Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Server att hosta spel på

Permalänk
Medlem

Server att hosta spel på

Hej,

Jag har idag en "server" vars funktion är fil-lagring samt att hosta spel på. Dock är den 5 år gammal och bygger på en gammal gammal speldator jag en gång hade.
Har gått i tankarna att jag ska bygga en ny dator för att hosta spel på. Enbart spel medans den gamla datorn får vara kvar som fil-server.
I dagsläget är tanken att hosta ARK och 7 Days to die.

Tänker att budgeten inte bör gå över 15000kr.

Vad ska jag tänka på vid införskaffandet av en sådan dator?
Är det möjligt att få en okej server för satt budget?
Linux eller Windows?

Alla råd uppskattas. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beskkov:

Hej,

Jag har idag en "server" vars funktion är fil-lagring samt att hosta spel på. Dock är den 5 år gammal och bygger på en gammal gammal speldator jag en gång hade.
Har gått i tankarna att jag ska bygga en ny dator för att hosta spel på. Enbart spel medans den gamla datorn får vara kvar som fil-server.
I dagsläget är tanken att hosta ARK och 7 Days to die.

Tänker att budgeten inte bör gå över 15000kr.

Vad ska jag tänka på vid införskaffandet av en sådan dator?
Är det möjligt att få en okej server för satt budget?
Linux eller Windows?

Alla råd uppskattas. Tack på förhand.

Tror du kan komma undan med en bra gamingserver på under 10 tusen.
Vilken hårdvara är en smaksak och själv skulle jag välja linux.
Jag kan rekommendera en HPE ProLiant MicroServer senaste generation. Själv har jag en gen8 och är busenkelt att uppgradera och byta hårdvara på.

Kan tips om denna manager för spel: https://linuxgsm.com/servers/
Du har både ARK och 7 days to die lösning med lätt installation, uppdateringar, backup m.m

Själv har jag använda deras gsm för Counter Strike och det fungerade fint.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Linux GSM såg riktigt trevligt ut.
Ska definitivt kika närmare på det.

Gällande hårdvara är jag lite osäker på vad som egentligen går åt för att få en hyfsat stabil server.
Några tips?

Permalänk
Medlem

Många spelservrar kräver mycket enkeltrådad prestanda, så helst en processor kapabel att klocka 3.4 GHz+ från LGA2011 och senare. RAM i mängder kan också vara bra för ARK etc.

Erkända välpresterande hosts skyltar ofta att de kör X GHz Xeon 2690v3 osv... en vägledning till vad som gäller
En i7 på LGA1151 och senare är fullt duglig till det mesta spelhostande om man tittar på konsumentprollar

Från personlig erfarenhet av bl.a. CS:GO och Rust

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja