Vad kan man hitta på i London ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Vad kan man hitta på i London ?

Jag och min fru planerar att åka till London i maj, behöver lite tips på vad man kan hitta på ?
Vi kommer vara borta c:a onsdag-lördag och bo relativt centralt.

Så saker med promenad avstånd är att föredra.

Madame Tussauds har vi redan tänkt att besöka.

Ös på med tips och gärna ungefär vad det kostar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vad du än gör, skaffa förtursbiljetter till Madame Tussauds, vi gjorde inte det och fick köa iaf 3h

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag och min fru planerar att åka till London i maj, behöver lite tips på vad man kan hitta på ?
Vi kommer vara borta c:a onsdag-lördag och bo relativt centralt.

Så saker med promenad avstånd är att föredra.

Madame Tussauds har vi redan tänkt att besöka.

Ös på med tips och gärna ungefär vad det kostar

Madame Tussauds, London Eye, Tower Bridge är ett MÅSTE
Ni kommer passera Big Ben om ni promenerar till London Eye så passar på,
tyvärr är Buckingham Palace inte öppet förrän juli.

Jag har några Oyster Card som ni kan få låna ifall ni inte redan har,
slipper köpa och slänga.
Säg bara till så kan ni komma och hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirmada:

Vad du än gör, skaffa förtursbiljetter till Madame Tussauds, vi gjorde inte det och fick köa iaf 3h

Ser man att det är långa köer kan man alltid uppgradera biljetterna till Express

Permalänk
Medlem

Ska ni inte bara se sevärdheter så finns det en jäkla massa butiker att gå i med.
Var där i juni 3 dagar och ska man hinna se mycket så räcker inte 3 dagar.
Vi tog ingen turistbuss för vi ville se mer av staden så vi gick då vi bodde centralt med ca 5 min gång väg till Oxfordstreet som är den gatan som alla butiker ligger ganska nära.
Var mest där för att dottern och frugan vill runt och titta och shoppa men vist vi såg Buckinghampalace.
Har du tänkt att titta på många turist saker får du nog räkna med att ni hinner se 1-2 om dagen då det är köer till allt.
Sedan vet jag inte vilken flygplats ni flyger till, vi flög till London Stansted Airport och det är nästan 1 timme med tåg in till city så boka dom biljetterna innan om ni åker dit då det är billigare och man kan sätta startdatum på dom sedan har man 30 dagar på sig för retur resan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De hade stängt när jag var där senast, men har hört mycket gott om Churchill War Rooms.
https://www.iwm.org.uk/visits/churchill-war-rooms

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vid dåligt väder finns British Museum.
Vandra över till Towern samt Tower Bridge och käka lunch i de nya snoffsiga lyxiga områdena där är fint.

Permalänk
Medlem

Gå på musikal.
Westminster Abbey.
Hyde Park.
Royal Albert Hall.
Towern.
Sightsing buss, åk ett varv och se mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa matmarknaden på borough markets. Personligen hade jag undvikit bond street och de värsta tursistmagneterna, Shoreditch är kul att gå runt i, där har du marknaden på Brick Lane på söndagar. Perfekt för lunch. Gå på en riktig musikal, typ book of mormon. Smaken är ju som baken men ta en pimms, drick mycket öl mitt på dagen

Edit: Guidad tur upp i Tower Bridge var ganska kul också. Och ta glashissen upp i Heron Tower vid Liverpool Street, häftig hiss och käka sushi på 38:e våningen eller dygnetrunt-haket "Duck and Waffles" i samma höghus

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

Maj? Precis efter Brexit alltså. Upplev den generella apokalypsstämningen. Glöm inte att ta med ordentligt med glaspärlor och annat som man kan idka byteshandel med lokalbefolkningen med. Gå inte ut efter det blivit mörkt.

----

Om Storbritannien lämnar EU utan några som helst avtal, håll reda på vad som gäller med visa och annat.

Permalänk
Medlem

Imperial war museum är roligt om man har en förkärlek till det militära.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Borough Market. Riktigt trevlig matmarknad Sen är det väldigt trevligt att bara strosa runt i parkerna, ST James's Park och Hyde Park är mina personliga favoriter. De kan nog vara väldigt vackra i maj också. Rekommenderar också att äta lunch på någon bra restaurang, man får en stor del av "upplevelsen" till förhållandevis humana priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

London Aquarium rekommenderas, framförallt till de lite yngre eller intresserade.
Finns en del restauranger i närheten som också är bra.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Hyde Park, Regent's Park
Sherlock Holmes museum på Baker Street
Scones och Te högst upp i Harrods klassiska varuhus
Natural History Museum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

Gå på musikal.
Westminster Abbey.
Hyde Park.
Royal Albert Hall.
Towern.
Sightsing buss, åk ett varv och se mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Rekomenderar också att gå på musikal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag och min fru planerar att åka till London i maj, behöver lite tips på vad man kan hitta på ?
Vi kommer vara borta c:a onsdag-lördag och bo relativt centralt.

