Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse: Har inte fixat någon ny displayport kabel ännu, men bara för att har jag testat att dra ur den sekundära skärmen och dra ner Vcore från 1.335 till 1.325 (Vilket verkar stabilt). Att göra dessa saker *verkar* hjälpa. Jag har haft problem med väldigt ostabila frame times ett tag nu, mer i vissa spel än andra. Genom att göra de saker jag gjorde nu blev frame time väldigt mer stabil, jag får fortfarande fortfarande ryck då och då men det verkar overall mycket stabilare. Att hz verkar dra ner på skrivbordet har båda blivit bättre och sämre, det varar inte lika länge nu men det verkar ske oftare. Ska se om jag kan ta och testa med en nya displayportkabel någon dag och hoppas på att det hjälper ytterliggare.

Men vänta nu lite, har du OC cpu eller gpu?
Hade ju isf varit bra att nämna från början eftersom du garanterat har problemet där isf.

Om du har någon OC så ta bort denna och se om systemet blir stabilt.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har överklockat CPUn till 4.8 GHz. Jag har prövat att dra tillbaka det till stock vilket inte har fungerat. Jag testade nu igen bara för att, men det hjälpte inte direkt någonting nu heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Jag har överklockat CPUn till 4.8 GHz. Jag har prövat att dra tillbaka det till stock vilket inte har fungerat. Jag testade nu igen bara för att, men det hjälpte inte direkt någonting nu heller

Ok, hur satte du spänningen när du tog bort OC?
Standard har jag för mig den alltid står i auto vilket man bör pröva vid en felsökning.

edit: Har du även tagit bort OC på gpu, tyckte jag läste i en post att du skruvat upp den till 1900MHz?

Har du gjort fler ändringar i bios så återställ även bios till standard för att se om det är något där som spökar.
Skulle ju även kunna vara något i windows, så har du möjlighet att prova med en nyinstallation så gör det.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Spänningen satte jag på 1.320. Var inte helt säker på vad standard var och glömde att auto fanns, ska ta och testa det i eftermiddag och se hur det fungerar. Jag har kört med OC på GPUn också men drog tillbaka det när jag testade.
Jag är inte helt säker på ifall jag har ändrat någonting mer i bios men har inte för mig att jag gjort det, inte förutom att jag har satt på XMP, vilket jag också stängt av.
Menar du en formatering av SSD jag har windows på när du säger återställning eller kan man typ återställa windows/inställningarna i windows.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Men vänta nu lite, har du OC cpu eller gpu?
Hade ju isf varit bra att nämna från början eftersom du garanterat har problemet där isf.

Om du har någon OC så ta bort denna och se om systemet blir stabilt.

Det framkom nästan på en gång i tråden, direkt efter ditt inlägg så svarar AntonSam på ett annat när han fört in sina komponenter i den där effektberäknaren.
"Den rekommenderar 590 watt"

Det känns som helt uppåt väggarna för mycket och jag skrev då i tråden vad jag fått för resultat när jag testat mata in hans komponenter - 440 watt istället för hans 540 på värdet maximal "load wattage".
AntonSam svarar då att han fört in 4800MHz på värdet CPU speed vilket i och för sig inte betyder att han faktiskt kör i det, men det är tydlig indikation.
Sen följer ytterligare inlägg där det framkommer att han kör överklockat.

Nu när jag läser på om inlägg ser jag även något intressant i det han svarar till dig.
Precis i början av tråden.
Det är fler saker som är överklockade...

#17758232

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse: Har inte fixat någon ny displayport kabel ännu, men bara för att har jag testat att dra ur den sekundära skärmen och dra ner Vcore från 1.335 till 1.325 (Vilket verkar stabilt). Att göra dessa saker *verkar* hjälpa. Jag har haft problem med väldigt ostabila frame times ett tag nu, mer i vissa spel än andra. Genom att göra de saker jag gjorde nu blev frame time väldigt mer stabil, jag får fortfarande fortfarande ryck då och då men det verkar overall mycket stabilare. Att hz verkar dra ner på skrivbordet har båda blivit bättre och sämre, det varar inte lika länge nu men det verkar ske oftare. Ska se om jag kan ta och testa med en nya displayportkabel någon dag och hoppas på att det hjälper ytterliggare.

Okej, det verkar som att överklockningen gjort att du fått en del andra problem. Det är inte helt ovanligt, om du läser några recensioner på Sweclockers så kommer du förr eller senare se resultat där den överklockade komponenten ger sämre prestanda än i standardhastighet.
Finns olika skäl till detta, någon annan kanske kan förklara?

