den är satt korrekt & likaså dram voltage, skulle den vara korrekt kan man behöva sätta SoC V/CLDO_VDDG/CLDO_VDDP manuellt också, skulle det inte hjälpa är det troligen en timing som skiter sig.

Vi kan väl börja med basics dock, sitter minnena i rätt slots till att börja med?

Edit: Sen kan vi fortsätta denna diskussion inne i minnesguiden om du inte misstycker, det blir lätt rörigt här inne och ditt problem är betydligt mer minnesrelaterat än något annat

Här finner du minnesguiden och det är bara & skriva i slutet som alla andra trådar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Möjligtvis en dum fråga men:

Påverkas benchmarks generellt positivt om datorn är helt kall/sval, tex om man haft den avstängd eller ska det vara försumbara skillnader under förutsättning att man har ok kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Japp, det tyder på att det inte klarar av att boota & det faller tillbaka på failsafe settings som sagt, det är därför du ser 2133MT/s på minnena, det som är lite förbryllande är dock att det försökt sätta 1200MHz på FCLK vilket indikerar att det försökt sätta 2400MT/s egentligen, inte 3200MT/s, när du valde XMP/DOCP, valde du också 3200 för hastighet samtidigt? Om du gjorde det så skulle jag prova att sätta infinity fabric bussen (FCLK) manuellt till 1600MHz och sedan forcera minneskontrollern (UCLK) till 1:1 divider läge med minnesklockan (memclk) och manuellt välja minneshastighet om 3200MT/s (memclk på 1600MHz).

Skulle det faila så lär du kolla upp dram boot voltage och se så den är satt korrekt & likaså dram voltage, skulle den vara korrekt kan man behöva sätta SoC V/CLDO_VDDG/CLDO_VDDP manuellt också, skulle det inte hjälpa är det troligen en timing som skiter sig.

Vi kan väl börja med basics dock, sitter minnena i rätt slots till att börja med?

Edit: Sen kan vi fortsätta denna diskussion inne i minnesguiden om du inte misstycker, det blir lätt rörigt här inne och ditt problem är betydligt mer minnesrelaterat än något annat

Här finner du minnesguiden och det är bara & skriva i slutet som alla andra trådar.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1516576-amd-zen-minnes...

https://imgur.com/QwtWmAi
gick in i bios igen o la in det då gick det. Vill ha också min cpu högre hela tiden.

Permalänk
Medlem

Fin score, kan du avslöja lite mer om din 3800X rig? Moderkort och minnen?

Det enda som egentligen betyder något i Passmark om vi ska jämföra mellan oss är memory och cpu benchmark, den gör skumma avdrag i tex gpu scores om man inte kan köra i alla upplösningar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Möjligtvis en dum fråga men:

Påverkas benchmarks generellt positivt om datorn är helt kall/sval, tex om man haft den avstängd eller ska det vara försumbara skillnader under förutsättning att man har ok kylning?

Ser lätt 25-50mhz skillnad på all core boost beroende på tempereratur i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

https://imgur.com/QwtWmAi
gick in i bios igen o la in det då gick det. Vill ha också min cpu högre hela tiden.

Nu ser det ut att rulla synkat i 3200MT/s med rätt XMP timings, vad menar du egentligen med att du vill ha din cpu högre?

Skrivet av makatech:

Möjligtvis en dum fråga men:

Påverkas benchmarks generellt positivt om datorn är helt kall/sval, tex om man haft den avstängd eller ska det vara försumbara skillnader under förutsättning att man har ok kylning?

Rumstemp/ambient temp samt hur sval burken är påverkar definitivt boost frekvens, om jag har en ambient på 25 grader eller 18 grader kan göra en skillnad på ~50MHz all core under full load. Har du en CLC/AIO så kan den hålla ner tempen bättre till att börja med om burken är sval till att börja med, har du haft den på 2 timmars Prime95 & direkt hoppar på en CBR20 så kommer du se lägre all core än om den varit helt tok idlande i 2h.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

https://imgur.com/QwtWmAi
gick in i bios igen o la in det då gick det. Vill ha också min cpu högre hela tiden.

