Permalänk
Medlem

Mikrofon eller headset

Hej!

Jag är i begrepp att införskaffa antingen en mikrofon eller ett headset om mikrofonen är bra nog.
Jag har ett headset som uppfyller allt vad ljud heter men mikrofonen är jämställd med två burkar och ett snöre.

Så mikrofonen då vad ska jag använda den till?
Jo användningsområdena blir följande:

-Voiceover på instruktioner till jobbet.
-Voiceover på youtube.
-Livestream på youtube
-Livestream på twitch
-Discord/skype/teamspeak etc.

Dom jag kollat lite på och även läst på lite om är:

Blue Yeti
Röde NT USB
Arozzi Colonna

Headset är Steelseries arctis 5 och 7 2019 men det är dåligt med ljudvideos uppe på just dom den tidigare modellens mic verkar vara sådär.

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Steelseries hade jag sprunigt långt ifrån. Aldrig haft en bra upplevelse varken av ljudet eller mikrofonen sedan dem hade mikrofonen ifrån dessa: https://www.amazon.co.uk/Icemat-Audio-10064-Siberia-Headset-B....

Köper du en bordsmick så skulle jag försöka köpa en arm också beroende på vad du har för tangentbord. Har du mekansiskt så är det stor chans att micken kommer att plocka upp tangentbordet hela tiden.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Steelseries hade jag sprunigt långt ifrån. Aldrig haft en bra upplevelse varken av ljudet eller mikrofonen sedan dem hade mikrofonen ifrån dessa: https://www.amazon.co.uk/Icemat-Audio-10064-Siberia-Headset-B....

Köper du en bordsmick så skulle jag försöka köpa en arm också beroende på vad du har för tangentbord. Har du mekansiskt så är det stor chans att micken kommer att plocka upp tangentbordet hela tiden.

Har mic arm sen tidigare ljudproduktioner. Ja jag ställer mig igentligen rätt negativt till den inbyggda mikrofonen i ett headset.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Steelseries hade jag sprunigt långt ifrån. Aldrig haft en bra upplevelse varken av ljudet eller mikrofonen sedan dem hade mikrofonen ifrån dessa: https://www.amazon.co.uk/Icemat-Audio-10064-Siberia-Headset-B....

Köper du en bordsmick så skulle jag försöka köpa en arm också beroende på vad du har för tangentbord. Har du mekansiskt så är det stor chans att micken kommer att plocka upp tangentbordet hela tiden.

Jag har haft både 3/5/7 av gamla och nya versionen och för å vara en headset-mic så är det bland den bästa i sin prisklass och på marknaden
Så har du testat alla dom versionerna och haft problem så har du nog haft ren otur.

Jag har själv en Snowball och tycker den funkar för vad jag gör, Rode NT hade jag nog valt ifall min budget varit okej med de för den är mycket bättre än Snowballen i mitt tycke.

//Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag har haft både 3/5/7 av gamla och nya versionen och för å vara en headset-mic så är det bland den bästa i sin prisklass och på marknaden
Så har du testat alla dom versionerna och haft problem så har du nog haft ren otur.

Jag har själv en Snowball och tycker den funkar för vad jag gör, Rode NT hade jag nog valt ifall min budget varit okej med de för den är mycket bättre än Snowballen i mitt tycke.

//Marcus

Rode är ett märke jag känner ganska väl då dom gör bra videomikrofoner till kameror så jag har använt två sådana och har varit nöjd med dom till det jag gör. Kanske blir en sån till datorn.
Tack för svar.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Rode är ett märke jag känner ganska väl då dom gör bra videomikrofoner till kameror så jag har använt två sådana och har varit nöjd med dom till det jag gör. Kanske blir en sån till datorn.
Tack för svar.

Absolut ingen fara, lycka till!

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Jag har haft både 3/5/7 av gamla och nya versionen och för å vara en headset-mic så är det bland den bästa i sin prisklass och på marknaden
Så har du testat alla dom versionerna och haft problem så har du nog haft ren otur.

