Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lämplig uppgradering för en casual gamer?

Permalänk

Lämplig uppgradering för en casual gamer?

Hej! Vänder mig hit eftersom jag inte litar på mina egna kunskaper inom datorkomponenter. Jag har länge velat uppgradera min dator och efter att jag fick ett Nvidia GTX 1080 så vill jag kunna matcha de andra komponenterna med den. Detta är speccsen jag har just nu.
GPU: Nvidia GTX 1080 8GB
CPU: Intel Core i5-4670K 3.4 GHz
Moderkort: Asus z97-P (Socket 1150)
Ram: HyperX Savage DDR3 1600 MHz 2x4GB
SSD: Samsung 840 250GB

Delarna jag vill uppgradera är CPU,moderkort och Ram. Eftersom jag är en "casual" gamer som inte gör ngn streaming eller redigering så tror jag inte de andra delarna behövs bytas ut men rätta mig om ja har fel! Detta är delarna jag har tänkt köpa:

CPU: Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB
Moderkort: MSI Z390-A PRO
Ram: Corsair DDR4 3200Mhz 16GB (2x8GB) ELLER Corsair DDR4 2666Mhz beroende på hur värt det är med 3200.

Uppskattar alla svar/åsikter. Som jag tidigare nämnde så gör jag inget galet med datorn utan jag bara spelar hyffsat lätta spel som PUBG,CSGO och LoL. Ifall de nya delarna är helt fel så uppskattar jag svar om vad jag borde köra på istället. Och gärna tankar på om det är värt med 3200 ram eller om 2666 funkar lika bra(typ).

Mvh RobbanUtanKoll

Förtydligade rubriken från "Uppgradering,HJÄLP!"/Thomas Y
Permalänk
Avstängd

Har du något "bevis" på att dom nuvarande delarna inte räcker till till ditt 1080?

Permalänk

@Kossamu: Som sagt har jag verkligen inte koll på det tekniska men märker helt klart lagg,små frysningar och liknande problem. Har faktiskt inte kollat upp hur kompatibla mina gamla delar är med 1080 men ifall du vet någon sådan hemsida får du gärna länka. Har självklart gjort "datortester" som UserBenchMark som säger hur pass bra delarna presterar och det är väl mycket därifrån jag fått för mig att köpa bättre.

Permalänk
Avstängd

Nej jag har inte heller någon superkoll på dessa delar, men testa att köra ett cpu och gpu program i bakgrunden som läser av användandet och sparar resultaten. Kan vara bra att veta innan man spenderar tusentals kronor För övrigt bör du dock veta att det alltid kommer vara någon komponent som kommer vara bottleneck (Om du inte låst fps till något lågt). Så föredrar du cpu 100% gpu 90% över cpu 50% gpu 100%? Du får göra den bedömningen själv, men bra att ha det i åtanke. Men är du inte nöjd så ska du så klart leta efter nytt.

Permalänk

@Kossamu: Tror jag hänger med hyfsat i det du menar. Har du något program i åtanke som jag kan ha igång medans jag lirar? Antar att de ska visa hur de olika delarna presterar när de används som mest.

Permalänk
Avstängd

Tror msi afterburner och cpuz fungerar. Någon med mer koll får ersätta mig här. Godnatt

Permalänk

@Kossamu: Uppskattar svaren! Sov gott

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att du kan få en märkbart bättre upplevelse (än nuvarande) genom att bara uppgradera till en i7a på samma moderkort, samt lägger en kvart på att läsa in dig på hur du överklockar denna. Samt släng ev. in 8gb ddr3 till i burken, lär finnas en del på swec-marknad.

Ser dock inte varför du skulle ha frysningar i ovan spel om inte något annat är fel och det inte bara gäller PUBG som alltsomoftast kan bete sig lite konstigt.

Anledningar kan vara följande (eller något helt annat), testa i följande ordning:
Krånglande drivrutiner (Testa med DPC latency checker, finns guider för detta)
Annat skumt program i bakgrunden (Installera om Windows)
Begränsad mängd RAM (Användning kan du ställa in så du ser i MSI Afterburner medan du spelar, är det i topp "så behöver det gamla ibland kastas ut" och kan leda till frysningar)

Tips
Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Spännande tanke! Kanske svårt att jämföra men tror du att ditt förslag skulle kunna mäta sig med det jag skrivit upp på inköpslistan? Spelandet är ändå ett stort intresse för mig så att lägga ut några tusen för att göra livet lite enklare är jag helt okej med. Har du förslag på en i7:a ifall jag skulle gå med din ide'?

Permalänk
Medlem

@RobbanUtanKoll:

Jag skulle börja med att gå igenom de förslag jag la till 1 min efter ditt svar.

Jag är dock inte allt för väl inläst på exakta skillnaderna men det har tagits upp i forumet tidigare:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1532963-uppgradera-en-...

På annat håll:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3840742/time-upgrade...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

@tuomi: Ah missade tillägget Tar mig en ordentlig läsning senare i veckan,tack för svaren!