Vet inte om tellus82 redan nämnt detta men tycker din CLDO VDDP volt ser hög ut, de flesta här rekommenderar den till 0,9V (anges ibland i mV i vissa bios, 900 i de fallen).

Jag undrar också vad du menar med "Vill ha också min cpu högre hela tiden.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vet inte om tellus82 redan nämnt detta men tycker din CLDO VDDP volt ser hög ut, de flesta här rekommenderar den till 0,9V (anges ibland i mV i vissa bios, 900 i de fallen).

Jag undrar också vad du menar med "Vill ha också min cpu högre hela tiden.".

Visst den är hög men inte galet hög, upp till 1V är ok, jag brukar låta det vara om det inte kliver över 1V men som du säger, rent generellt behövs inte denna sättas så högt men på vissa moderkort med vissa minnen kan det löna sig att köra en högre spänning. De bord som sätter 1.1V däremot på cldo_vddp brukar jag rekommendera attt sänka för det finns generellt ingen anledning att köra så högt.

När det kommer till spänningar så är det generella rekommendationer som i slutända måste provas i vilket fall, det kommer garanterat finnas fall där mer spänning går åt, speciellt när man närmar sig gränsen för vad ens CPU klarar av i fråga om UCLK/FCLK/MEMCLK.

Bara som exempel, jag har haft en del sporadiska fel i väldigt långa sessioner av Prime95, alltså 8h plus, efter en del svärande så har jag fort bort dom helt & det visar sig vara SoC spänningen som behövde upp och det krävdes såpass mycket som 1.131V för total stabilitet. Det besvärliga är att redan vid 1.1V så var det stabilt i ett par timmar så det är ett rätt brett spann på detta och det kan bero på att jag är på gränsen av vad min processor klarar på detta moderkort med dessa minnen, att minneskontrollern helt enkelt behöver mer spänning för att förbli helt stabil oavsett belastning. Då mitt bord är ett 300 serien bord med T topologi är det kanske inte så konstigt i slutändan men det jag fann lite förvånande är hur pass stabil kontrollern kan uppfattas vara och det spann på spänning som är "nästan" stabilt. CLDO_VDDG påverkade inte detta alls så det är med hög sannolikhet inte FCLK som kroknar och CLDO_VDDP påverkade heller inte alls och minnena är totalt felfria med nuvarande inställningar oavsett test och längd och extra spänning till dem eller korrigerade inte heller prime felen. Det enda som faktiskt hjälpte var just höjd SoC vilket får mig att misstänka minneskontrollern och att den får för tungt jobb på detta bord. (kan såklart vara min 3900x som har svårt att nå högre på UCLK än detta)

TL:DR; Spänningar kan vara luriga och man behöver prova om man tweakar, det som verkar stabilt behöver heller inte vara det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

La in ny mjukvara sen var jag tvungen och boota om sen gick det inte igen. Jag ger upp.https://imgur.com/k8fEiOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Visst den är hög men inte galet hög, upp till 1V är ok, jag brukar låta det vara om det inte kliver över 1V men som du säger, rent generellt behövs inte denna sättas så högt men på vissa moderkort med vissa minnen kan det löna sig att köra en högre spänning. De bord som sätter 1.1V däremot på cldo_vddp brukar jag rekommendera attt sänka för det finns generellt ingen anledning att köra så högt.

När det kommer till spänningar så är det generella rekommendationer som i slutända måste provas i vilket fall, det kommer garanterat finnas fall där mer spänning går åt, speciellt när man närmar sig gränsen för vad ens CPU klarar av i fråga om UCLK/FCLK/MEMCLK.