Jag har själv en Snowball och tycker den funkar för vad jag gör, Rode NT hade jag nog valt ifall min budget varit okej med de för den är mycket bättre än Snowballen i mitt tycke.

//Marcus

Jag hade ett par 5H samtidigt som en kompis hade ett par 7H.
Båda mikrofonerna lät skit och gick sönder inom 2 år.

Bas i musik t.ex existerande inte.(Funkade ganska bra för t.ex CS men att kolla på youtube/lyssna på musik var ju bara att glömma)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag hade ett par 5H samtidigt som en kompis hade ett par 7H.
Båda mikrofonerna lät skit och gick sönder inom 2 år.

Bas i musik t.ex existerande inte.(Funkade ganska bra för t.ex CS men att kolla på youtube/lyssna på musik var ju bara att glömma)

Ok blir inga såna då jag gör endel filmredigering och är då beroende av en bra ljudåtervinning.

Du har inga tankar om mikrofoner i övrigt?

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Ok blir inga såna då jag gör endel filmredigering och är då beroende av en bra ljudåtervinning.

Du har inga tankar om mikrofoner i övrigt?

Kan inte så mycket om mikrofoner förutom egna erfarenheter.
T.ex Modmic och streaming går inte ihop.(Måste öka mic boost för att du ska höras "tydligt" och då har du ett konstant bakrundsbrus)
Mina Logitech G430 funkade okej för streaming förutom när man råkade skricka till lite. Då vart det en del skrap i ljudet.

Röde är väl kända för att funka ganska okej vad jag vet

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kan inte så mycket om mikrofoner förutom egna erfarenheter.
T.ex Modmic och streaming går inte ihop.(Måste öka mic boost för att du ska höras "tydligt" och då har du ett konstant bakrundsbrus)
Mina Logitech G430 funkade okej för streaming förutom när man råkade skricka till lite. Då vart det en del skrap i ljudet.

Röde är väl kända för att funka ganska okej vad jag vet

Tack förs svaret och din input:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag köpte en Blue yeti till sist var att jag upplevde att livslängden på ett headset inte är särskilt lång, i alla fall inte enligt mina 20+ års erfarenhet.

En blue yeti som är korrekt placerad och inställd har fungerat alldeles utmärkt för mig i flera år nu, notera dock att bra mikrofoner oftast blir kallade för "överkänsliga" när dom gör det som dom ska göra, dvs spela in ljud, så och det krävs att du har rätt inställning både på mikrofonen och i windows för att det ska bli låta bra, givetvis kan du inte ha igång en TV på full volym i bakgrunden och förvänta dig att det inte ska höras via mikrofonen...

Oavsett vilket headset jag köpte så började dom glappa någonstans, glappa i kabeln, öronmuffarna blir kassa, huvudkuddarna går sönder, själva mikrofonen börjar glappa när man försöker fälla ner den osv osv osv.

För mig var det väldigt logiskt att då istället köpa en mikrofon som är av bra kvalitet, och, som förmodligen kommer att hålla dom närmsta 10+ åren utan problem, än något som slits ut snabbare.

Sedan köpte jag ett par trådlösa Sennheiser RS185 med öppna lurar som är helt suveräna och har aldrig varit mer nöjd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Hej!

Jag är i begrepp att införskaffa antingen en mikrofon eller ett headset om mikrofonen är bra nog.
Jag har ett headset som uppfyller allt vad ljud heter men mikrofonen är jämställd med två burkar och ett snöre.

Så mikrofonen då vad ska jag använda den till?
Jo användningsområdena blir följande:

-Voiceover på instruktioner till jobbet.
-Voiceover på youtube.
-Livestream på youtube
-Livestream på twitch
-Discord/skype/teamspeak etc.

