Ominstallation Win10 och mjukvaruraid etta

Permalänk

Ominstallation Win10 och mjukvaruraid etta

Hej.

Jag börjar få problem med stabiliteten i mitt system och tänkte installera om och då lägga in senaste versionen av Win10. Sitter för närvarande på 1803 bygge 17134.285 och har via tredje parts program stoppat vissa uppdateringar som jag läser mig till kan påverka systemet.

Mitt problem som jag vill ha koll på först är att jag har en mjukvarubaserad RAID1 som används som en första (backup) kopia på mitt system. Diskarna är två WD Red 4TB fyllda till 85% och har filer från slutet 90 som inte får försvinna (släktforskning).

Min avsikt är att koppla bort alla diskar och bara ha M2:an inkopplad och installera där igen. Behöver jag tänka på något speciellt eller göra på något speciellt sätt före och efter installationen. Mest orolig att RAIDen går sönder eller inte kan anslutas på ett enkelt sätt, så att jag måste kopiera över allt material från bland annat backup. Om det är något jag har missat att fråga om som kan vara viktigt, tas det tacksamt emot.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Om allt går enligt konstens alla regler så ska den mer eller mindre automatiskt hitta tillbaks och ingen data ska gå förlorad. Men jag hade inte chansat på detta utan vid ominstallation gjort en backup till något i molnet, 10€ kostar motsvarande ditt för en månads lagring på dropbox, ta två olika molntjänster kanske för att vara på den jättesäkra sidan om du har såpass känslig data. Som det är nu räcker det med ett strömfel (avgrävning, åsknedslag, något oförutsett) för att båda diskarna ska kunna gå sönder helt och iaf jag hade haft en utanför-huset-backup till.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta att förknippa och förväxla raid med backup !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Jag vet att raid inte är backup och det var därför jag satte ordet backup inne i en parentes samt att jag har en backup som jag kan hämta dessa filer ifrån.
Så vad var det som fick dig att tro att jag anser att raid = backup.

@Gurk:
Du menar att Windows är så intelligent att den vet att de två diskarna tillhör en raid och sätter upp den som den ska själv. Min första raid som har har data i sig och som ska vara kvar. Har testat tidigare med olika versioner av raid, men de har ej använts för att lagra data utan mer att lära mig om hur man sätter upp och hur de fungerar.

Har i och för sig all data på flera ställen och om något skulle ske med raiden är det väl inte hela världen. Mer än ett jäkla jobb att kopiera all data till diskarna. Sen är inte alla data lika viktig och det som jag är rädd om ligger även på en molntjänst.

Har en NAS som ytterligare backup och det tog tid att kopiera alla data dit och räknar med att det tar ungefär lika lång tid.
Kan ta bort raiden och sedan hämta all data utan problem. Mitt påstående att inget fick hända med filerna på raiden beror främst på att jag kopierar detta till en backup och om raiden sätts upp och det händer något med några filer överförs detta till min backup. Det vill säga att jag inte längre har dessa filer. Får helt enkelt jämföra mapparna i backupen och raidkopian för att säkerställa att alla filer är med.
Min andemening var att underlätta för mig själv och diskarna, så ville jag försöka göra rätt redan på första försöket.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

@Gurk
Får tacka för hjälpen. Har installerat om och diskarna kom på plats utan krångel. Återstår att installera alla program och fixa till alla tweaks.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*