Bara som exempel, jag har haft en del sporadiska fel i väldigt långa sessioner av Prime95, alltså 8h plus, efter en del svärande så har jag fort bort dom helt & det visar sig vara SoC spänningen som behövde upp och det krävdes såpass mycket som 1.131V för total stabilitet. Det besvärliga är att redan vid 1.1V så var det stabilt i ett par timmar så det är ett rätt brett spann på detta och det kan bero på att jag är på gränsen av vad min processor klarar på detta moderkort med dessa minnen, att minneskontrollern helt enkelt behöver mer spänning för att förbli helt stabil oavsett belastning. Då mitt bord är ett 300 serien bord med T topologi är det kanske inte så konstigt i slutändan men det jag fann lite förvånande är hur pass stabil kontrollern kan uppfattas vara och det spann på spänning som är "nästan" stabilt. CLDO_VDDG påverkade inte detta alls så det är med hög sannolikhet inte FCLK som kroknar och CLDO_VDDP påverkade heller inte alls och minnena är totalt felfria med nuvarande inställningar oavsett test och längd och extra spänning till dem eller korrigerade inte heller prime felen. Det enda som faktiskt hjälpte var just höjd SoC vilket får mig att misstänka minneskontrollern och att den får för tungt jobb på detta bord. (kan såklart vara min 3900x som har svårt att nå högre på UCLK än detta)

TL:DR; Spänningar kan vara luriga och man behöver prova om man tweakar, det som verkar stabilt behöver heller inte vara det.

Bra förtydligande där med cldo_vddp, då vet jag att du drar smärtgränsen runt 1V

8h plus i Prime95, vilken härlig tortyr för datorn... Efter misslyckat försök att sänka min DRAM volt har jag börjat försöka sänka min SoC istället, ingen krasch ännu efter diverse tester men 8h plus i Prime95 återstår att prova..... sannolikheten att jag kommer behöva höja SoC verkar tyvärr stor.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min 3900X med -0.1V offset på VDDCR, men det verkar inte som att det är stabilt eftersom datorn fryst ett par gånger med den inställningen. Nu har jag ställt tillbaka VDDCR på auto, och datorn är helt stabil igen. Ljudnivån på auto är dock helt olidlig, eftersom moderkortet (Asus X570-PRO) inte tillåter att man ställer in fläktkurvorna på lägre än 100% vid 80°C.

Men som jag har förstått det så borde datorn inte bli ostabil med negativ offset på VDDCR, utan den största risken är sämre prestanda (min 3900X presterar dock bra vid -0.1V). Förutom VDDCR offset och D.O.C.P.-profilen för minnena (CMK32GX4M2D3200C16) så har jag inte rört någon annan spänning. Jag ska testa med aningen mindre offset och se om det fungerar bättre, men någon kanske har något tips på vad mer man kan testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag har kört min 3900X med -0.1V offset på VDDCR, men det verkar inte som att det är stabilt eftersom datorn fryst ett par gånger med den inställningen. Nu har jag ställt tillbaka VDDCR på auto, och datorn är helt stabil igen. Ljudnivån på auto är dock helt olidlig, eftersom moderkortet (Asus X570-PRO) inte tillåter att man ställer in fläktkurvorna på lägre än 100% vid 80°C.

Men som jag har förstått det så borde datorn inte bli ostabil med negativ offset på VDDCR, utan den största risken är sämre prestanda (min 3900X presterar dock bra vid -0.1V). Förutom VDDCR offset och D.O.C.P.-profilen för minnena (CMK32GX4M2D3200C16) så har jag inte rört någon annan spänning. Jag ska testa med aningen mindre offset och se om det fungerar bättre, men någon kanske har något tips på vad mer man kan testa?

Kör du mycket jobb på den som pressar den till 80 grader eller mer så kanske det är värt att investera i bättre kylare, nu antar jag att du kör stock kylaren och det kanske är ett felaktigt antagande från min sida? Du har inte möjlighet att öka införseln av friskluft till kylaren i fråga med bättre placerade eller fler chassiefläktar? Annars kan du alltid sätta på ECO läget som finns under "AMD overclocking" menyn som sänker TDP'n eller sätta en manuell TDP genom cTDP, du kan också begränsa med ett lägre PPT värde. Alla dessa kommer påverka prestanda negativt men kanske är det något som kan vara av intresse om man hellre har en tyst burk som presterar helt ok istället för ett jäkla liv med bra prestanda. Undervoltning är annars inte helt jättelätt på Zen2 då det är svårt att testa stabilitet och prestandapåverkan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::