Så saker med promenad avstånd är att föredra.

Madame Tussauds har vi redan tänkt att besöka.

Ös på med tips och gärna ungefär vad det kostar

Hej

Bodde i England och London i fem år och hann nog se mig mätt. Mycket folk hela tiden men ni kommer i en mycket fin period då England är lite före oss när våren anländer. Tycker definitivt att ni ska ta er ned till Greenwich och strosa några timmar. Vill ni undvika Oxford Street och Hyde Park för er shopping så kika in i Canary Wharf istället.

Appropå Hyde Park, ta en buss därifrån till Oxford om ni har tid. London i all ära men det är inte riktigt representativt för England. Resan till Oxford tar en dryg timme och avgång är två gånger i timmen. Finns även många trevliga marknader att gå på. De tips om Madame Toussaint och London Eye osv brukar kallas för The Big 4, och det är ofta billigare att köpa entré till alla även om ni bara nyttjar hälften.

Både Jamie Oliver och Gordon Ramsey har restauranger i London som är väl värda besöket. Res gärna ned till Brighton också. Borde vara riktigt trevligt den tiden på året

Permalänk

De upplevelser jag minns bäst från London var:
Churchill War Rooms
Hyde Park
Phantom of the Opera på Her Majesty's Theatre (tveksam om de har föreställning i maj)
Science Museum
Natural History Museum
Camden market i Camden Town

Vill ni äta på ett ställe med riktig pub-känsla så föreslår jag The Victoria i Paddington.
Jättegod mat, härlig atmosfär och trevlig personal.

Permalänk
Medlem

London dungeon var överraskande bra och det är nog ganska många som missar det. Det ligger precis bredvid London Aquarium och London Eye.

Det finns en kul liten "the beatles"-butik ganska nära madame tussauds som kan vara kul att utforska om man gillar dem.

Jag vet inte riktigt hur jag hamnade där (tankemässigt) men London Aquarium kändes som riktigt djurplågeri. Pingviner som var helt apatiska och gick i cirklar på en yta som var typ 15x10m.

Permalänk
Medlem

Mycket som är osäkert, om ni fortfarande planerar så kanske ni bör vänta, lite beroende på när ni åker, ju längre tid mellan Brexit och er resa desto bättre, och hur ni bokar, bättre att boka en paketresa än flyg och hotell separat, oklart om Visa eller Mastercard kommer att stå för hotellbokningar man inte utnyttjar.

Detta om då det inte blir något avtal, men väldigt mycket pekar på att det är vad som kommer att hända.

Travel after Brexit: With only 200 days until UK leaves EU, here's what we do and don't know

Citat:

Can I confidently book a flight to Europe after 29 March 2019?

At present flights between the UK and the rest of the EU are governed by the liberal “open skies” agreement, which has enabled Britain’s easyJet to become one of the giants of European aviation – and allowed Ireland’s Ryanair to flourish flying British passengers to the continent.

The extremely high standards of safety that travellers enjoy are regulated by the European Aviation Safety Agency (EASA).

There is currently no formal arrangements by which planes will be able to fly between the UK and the EU after 29 March 2019. The bosses of most leading airlines, including easyJet and BA’s parent company, IAG, say they believe a deal will be done.

Johan Lundgren, chief executive of easyJet, said: “I remain confident there will be flying after Brexit.

“Nobody is suggesting, either the airlines or elsewhere, that they want the planes to stop flying.”

Chris Grayling, the transport secretary, told me: “My expectation is that we will have a sensible arrangement with the European Union.”

But Ryanair, Europe’s biggest budget airline, is currently warning investors of a “distinct possibility” that flights between the UK and the EU could be grounded from the moment of Brexit “for an unknown period of time”.

Any airline that sells a ticket for a flight that it cannot operate is obliged to refund the fare. If you buy additional elements separately, such as a hotel room or rental car, you will not be able to claim a refund; it is better to book a package holiday, because the tour operator would need to give a full refund.

Air industry chief predicts 'chaos' for holiday flights in event of no-deal Brexit

Citat:

A no-deal Brexit will be a nightmare for passengers, airlines and airports, the head of the organisation that represents the world’s carriers has warned.

Alexandre de Juniac, director general of the International Air Transport Association (IATA), which speaks for 290 airlines, said the air travel industry had little more certainty of what will happen after the UK leaves the EU now than it did in June 2016.