Dom jag kollat lite på och även läst på lite om är:

Blue Yeti
Röde NT USB
Arozzi Colonna

Headset är Steelseries arctis 5 och 7 2019 men det är dåligt med ljudvideos uppe på just dom den tidigare modellens mic verkar vara sådär.

Tack på förhand.

För böveln, vad du än köper, köp för tusan INTE en Blue Yeti, alldeles för överkänslig för de flesta som inte har hemmagjorda inspelningsstudier (ja, så jävla överkänslig är den).

Ja, headset-mikrofoner är skräp för ska du ha mikrofoner i sådant litet format ("myggor" mikrofoner) så får du slänga ut ett par tusenlappar. Arozzi colonna hittar jag inte på Thomann och med tanke på dess pris så antar jag att det är mer skräp än värde för pengarna. Plus ger Thomann dig 3 års garanti.

Den här rekommenderas varmt av många när vi ändå talar om budgetklass: https://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020.htm med riktat upptagningsmönster även om jag sett att många sitter med den nära munnen för att få fram mer bas i ljudet.

Vill du ha naturligt ljud men ändå ha miccen långt från dig så är det en shotgun-mikrofon som gäller i budgetklass: https://www.thomann.de/se/rode_ntg_2.htm?ref=search_prv_16 Nackdelen är att dess skarpare riktade upptagningsmönster gör att du måste prata rakt in i den ananrs låter det som om du är flera mil borta från mikrofonen (en fördel headset-mikrofoner har, givetvis)

Sen behöver du även ett externt ljudkort för att koppla in XLR-mikrofonerna: https://www.thomann.de/se/audient_id4.htm?ref=search_prv_6 denna ger dig bäst ljud och kräm i mikrofonerna för knappt tusenlappen - sinnessjukt bra preamp för dryga tusenlappen! I denna kan du koppla in ditt headset (den gröna delen) och då kmr du få bättre ljud oxå då jag garanterar att ditt inbyggda ljudkort i moderkortet suger pung jämfört med goda Burr-Brown DAC i iD4.

Så spendera mellan 2000-3000 kr på de jag lagt upp här så kmr du få ett fantastiskt bra mikrofonljud samt ta dina hörlurars ljud till nästa nivå - trust me on this one. Och vill du vara helt jävla galen (som knappt någon kmr höra skillnad på en ändå) så kör du: https://www.thomann.de/se/schoeps_minicmit.htm (lillebrorsan till Hollywoods favoritmikrofon för dialog)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För böveln, vad du än köper, köp för tusan INTE en Blue Yeti, alldeles för överkänslig för de flesta som inte har hemmagjorda inspelningsstudier (ja, så jävla överkänslig är den).

Ja, headset-mikrofoner är skräp för ska du ha mikrofoner i sådant litet format ("myggor" mikrofoner) så får du slänga ut ett par tusenlappar. Arozzi colonna hittar jag inte på Thomann och med tanke på dess pris så antar jag att det är mer skräp än värde för pengarna. Plus ger Thomann dig 3 års garanti.

Den här rekommenderas varmt av många när vi ändå talar om budgetklass: https://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020.htm med riktat upptagningsmönster även om jag sett att många sitter med den nära munnen för att få fram mer bas i ljudet.

Vill du ha naturligt ljud men ändå ha miccen långt från dig så är det en shotgun-mikrofon som gäller i budgetklass: https://www.thomann.de/se/rode_ntg_2.htm?ref=search_prv_16 Nackdelen är att dess skarpare riktade upptagningsmönster gör att du måste prata rakt in i den ananrs låter det som om du är flera mil borta från mikrofonen (en fördel headset-mikrofoner har, givetvis)

Sen behöver du även ett externt ljudkort för att koppla in XLR-mikrofonerna: https://www.thomann.de/se/audient_id4.htm?ref=search_prv_6 denna ger dig bäst ljud och kräm i mikrofonerna för knappt tusenlappen - sinnessjukt bra preamp för dryga tusenlappen! I denna kan du koppla in ditt headset (den gröna delen) och då kmr du få bättre ljud oxå då jag garanterar att ditt inbyggda ljudkort i moderkortet suger pung jämfört med goda Burr-Brown DAC i iD4.

