Ingen internet anslutning genom min Router

Permalänk
Medlem

Ingen internet anslutning genom min Router

Hej! Jag satt och kollade på HBO genom min chromecast och helt plötsligt så försvann min internetanslutning genom Routern(Technicolor TG799vn V2).
Jag har fortfarande internet från Mediaboxen(Raycore) när jag kopplar direkt till min stationära dator.
Jag har redan testat att fabriksåterställa routern, starta om mediaboxen vid flera tillfällen utan något lyckat resultat.
Routern kommer från Comhem men bytte sedan till Bahnhof som jag använder nu. Har inte haft några problem med internetanslutningen innan, vet att de inte är den snabbaste routern men har endå fungerat och har fått slut på ideér efter att startat om och fabriksåterställt vid flera tillfällen nu idag.
När jag loggar in som admin på routerns inställningar via mitt wifi så säger den att Wlan fungerar men under Internet och anslutningsinformation så står de följande:
Länkstatus: Kontaktar DHCPv4-server...
IPv6 bortkopplad
sista felmeddelandet: IPv6 har inaktiverats i detta gränssnitt
Inställningar för anslutning
typ: IPoE

TCP/IPv4-inställningar
IPv4-läge: Aktiverad
IPv4-adress: -
IPv4-standardgateway: -
Primär DNS: -
Sekundär DNS: -

Jag testade att aktivera IPv6 men gjorde ingen skillnad så avaktiverade de igen eftersom jag aldrig aktiverat det från första början.

Som sagt, har slut på ideér och är inte särskillt kunnig på nätverk så om någon vet vad de kan vara som spökar så hade ja uppskattat all hjälp!
tack på förhand!
hälsningar

EDIT: Har fiber från Bahnhof 100Mbit om de är till någon hjälp. Min TV fungerar som går via mediaboxen, har kopplat den förbi routern då routern kommer från Comhem som sagt.

Permalänk
Inaktiv

Sätt ipv4 anslutningen till DHCP. Alltså "automatisk adress" så routern får anslutning.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har du kopplat in en internetsladd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@anon8870: Försöker hitta vart jag kan göra det. Men har bara en översikt med information för IPv4 inget ställe där jag verkar kunna konfigurera. Kan konfigurera dynamisk DNS men de är väl något annat?

Permalänk
Medlem

@Trigger: Ja, den är inkopplad, har kopplat in och ut den flera gånger, den visar som inkopplad bland inställningarna men utan internet.

Permalänk
Inaktiv

@Kalesa: Kommer du åt någonslags avancerad inställning? Leta efter WAN kanske, och se om du hittar inställningen där.

Permalänk
Medlem

@anon8870: Finns bara en översikt på WAN-Anslutning där de står
Typ: Ethernet
Mac-Adress: A4-81-E9..... osv
Överförda data: 2.53kb - 512

Finns inte så mycket att konfigurera på den här routern verkar de som. har Verktyg men där finns de Telefoni, DynDNS, Adressbok, Spel & programdelning, innehållsdelning osv. Har bläddrat runt hela dagen utan att hitta mycket som går att ändra som verkar ha med anslutningen att göra.
Lustigt för det har hela tiden fungerat från att jag kopplade in routern fram tills nu utan att jag behövt ändra något.
Har som sagt återställt hela routern så man kan tycka de borde fungera efter de.
Där emot under MediaAccess Gateway, Systemkonfiguration, Tjänstekonfiguration (du kan inte redigera tjänsteinställningarna direkt på MediaAccess Gateway. Logga in som en användare som har rätt behörighet)

De står att jag är inloggad som administratör så lite förvirrande.

Även under mediaaccess gateway så finns de "tidskonfiguration" de här kan ja ändra och de står tidsserver ntp1.comhem.se
Datum säger att det är år 2000-01-01 men de går inte att ändra, endast tidsserver.

Permalänk
Inaktiv

@Kalesa: Ok verkar som den låst sig på fel inställning för WAN.. Kanske dags skaffa en router utan inblandning av internet tjänsteleverantören.
Har du kopplat datorn direkt till internet och sett så inte linan är nere? Om inte mediaboxen är det då..

Permalänk
Medlem

Öppna cmd-prompten och skriv "ipconfig /all", vad får du för IP-address? börjar den med 169.x.x.x?

Se även till att din dator ska erhålla en IP-address automatiskt

*edit, nu när jag läser om ditt inlägg så är det inte din interna DHCP-server som strular men hos leverantören. Bästa är nog att du ringer till dem för att utesluta det inte är fel från deras sida innan du köper något nytt. Ibland fungerar det även att bara starta om omvandlaren ifall du har ett i huset någonstans.

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: Tack så mycket, börjar tro de är leverantören också då de endast är en dator som har uppkoppling. testade att koppla in en laptop i samma port som jag har den enda fungerande datorn kopplad i och den fungerar inte heller där. där säger den att den "Ethernet saknar giltig ip-konfiguration". Så bara samma dator som kan få uppkoppling även om jag kopplar en annan dator i den porten så kommer den inte fungera.

edit: får ringa dem imorgon, hade jag ringt direkt så hade de inte varit stängt haha. pillat med detta i flera timmar då jag trodde de va ett internt problem haha, vad ska man göra
tacksam för hjälpen!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Permalänk
Inaktiv

@Kalesa: Är det bara IP adress strul så koppla loss allt över natten, sedan koppla in routern mot internet, så ska alla DHCP leases vara borta och du borde få ny IP adress på routerns WAN mac adress.

Permalänk
Inaktiv

@Kalesa: Hur gick det? Vad var det som löste saken?