Anyway, hur landade du i 4800 MHz?
Min misstanke är att datorn inte varit stabil i så värst mycket mer, och att du ligger precis på gränsen. Det är inte att rekommendera, även om det skulle fungerat bra nu så hade det antagligen gett problem efter en tid.
Tror tyvärr du borde nöja dig med 4600 eller eventuellt 4700 MHz.

Nr det gäller displayportkabel så måste du läsa en del i tråden för att ta reda på varifrån du ska beställa. Bästa vore om du gör det så snart som möjligt så kanske du kan hinna få en kabel på fredag. Fast klockan är redan fyra ser jag... Kanske har du någon fysisk affär annars du kan köpa ifrån med öppet köp.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag vill bara hoppa in på en liten vit häst här i tråden och rekommendera TS att det finns en grym funktion som heter 'Citera flera' - kika på den!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Spänningen satte jag på 1.320. Var inte helt säker på vad standard var och glömde att auto fanns, ska ta och testa det i eftermiddag och se hur det fungerar. Jag har kört med OC på GPUn också men drog tillbaka det när jag testade.
Jag är inte helt säker på ifall jag har ändrat någonting mer i bios men har inte för mig att jag gjort det, inte förutom att jag har satt på XMP, vilket jag också stängt av.
Menar du en formatering av SSD jag har windows på när du säger återställning eller kan man typ återställa windows/inställningarna i windows.

Finns ju en funktion i W10 där man kan återställa men behålla dokument och filer, har aldrig provat den själv så jag vet faktiskt inte hur mycket den ändrar.
Men det jag tänkte på var annars en formatering av C: installera allt på nytt igen, visst kan det vara en jobbig procedur men ett alternativ om du inte löser det på annat sätt.
Sen är det ju ingen garanti att en ominstallation hjälper heller.

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse 4.8GHz är inte gränsen dock, jag har fått det stabilt med 4.9GHz men drog ner till 4.8. Drog dock inte ner Vcore och har inte tänkt på att göra det då det har fungerat bra, nu drog jag ner den när jag kör med 4.8GHz och systemet var fortfarande stabilt. Jag har dock nu dragit ner allting helt och satt Vcore på Auto och ska se ifall det hjälper någonting. Jag tvivlar men det är alltid värt att testa.
Jag har kollat lite i den tråden och såg någon länka en sida som kunde hjälpa till att hitta bra kablar att köpa, ska ta och läsa lite på den sidan.

@MacAllan Får se ifall jag testar formatering. Jag har kört 2 formateringar av C: disken innan och jag har för mig att det inte hjälpt tidigare. Men det betyder ju inte att det inte hjälper nu, man vet ju aldrig. Får dock som sagt se hur jag gör.

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse 4.8GHz är inte gränsen dock, jag har fått det stabilt med 4.9GHz men drog ner till 4.8. Drog dock inte ner Vcore och har inte tänkt på att göra det då det har fungerat bra, nu drog jag ner den när jag kör med 4.8GHz och systemet var fortfarande stabilt. Jag har dock nu dragit ner allting helt och satt Vcore på Auto och ska se ifall det hjälper någonting. Jag tvivlar men det är alltid värt att testa.
Jag har kollat lite i den tråden och såg någon länka en sida som kunde hjälpa till att hitta bra kablar att köpa, ska ta och läsa lite på den sidan.

@MacAllan Får se ifall jag testar formatering. Jag har kört 2 formateringar av C: disken innan och jag har för mig att det inte hjälpt tidigare. Men det betyder ju inte att det inte hjälper nu, man vet ju aldrig. Får dock som sagt se hur jag gör.

Okej, bra att höra, då har du ju koll ändå.

Tycker du ska gå tillbaka och läsa det här inlägget som du själv skrev precis i början av tråden.
Misstänker att boven bakom vissa av dina problem finns där.
#17758232

Om du inte kommer på det så svarar jag givetvis imorgon vad min teori är.

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Vad är det i inlägget du tänker på? Det känns som att det är någonting jag helt och hållet missar, kanske är jag trött eller så är det bara att jag inte ser det.

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse: Vad är det i inlägget du tänker på? Det känns som att det är någonting jag helt och hållet missar, kanske är jag trött eller så är det bara att jag inte ser det.

Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Energiförbrukningen ser jag i Aktivitetshanteraren. Men ja, då kanske det inge är PSUn. Känns inte som att det är skärmarna i sig iallafall, känns inte troligt att båda börjar bete sig konstigt samtidigt, men vad vet jag. Sen tycker jag att det är lite konstigt att den sekundära skärmen är helt svart tills den primära visar allt som vanligt. Något jag inte tror att jag nämnde innan är att när jag har vissa program på den primära skärmen känns det som att hz åker ner en del. Samtidigt går energiförbrukningen i aktivitetshanteraren upp till "hög" eller "mycket hög" och går sedan ner samtidigt som hz verkar gå tillbaka till 165hz.
Skärmen brukar även börja flimra samtidigt som detta sker.
Inget av det här kanske beror på nätagget, men det är det ända logiska jag kommer att tänka på i brist på andra orsaker till problemet.

Du kör i 165Hz.
Alltså överklockat.
För det är väl ingen modell som har 165Hz som standardfrekvens?

Sen är det en inställning till i skärmen som du borde ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Du kör i 165Hz.
Alltså överklockat.
För det är väl ingen modell som har 165Hz som standardfrekvens?

Sen är det en inställning till i skärmen som du borde ändra.

Förstår inte varför du skall vara så dryg och prata i gåtor med "svar kommer imorgon om du inte själv kommer på det".
Har du något som kan hjälpa TS så säg det istället.

Sen kan du ju även kolla produkterna han listat så ser du att hans ena skärm har 165Hz som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vilsen_Tomtenisse:

Du kör i 165Hz.
Alltså överklockat.
För det är väl ingen modell som har 165Hz som standardfrekvens?

Sen är det en inställning till i skärmen som du borde ändra.

Skrivet av MacAllan:

Förstår inte varför du skall vara så dryg och prata i gåtor med "svar kommer imorgon om du inte själv kommer på det".
Har du något som kan hjälpa TS så säg det istället.

Sen kan du ju även kolla produkterna han listat så ser du att hans ena skärm har 165Hz som standard.

Skärmen är ju gjord för 165hz och det är även som sagt 165hz som står på skärmens specifikationer. Sen är det en inställning i skärmens inställningar man måste slå på för att aktivera det och den inställningen finns under "Over Clocking" så man tekniskt sett kan man väl se det som överklockning. Och jag har testat med 144hz, men det gav inte direkt någon märkbar skillnad.
Sen tänkte jag bara nämna att det är något svagt surr i datorn som sen tystnar när större frame time spikes sker. Jag funderar om ljudet kommer från en av SSD:erna? Känns som att ljudet kommer från någonting längre ner i datorn, vilket är var SSD:erna. Funderar även på PSUn, men jag är inte helt övertygad om att den låter så, jag vet dock inte så kan vara värt att iallafall tänka på.

Sen kan det ju vara så att ifall det nu är diskarna, kanske dem stannar upp p.g.a frame time spiken och inte att någon SSD orsakar det. Men jag vet dock inte, tänkte bara att det var värt att iallafall nämna.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Förstår inte varför du skall vara så dryg och prata i gåtor med "svar kommer imorgon om du inte själv kommer på det".
Har du något som kan hjälpa TS så säg det istället.

Därför att många tycker det är roligare om de klurar ut lösningen själva.

Citat:

Sen kan du ju även kolla produkterna han listat så ser du att hans ena skärm har 165Hz som standard.

Nej, det har den inte.
Skärmarna som påstås gå i 165 Hertz når alla dit via överklockning, eller så var det åtminstone fram tills för lite sen.
Kollade nu och av de jag tittade på så var alla utrustade med G-syncmodul.
165 Hertz är en ren marknadsföringsgrej och skärmtillverkarna och Nvidia vet att det riskerar att leda till problem för en del, det är därför det inte är standardfrekvens utan nås via menyer (eller särskilda knappar) och kallas för överklockning.

Givetvis bör TS även testa att stänga av G-sync.

Den andra skärmen var visst en Freesyncskärm.
https://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-oc...
Hur länge fungerade det egentligen bra att köra med båda skärmarna?
Har det nånsin varit helt felfritt?

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Energiförbrukningen ser jag i Aktivitetshanteraren. Men ja, då kanske det inge är PSUn. Känns inte som att det är skärmarna i sig iallafall, känns inte troligt att båda börjar bete sig konstigt samtidigt, men vad vet jag. Sen tycker jag att det är lite konstigt att den sekundära skärmen är helt svart tills den primära visar allt som vanligt. Något jag inte tror att jag nämnde innan är att när jag har vissa program på den primära skärmen känns det som att hz åker ner en del. Samtidigt går energiförbrukningen i aktivitetshanteraren upp till "hög" eller "mycket hög" och går sedan ner samtidigt som hz verkar gå tillbaka till 165hz.
Skärmen brukar även börja flimra samtidigt som detta sker. Inget av det här kanske beror på nätagget, men det är det ända logiska jag kommer att tänka på i brist på andra orsaker till problemet.