Så spendera mellan 2000-3000 kr på de jag lagt upp här så kmr du få ett fantastiskt bra mikrofonljud samt ta dina hörlurars ljud till nästa nivå - trust me on this one. Och vill du vara helt jävla galen (som knappt någon kmr höra skillnad på en ändå) så kör du: https://www.thomann.de/se/schoeps_minicmit.htm (lillebrorsan till Hollywoods favoritmikrofon för dialog)

Det kanske är värt att grotta ned sig i XLR träsket. Shotgun mikrofoner har jag använt relativt mycket då jag filmar mycket med systemkamera. Men at2020 ser ju väldigt intressant ut. Ska läsa på lite:)

Tack för helt ny kunskap!:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Neewer boom arm + pop filter från amazon.de är väldigt prisvärt om du beslutar dig för en xlr eller usb mic.
https://www.amazon.de/Neewer-Aufh%C3%A4ngung-eingebauten-Befe... eller https://www.amazon.de/Scherenarm-Mikrofon-Klipp-Halter-Tischm... utan gummifjädring

Själv kör jag med en turtle beach stream mic men med facit i hand hade jag nog kört på xlr, om jag inte fått tag i min nuvarande mic billigt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kan stå i godo för Røde NT-USB. Den har väldigt bra ljudkvalité men har en tendens att ta upp en hel del ljud som pågår runtikring, dock inget brus för min del. Vill man komma undan lite billigare än en XLR-setup kan jag rekommendera den, dock då den inte har en kompressorfunktion eller liknande så blir höga ljud VÄLDIGT höga i den.

Allt i allt så kan jag dock rekommendera den fortfarande.

Edit: Annars kan jag rekommendera Røde NTG-1 med valfritt USB-interface. Det låter väldigt bra då min polare har en sådan setup som klingar väldigt fint utan att ta upp mycket ljud i hans omgivning.
Hoppas du hittar rätt för dig

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag hade ett par 5H samtidigt som en kompis hade ett par 7H.
Båda mikrofonerna lät skit och gick sönder inom 2 år.

Bas i musik t.ex existerande inte.(Funkade ganska bra för t.ex CS men att kolla på youtube/lyssna på musik var ju bara att glömma)

Fast nu är ju inte 5H och 7H ens i närheten av Arctis serien så det är ju en ganska orättvis jämförelse av deras nya headset som faktiskt håller bra kvalité på både lurarna och micen.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Fast nu är ju inte 5H och 7H ens i närheten av Arctis serien så det är ju en ganska orättvis jämförelse av deras nya headset som faktiskt håller bra kvalité på både lurarna och micen.

Har hört mikrofonen ifrån någon av Arctis serien också, Var ju inge vidare imponerad eftet det heller

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Mikrofon kommer nästan alltid låta bättre än headset. Har du ljud som kan störa så undvik att skaffa en condensor mikrofon(blue yeti, at2020), isf titta på en dynamisk(sm58,e835) istället.

Men detta blir såklart mycket dyrare än ett headset, så beror hur mycket du vill investera.

De flesta verkar ha som dreamsetup numera, en GoXLR med en SM7B mic. men det kostar ju en del, ca 800 dollar totalt.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Rode podcaster starkt om du vill ha en mikrofon för voiceovers och live streaming. Dynamisk med USB tillkoppling med jättebra ljud. Behöver inte starka filter för att få bort mekaniska tangenter i bakgrunden heller. Hör av dig om du vill ha en sample.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: HyperX Cloud II är bra både på ljud och mikrofon. Mikrofonen är nästan jämförbar med min Blue Snowball, lite sämre såklart.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball