köpråd gällande dator till sonen 9år

Permalänk
Medlem

köpråd gällande dator till sonen 9år

Hejsan,

Jag skulle behöva lite hjälp, grabben vill hemskt gärna spela fortnite, overwatch och lite andra spel som är lite mer krävande
fick tag i en sån här https://www.dustinhome.se/product/5011002227/rog-g20bm men har för mig att grafik kortet i den vi köpte är r7 240 något. Hittade den på blocket för en hyffsad peng men den håller ju inte måttet, alls!

Jag har ett chassi node 202 och sfx 600w corsair nätagg så där kan jag kanske spara en slant och så får han en liten och smidig dator med.

Vill gärna ha ett moderkort så det passar i chassit, vill ju bygga ihop en dator som håller måttet ett tag så han kan spela sina spel med flyt, men i denna djungel av oändligt olika komponenter och grafik kort som kostar skjortan vet jag inte vart jag ska börja?

Kan tänka mig att lägga mellan 4-7tusen och kanske uppgradera övertid så vill inte lägga pengar i sjön om man säger så men iallafall så han kommer in i matchen och kan börja spela, tjötar allt för mycket om det just nu!

Kan tänka mig att spel som ska spelas är typ, fortnite, overwatch, några olika byggspel? kanske något bilspel, om spyro, crash bandicoot och liknande spel finns på dator så är dem självklara med!

Alternativt att han tar delar från min dator så får jag köpa annat till mig för samma peng som jag tänkt köpa till honom för, vad blir mest prisvärt?
Jag har följande;
asus strix x370-i
ssd evo nånting 240gb
corsair 3000mhz 16gb
strix 1060 6gb

Är inte i ett behov av mini moderkort som han har. Ursäkta om jag är rörig.

Kan ni vara hjälpsamma med detta så hade det vart helt underbart, är mycket okunnig till komponenter!
Edit: Så ett inlägg längre ner om Ryzen med inbyggt grafikkort , kan det vara något som håller med i matchen i 2-3 år?

Må gott,
Mvh -D

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Gamingdator https://www.blocket.se/vi/82639063.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du köper till dig eller sonen spelar mindre roll, men din uppsättning med ett 1060 kort är en utmärkt lagom-dator. Man kommer långt med dom delarna.
CPU med inbyggt GPU är inte att tänka på om man vill spela nyare spel och ha någorlunda flyt, och det vill man om man spelar online-spel

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar Roberrt, dock över min budget till honom.
EmilH, han är bara 9år så behöver ingen värsting dator men jag kan inget så rådfrågar vilka delar eller möjligheter jag har att sätta ihop en dator till honom.

Mvh