Sker uppdatering av grafikdrivrutiner automatiskt i din installation?
Någonting borde ha ändrats i och med att problemen dök upp.

Att sekundärskärmen måste vänta in den primära är inget konstigt, det låter väldigt mycket som att det har skett ett drivrutinsbyte och att den nya versionen fungerar på ett annat sätt än du är van vid.

Som sagt, kör DDU för att städa bort nuvarande grafikdrivrutiner och lägg in några från i höstas.

Permalänk
Skrivet av AntonSam:

Skärmen är ju gjord för 165hz och det är även som sagt 165hz som står på skärmens specifikationer. Sen är det en inställning i skärmens inställningar man måste slå på för att aktivera det och den inställningen finns under "Over Clocking" så man tekniskt sett kan man väl se det som överklockning. Och jag har testat med 144hz, men det gav inte direkt någon märkbar skillnad.

Nja, den är inte gjord för 165 Hz, den kan köras i det som mest. Men 2560x1440 @ 165 Hz går till gränsen i Displayportstandarden och riskerar att leda till olika sorters problem. Främst för att det kräver mer bandbredd än vad många kablar klarar av att ge tillförligt. Men har man läst om de här upp till 165 hertz-skärmarna så ser man vissa som klagar på allmänt sämre bildkvalité vid 165 Hertz, som inte alls borde vara kopplat till bandbreddsanvändning.
Läs några recensioner så ser du att de tar upp att det är en specialgrej att köra de här skärmarna i 165 Hz.
Står en del om det i Sweclockers Guide till Premiumskärmen t.ex.

Citat:

Sen tänkte jag bara nämna att det är något svagt surr i datorn som sen tystnar när större frame time spikes sker. Jag funderar om ljudet kommer från en av SSD:erna? Känns som att ljudet kommer från någonting längre ner i datorn, vilket är var SSD:erna. Funderar även på PSUn, men jag är inte helt övertygad om att den låter så, jag vet dock inte så kan vara värt att iallafall tänka på.

Sen kan det ju vara så att ifall det nu är diskarna, kanske dem stannar upp p.g.a frame time spiken och inte att någon SSD orsakar det. Men jag vet dock inte, tänkte bara att det var värt att iallafall nämna.

Nätaggregat bör det vara då om grafikkortet sitter för långt bort. Det är inte ovanligt, tyvärr. Men absolut att det kan vara värt att byta PSU bara av den orsaken.

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Jag skulle i det här fallet prova en total återställning av bios, dvs load optimzed default och en ominstallation. Har varit med om många situationer där överklockning har orsakat "perfekta fel" som innebär att ramminnet och information på hårddiskar har ändrats på så vis att det fortfarande går att köra datorn men om man jämför mot filernas originalinnehåll så har informationen ändrats, just pga överklockning.

Det är knappast PSU som är det primära problemet. I så fall hade blåskärmar och plötsliga avstängningar inträffat alternativt säkringar i väggen gått eller några andra enheter följt med.

En överklockning av CPU:er i dag påverkar minnesbussen kraftigt då den sedan länge är inbyggd i CPU.

En bra PSU klarar ofta 150 - 250% belastning. En dålig PSU klarar knappt 80% belastning. Det som ger mest kvalité för en PSU är antalet års garanti.

Just detta som TS skriver i första inlägget är ett känt fenomen som tyder på drivrutinsinkompatibilitet, jag har sett det flera gånger och det inträffar även vid 200w ur väggen på nätagg som klarar såväl 850W som 1200w.

"Nu har skärmarna börjat gå fram och tillbaka mellan att vara svarta och att visa skrivbordet i typ 5-10 sekunder innan allt verkar stabilt igen (detta sker oftast när jag börjar använda datorn efter att den varit i strömsparläge). Det problemet skulle teoretiskt sett kunna vara en lös sladd tänker jag men ingen av sladdarna verkar sitta."

