Permalänk
Medlem

Extrem speldator

Hej undrar lite hur de här ser ut

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/RrpRc/
Gillar inte ditt moderkort.
Gillar inte 16gb minnen jag har 32gb.
Min är 10k billigare som du kan lägga på ssd och rgb och sånt.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Skippa ljudkort, gör ingen skillnad och är slöseri på pengar. 16gb minne är fine men vänta på Ice Lake som kommer snart, slösa inte pengar på gammla sopor.

edit:

ska du ha en dyr dator så måste du satsa pengar på nätaggregatet, så skippa allt blinkade rgb skit och köp ett seasonic nätagg på 850w platinum minst.

edit igen:

m2 ssd, inte någe 2,5" skräp med disco belysning, rekommenderar m.2 samsung 970 pro 512-1tb ssd.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

41k ser väldigt dyrt ut, du kastar pengar på vissa delar.
Lite frågor:

  • Bygger du själv?

  • Ska du ha med Windows i paketet?

  • Är några saker i paketet ett måste?

  • Måste det vara ifrån en butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

41k ser väldigt dyrt ut, du kastar pengar på vissa delar.
Lite frågor:

  • Bygger du själv?

  • Ska du ha med Windows i paketet?

  • Är några saker i paketet ett måste?

  • Måste det vara ifrån en butik?

Nej låter webhallen göra de. Skulle skrivit de.
Har redan de
Nja chassit kanske å 9900k
Ja

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_:

Vad gör du med 32gb ram minne? kör du tunga 3d printer program samtidigt som 140 chrome flikar och aldrig stänger av datorn eller vad
menar du med att 16gb inte skulle räcka för en normal gamer? väntar ivrigt på svar.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

@Mordrana:

Ville vara lite framtidssäker men de kanske är onödigt med mer än 16gb. Kör bara spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalboy:

Nej låter webhallen göra de. Skulle skrivit de.
Har redan de
Nja chassit kanske å 9900k
Ja

Med tanke på dina svar skulle jag säga att följande passar bra:

Kylaren är ett kanske här, den överskrider inte Webhallens viktkrav, men den är i bulk-upplaga. Tror inte de sätter sig på tvären över det, men ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Med tanke på dina svar skulle jag säga att följande passar bra:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,286177,229387,271085,207050,290954,241284,289853,291572

Kylaren är ett kanske här, den överskrider inte Webhallens viktkrav, men den är i bulk-upplaga. Tror inte de sätter sig på tvären över det, men ha det i åtanke.

Men vill nog köra med vattenkylning och massa rgb

Permalänk
99:e percentilen

Vad har du för skärm?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad har du för skärm?

Just nu en acer 27, 1440p. Men ska köpa en ny antagligen en ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalboy:

Men vill nog köra med vattenkylning och massa rgb

Något i den här stilen då?
Chassit kanske kan lysa mer iofs, men ja...

Edit: Vet inte hur Webhallen gör med custom vattenkylning, eller om du kan få till någon vattenkylning till grafikkort och cpu utan att behöva köra hela kitet. Har hört om "extendable" AIO-kylarlösningar (oftast med 360mm radiator), men hör med andra där.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Icecrystal:

Något i den här stilen då?
Chassit kanske kan lysa mer iofs, men ja...
https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,286177,229387,271085,207050,290954,289853,291572,291569

Edit: Vet inte hur Webhallen gör med custom vattenkylning, eller om du kan få till någon vattenkylning till grafikkort och cpu utan att behöva köra hela kitet. Har hört om "extendable" AIO-kylarlösningar (oftast med 360mm radiator), men hör med andra där.

Kan inte hitta ett enda argument för att välja ett Edison M 650 W framför ett RM750x V2 med den budget TS har.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan inte hitta ett enda argument för att välja ett Edison M 650 W framför ett RM750x V2 med den budget TS har.

Well, det skulle tjäna datorn bra. Såg dock nu att det är 5 års garanti...hmm. Men om du lägger till några hundra där, varför inte ta en Seasonic Prime Ultra 650W? Känns som ett än bättre val.
Eller Corsair RM1000i 1000W om man nu av någon anledning behöver en högre effekt.

Permalänk
Medlem

Köpte själv samma ljudkort nyligen, vart inte nöjd för 5 öre. Rekommenderar det ej. Hade hellre lagt lite mer pengar på ett grymt nätagg.

Permalänk

Lustigt hur många som bashar på RGB och pengar i sjön för en gångs skull.

Men håller med att du betalar många tusen för väldigt liten skillnad i prestanda. Men vill man så vill man!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

@_F1GHT3R_:

Vad gör du med 32gb ram minne? kör du tunga 3d printer program samtidigt som 140 chrome flikar och aldrig stänger av datorn eller vad
menar du med att 16gb inte skulle räcka för en normal gamer? väntar ivrigt på svar.

32gb mer framtidssäker och jag hade mycket pengar till godo att leka med. Min setup är awesome och man kan göra den ännu bättre har ju 10k att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Är väl Seasonic som gör dom dyrare Corsair nätaggen? Dock ej RM serien. Men AX, och HX? Tex https://www.webhallen.com/se/product/263114-Corsair-PowerSupp...

Seasonic gör, om inte de bästa. Så absolut, bland de bästa nätaggen.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

Köpte själv samma ljudkort nyligen, vart inte nöjd för 5 öre. Rekommenderar det ej. Hade hellre lagt lite mer pengar på ett grymt nätagg.