“We predict chaos if nothing is done,” the former CEO of Air France said. “It will be difficult for airlines to know if they can take off and land in the UK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

De hade stängt när jag var där senast, men har hört mycket gott om Churchill War Rooms.
https://www.iwm.org.uk/visits/churchill-war-rooms

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit där. Grymt intressant, men kräver nog ett intresse från början för att uppskattas fullt ut. Kan även rekommendera Imperial War Museum och deras utställning om första världskriget om den finns kvar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Madame Tussaudes, London Eye, Towern.

Ska ni shoppa så finns ju Oxford Street, men inget upphetsande direkt.

Stable Market i Camden Town om ni är sugna på lite typisk marknad - kan hitta lite krimskrams och annat. Jag hittade en liten affär med kul utbud av CD-skivor som inte tillverkas längre osv.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Kolla in konsertutbudet också, både små som stora, missar jag aldrig när jag är i London.

Permalänk

Nöj er med att titta på Towern utifrån, skippa Tussaudes, åk en båt-guidning, Shakespear globe-theatre. Skippa Oxford street.
Sedan finns harry potter-turer och även en av studiona som användes en liten bit utanför som är roligt att se. Bara all rekvisita och hantverket får hakan att ramla av.
Kolla så att det inte är någon karneval i samband med banking holiday, då är tunnelbanorna i princip stängda.
Annars rekomenderar jag att ha ett oyster-card, åk runt lite till olika stadsdelar och bara mys runt lite, ger mest känsla av staden.
Vänj dig vid 3:e världen-känslan som är i London vad det gäller standarder
Ps. Sist jag var där blev någon knivmördad utanför hotellet Ds.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Topp 5 tips från Murvel

  • Boka bord och ät på Gordon Ramsays asian fusion restaurang kallad Maze. Inte bara mat utan en upplevelse också.

  • Slå era kloka huvuden ihop och kör ett Escape Room, ni blir inlåsta i ett rum och ska med hjälp av ledtrådar över rummet och ert samarbete ta er ut inom 60 minuter.

  • Se på musikalen The Lion King på Lyceum Theatre, värt varenda krona.

  • Käka på Burger & Lobster, finns bara tre rätter på menyn men alla är magnifika. Rekommenderar lobster rolls framförallt. Om nom nom.

  • Ta er till Little Venice och avnjut en god fika och omgivningen vid kanalerna.

Allt ovan i fet text är väldigt googlingsbart för att hitta, kunna boka samt få upp kartor.

Ps. Mitt standardtips när jag åker till en ny stad är att ta tuben iväg nånstans och hoppa av på en random gata. Att gå vilse i en storstad är bland det bästa som finns, jag har alltid hittat de roligaste sakerna, de mest intressanta platserna och träffat skönast människor när jag gjort så.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Avstängd

Natianal Gallery vid Trafalgar Square är väldigt häftigt om man gillar gammal konst.

Harrods tycker jag är värt ett besök, inte minst matavdelningen i källaren.

Camden Market är ganska turistigt och fullt med folk, men kan ändå vara kul. Annars är Portobello market mycket trevligare.

Afternoon tea på Ritz, Savoy eller liknande klassiska lyxhotel är lite av en upplevelse. Tänk på kavajtvång och så bara. Bör nog bokas i förväg.

De klassiska shoppinggatorna Regent Street och Oxford Street kan absolut vara värda ett besök. Sen är Carnaby Street ganska trevligt också, även om storhetstiden mer var på sextiotalet. Om ni tar er dit så kolla in varuhuset Liberty London.

Permalänk
Medlem

Nu är det några år sedan jag bodde i London.
Ett i mitt tycke trevligt nöje är att åka buss om man sitter på andra våningen längst fram. Ha gärna en karta med så ni vet var ni är. Lär tom finnas en röd buss som kör runt på turiststråken. Kommer dock inte ihåg numret.
Turen Strand till Tower Hill genom City är ganska trevlig och efter kollat fästningen och bron kan man avsluta vid St Kathrine's Docks. Samt Marble Arch till Knightsbridge (Harrods) och vidare bort mot och genom Chelsea.

Folklivet på Covent Garden, Leicster Square, Piccadilly Circus, Regents Street och Oxford Street med alla sina butiker och sedan koppla av på en pub med öl eller cider är inte så dumt heller.

Om man är i London på en lördag och morgontidig rekommenderar jag att åka ut till Isle of Dogs och Fiskmarknaden, öppet, kl 5-7, för alla och köpa en stor, 1-2 kg, nykokt hummer. Och sedan knäcka den med en flaska champagne och baguette på hotellrummet. Mmm...