Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

Kraftiga pingtoppar

Hej kära vänner!

Sedan en någon månad sedan har jag erfarat en hel del pingtoppar som gör det praktiskt taget omöjligt att spela online.
Jag får varannan sekund en ping på cirka 700ms och detta följer ett bestämt mönster. Jag laddade ned pingplotter för att analysera vidare och det bekräftade mönstret ännu mer eftersom pingen i stort sett går exakt likadant hela tiden.

Det är i stort sett precis när jag startat datorn jag har en stabil ping, vanligtvis runt 20ms. Detta gör mig än mer fundersam eftersom jag aldrig kan spela onlinespel på vårt wifi här hemma med mobilen.

Än så länge har jag provat:
- Stänga av "Delivery Optimization" i win 10
- Avaktivera OneDrives synk

Är ju ingen vidare på hela nätverksdelen så hade uppskattat er hjälp! Vad tror ni är problemet?

Stort tack på förhand!

CITERA GÄRNA!
P55A-G55 | i5 760 @ 3,88GHz | 8GB DDR3 @ 1480MHz | EVGA GTX 1060 3GB | OCZ Agility 3 240GB | CM Storm Scout

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tidaholm
Registrerad
Dec 2018

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, det jag gjorde var att avaktivera "auto-config" då det visade sig att mitt Asus pce-ac-56 sökte efter nya nätverk vilket resulterade i ping spikar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

ICPM (ping) är lågprioriterat protokoll så spikarna beror troligen på någon annan aktivitet med högre prioritet. Tror att Bluesmith9 är på rätt spår.

Skrivet av Bluesmith9:

Jag hade ett liknande problem för ett tag sedan, det jag gjorde var att avaktivera "auto-config" då det visade sig att mitt Asus pce-ac-56 sökte efter nya nätverk vilket resulterade i ping spikar.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2011

@Bluesmith9
Intressant! Så vad kan jag göra rent praktiskt för att motverka detta? Vart hittar jag autoconfig? (:

CITERA GÄRNA!
P55A-G55 | i5 760 @ 3,88GHz | 8GB DDR3 @ 1480MHz | EVGA GTX 1060 3GB | OCZ Agility 3 240GB | CM Storm Scout