Antingen är kärnmodulen eller drivrutinerna för grafik eller skrivbordsmiljön skadad. Om det inte hjälper med ominstallation och återställning av bios så kan det vara en annan komponent eller kondensator på moderkortet alternativt grafikkortet som är orsaken i det fallet. Det kan även vara felaktig programvara och drivrutiner och då är det bara att vänta på nya versioner. Fel som uppstår i programvara kan komma och gå flera gånger under flera uppdateringar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@Vilsen_Tomtenisse: Jag har testat att köra utan G-sync, vilket inte hjälpte. Det har fungerat bra att köra med båda skärmarna väldigt länge nu. Inte riktigt säker på hur länge men åtminstone ett och ett halvt år, vill nästan säga två. Hur som helst har det fungerat utan problem.
Grafikdrivrutinerna går jag in och uppdaterar i Geforce Experience. Ska ta och ladda ner DDU, köra det och se om det blir någon skillnad.
Oavsett hur det ligger till med att köra 165Hz så blir det inte direkt någon skillnad ifall jag kör utan det.

@OldComputer Får ta och testa att ominstallera bios och se hur det verkar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@Vilsen_Tomtenisse: Jag har testat att köra utan G-sync, vilket inte hjälpte. Det har fungerat bra att köra med båda skärmarna väldigt länge nu. Inte riktigt säker på hur länge men åtminstone ett och ett halvt år, vill nästan säga två. Hur som helst har det fungerat utan problem.
Grafikdrivrutinerna går jag in och uppdaterar i Geforce Experience. Ska ta och ladda ner DDU, köra det och se om det blir någon skillnad.
Oavsett hur det ligger till med att köra 165Hz så blir det inte direkt någon skillnad ifall jag kör utan det.

@OldComputer Får ta och testa att ominstallera bios och se hur det verkar efter det.

Testa att bara installera grafikdrivaren utan Geforce Experience när du rensat ut med DDU, GFE kan ibland ställa till mer problem än det löser.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Har för mig att när man ska installera drivrutinerna så installerar den GE samtidigt? Kanske är valfritt i och för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Har för mig att när man ska installera drivrutinerna så installerar den GE samtidigt? Kanske är valfritt i och för sig.

Väljer man automatisk installation får man med GFE, men man kan välja avancerad (eller liknande) så får man själv välja vad som skall installeras av 5 - 6 olika saker där GFE är en av dom.
Borde räcka att avmarkera GFE, själv väljer jag alltid bort GFE och en sak till, som jag inte kommer ihåg vilken det är.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag testade att installera drivrutinerna utan GE, men jag kunde inte installera drivrutinerna jag fick från nvidias hemsida. Den säger bara "the standard nvidia graphics driver is not compatible with this version of windows" vilket jag inte lyckats lösa. Så jag fixade GE igen och installerade drivrutinerna men av någon anledning har jag inte Nvidia kontrollpanelen längre, så jag måste se till att fixa det. Inte lyckats hittills iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Jag testade att installera drivrutinerna utan GE, men jag kunde inte installera drivrutinerna jag fick från nvidias hemsida. Den säger bara "the standard nvidia graphics driver is not compatible with this version of windows" vilket jag inte lyckats lösa. Så jag fixade GE igen och installerade drivrutinerna men av någon anledning har jag inte Nvidia kontrollpanelen längre, så jag måste se till att fixa det. Inte lyckats hittills iallafall.

Denna sidan tar jag drivrutinerna från, man ställer bara in vilket kort och OS man har.
https://www.geforce.co.uk/drivers

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det är de drivrutinerna jag använder och jag får alltid upp "the standard nvidia graphics driver is not compatible with this version of windows" när den kollar kompabilitet. Jag kom förbi det en gång förut med då misslyckades den bara när den skulle installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonSam:

@MacAllan: Det är de drivrutinerna jag använder och jag får alltid upp "the standard nvidia graphics driver is not compatible with this version of windows" när den kollar kompabilitet. Jag kom förbi det en gång förut med då misslyckades den bara när den skulle installera

Då måste du ha något problem med windows, vilken version av W10 har du?

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag har Windows 10 Home, Version 1809

Permalänk
Medlem

@AntonSam: Låter onekligen konstigt att du inte kan installera drivrutinen då, tyvärr kan jag inte komma på något annat än att det isf är något fel på windowsinstallationen.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Okej, det gick att installera drivrutinerna efter att jag tagit bort allting som hade någonting med nvidia att göra i "program och funktioner" i kontrollpanelen. Så nu är nvidia kontrollpanelen tillbaka och jag har installerat drivrutinerna utan geforce experience.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag är inte helt säker, har iof bara testat ett spel nu. Men det kändes som att frame time var mycket mer stabilt efter att ha kört utan GE. Jag vet inte ifall det är GE i sig eller inte, oavsett känns det bättre vilket är huvudsaken. Jag hoppas bara att det fortsätter så och andra problem jag också har blivit lösta.