Har själv funderat på ett sådant. Om det var "Creative Sound Blaster AE-5 ProGaming" du menade. Vad var du missnöjd med?

Har just nu ett Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion, som jag är mycket nöjd med. Stor skillnad i ljud, framförallt basen. Mot moderkortets inbyggda. Då är det ändå inbyggd förstärkare i mitt högtalarsystem.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bygg/RrpRc/
Gillar inte ditt moderkort.
Gillar inte 16gb minnen jag har 32gb.
Min är 10k billigare som du kan lägga på ssd och rgb och sånt.

ASUS-kortet är lika bra eller bättre än det MSI du valt (nej allt svammel på youtube är inte sant). Säkert är att MSI har sämre BIOS i alla fall.

Till TS, på moderkort med ALC1220-ljud har bättre ljud än de flesta ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Rätt intressant, TS har länkat en korg som innehåller ett chassi med glaspaneler och diverse komponenter med RGB, gissningsvis för att han vill ha RGB och får uppmaningen att..."skita i RGB"?

Ett tips; projicera inte era egna önskemål på någon som önskar något annat i denna typen av trådar.
Kan ni inte låta bli med det så ge inte tips heller. Det är inte er egen dator ni bygger ihop, det är någon annans.

Tummen upp till er som faktiskt tar TS önskemål i beaktning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mfm:

ASUS-kortet är lika bra eller bättre än det MSI du valt (nej allt svammel på youtube är inte sant). Säkert är att MSI har sämre BIOS i alla fall.

Till TS, på moderkort med ALC1220-ljud har bättre ljud än de flesta ljudkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Asus bland de sämre korten ja, och varför ska man inte tro på youtube videos när dom jämför moderrkort?
https://www.youtube.com/watch?v=6lAE3PgWoRc&t=869s
Kan däremot hålla med dig om bios. Men vram värme osv aorus är det bästa.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

@Metalboy:
Här kommer en lite ändrad korg med rgb.
https://komponentkoll.se/bygg/hPKyd/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metalboy:

Men vill nog köra med vattenkylning och massa rgb

Om du vill att din dator ska kännas "extrem", även om ett halvår (trots allt inte så mycket tid) hade jag absolut inväntat nya Ryzen-processorerna.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Om du vill att din dator ska kännas "extrem", även om ett halvår (trots allt inte så mycket tid) hade jag absolut inväntat nya Ryzen-processorerna.

Jo men frågan är vill man vänta i några månader?
Och när ryzen kommer ut så får man höra att intel kommer med något nytt som krossar ryzen till hösten vad gör man då, man får aldrig en dator byggd. Det gäller även andra komponenter i en dator.
Hade den kommit om nån vecka visst som 2060 kortet gjorde då kan man vänta men månader fram ja då kan det komma mycket nytt och jag tycker att så kan man inte resonera för då får man aldrig en dator byggd

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

har ts ens egen vattenkylning? eller vrf rekommenderar ni det grafikkortet annars? jag tolkar det som att han inte har det eftersom han han vill ha en egen kylare till prollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men frågan är vill man vänta i några månader?
Och när ryzen kommer ut så får man höra att intel kommer med något nytt som krossar ryzen till hösten vad gör man då, man får aldrig en dator byggd. Det gäller även andra komponenter i en dator.
Hade den kommit om nån vecka visst som 2060 kortet gjorde då kan man vänta men månader fram ja då kan det komma mycket nytt och jag tycker att så kan man inte resonera för då får man aldrig en dator byggd

Nej, det är ju alltid dilemmat. Varför jag hade tyckt att det vore värt att vänta just vid detta tillfälle är att det verkar bli en väldigt mycket förbättrad tillverkningsprocess jämfört med det som finns ute nu. Dessa övergångar är trots allt inte så vanliga numera.

Permalänk
Inaktiv

Mycket pengar för en spelmaskin, men om övriga saker som stol, skärm, tangentbord etc håller samma klass och du har råd så varför inte?

Jag hade gått upp i bättre nätagg inte för att det effektmässigt behövs utan att den körs i passivmode längre, sedan ram och ssd mängd är väldigt låga, men ska du enbart spela på datorn så kräver det inte så schyssta grejer.

Angående vänta så dröjer det länge innan något större händer, amd släpper sin processor till sommaren och man lär inte se någon skillnad förutom i benchmarkprogram. Grafikkort inte så mycket där, detsamma gäller ram och ssd.
Det enda jag ser är att motsvarande dator skulle kunna bli billigare, men det handlar enbart om pengar som ekonomer brukar säga.

Det majoriteten gör med datorer, mobiltelefoner, bilar, kläder, bostäder ja allt. Är att de inte köper det som är allra bäst för deras användningsområde, genom att bara sänka kraven väldigt lite kan man ofta halvera kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Asus bland de sämre korten ja, och varför ska man inte tro på youtube videos när dom jämför moderrkort?
https://www.youtube.com/watch?v=6lAE3PgWoRc&t=869s
Kan däremot hålla med dig om bios. Men vram värme osv aorus är det bästa.

De jämför ju inte Z390-F eller kortet du rekommenderar heller? För övrigt får MSI ungefär samma resultat som ASUS. Sen skulle jag gissa att 28 grader är ett felaktigt värde.

Aorus-kortet i videon kostar 3500 kr på komplett! Du kan inte använda detta resultat för att rekommendera en massa andra billigare moderkort som råkar vara från samma tillverkare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W