Lagring och backup till min server

Permalänk
Medlem

Lagring och backup till min server

Hej igen,

Nu tänkte jag ta tag i lagringen till min server. Har försökt läsa på en del men känner mig rätt vilsen.

Min första plan var att köra lagringen internt i chassit i RAID5, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Har börjat titta lite på NAS istället. Det är speciellt hot swap jag är intresserad av.

Det som ska lagras är:
Backuper (telefoner, datorer etc)
Media, filmer musik etc, sånt som kan ersättas
Privata foton och filmer som inte kan ersättas
Filmer från övervakningskameror, när jag får Unifi Video att fungera i Ubuntu.
Diverse data från alla datorer i hemmet. Delade mappar etc.

Kravspec:
Redundans för uptime på diskar
Backup onsite/offsite
Effektivt lagringsutrymme ca 6TB, men helst utbyggbart.

Min enda erfarenhet med NAS är att jag satt upp en QNAP TS-873-8G som mediaserver på jobbet eftersom jag tydligen "kan data" enligt dom som bestämmer. (Fick det att fungera, men man lär sig bara hur lite man kan...)

Till det jag hittills använt min server till hade troligen en nas kunnat köra allt själv, men då jag har lagt lite pengar på servern vill jag ju helst köra all programvara i den. Jag kör ESXi 6 på ett USB och VM lagras på SSDn. Allt utan backup idag.

Vill gärna bygga efter best practice och så professionellt det går i hemmiljö med begränsad budget. Det är ingenting som måste vara på plats imorgon, jag lägger hellre lite tid och pengar för att få det bra.

Frågor:
Ska jag ha diskar internt med eventuellt kontrollerkort eller i externt hot swap chassi? (Har för mig att ESXi inte stöder RAID på mitt moderkort.)
Vilket filsystem ska jag använda, hur sätter jag upp det?
Ska jag köra FreeNas i en VM men diskarna externt?

Server och nätverk enligt signatur. Servern står på samma plats som 48p switchen. Kan gärna montera i 19" rack.

Visa signatur

Nätverk: Ubiquit: UDM-Pro, USW-Aggregation, 3x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2. Mikrotik: SXTR-LTE

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt råda dig men är hotswap ditt krav så kan du göra som du vill - det är en del av SATA-standarden och har så varit sedan den tog över från PATA. Du ska naturligtvis testa själv hur din server beter sig vid en hotswap under drift men jag kan intyga att det fungerar precis som att plugga in och ur något ur en USB-port. Det du behöver ha kännedom om är hur Ubuntu eller din NAS beter sig, vilka menyer som poppar upp osv.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Även NAS behöver ha backup ibland - såvida att du inte har NAS i exakt spegling av värddatorn i alla lägen utan undantag (och det har du inte redan efter några dagar...)

För så fort du tar bort en fil på datorn och dina andra enheter (för att återvinna plats tex.) men filen är kvar på NAS så är filen på NAS ett orginal som i sin tur kräver en backup. RAID är inte ett skydd för dataförlust - bara att man inte får nertid när enstaka disk går sönder. Skydd för dataförlust så är det backup på oberoende enheter som gäller - och de skall vara urkopplade och strömlöst förvarade mellan backuppsessionerna!! (molnet kommer någon att säga - jovisst om man har snabb lina, och då som den andre backuppen - inte den enda!!)

Man skall komma ihåg att en RAID-lösning är inte något som ersätter en backupbehov - det är mycket andra fel än just diskhaveri som kan ske och göra att du förlorar hela lagringen i NAS ändå och då är något så när regelbunden tagen backup bra att ha för att få tillbaka det mesta igen. Tänk ransomware på någon klientdator som härjar runt på dina utdelade enheter från NAS.

Billigaste sättet att ha backup idag (av NAS) är att köpa och köra på stora externa USB-diskar - de billigaste du kan komma över och sweetspot är för närvarande de externa diskarna i 8TB-klassen för runt 2000:-. När det gäller backup så är det bättre med flera upplagor, flera 'set' lite billigare diskar som man växlar mellan på något som man kanske inte anser som 100% säkra diskar, än en enda mycket dyrare disk - som ändå går sönder när du behöver den som bäst då den högre prislappen ändå inte garanterar att just den exemplaret du fick i handen faktiskt är bättre än de billigare diskarna... tänk de externa diskarna som 'bandkassetter' så kanske det är lättare med tänket hur man skall hantera dessa i backupprollen!

faktum är att Seagates 8TB archivediskar och dess efterföljare i deras externa USB-diskar har varit extremt driftsäkra utan en enda issue hittills baserat på en population av ca nu 10 stycken som köpts efter hand under åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan inte riktigt råda dig men är hotswap ditt krav så kan du göra som du vill - det är en del av SATA-standarden och har så varit sedan den tog över från PATA. Du ska naturligtvis testa själv hur din server beter sig vid en hotswap under drift men jag kan intyga att det fungerar precis som att plugga in och ur något ur en USB-port. Det du behöver ha kännedom om är hur Ubuntu eller din NAS beter sig, vilka menyer som poppar upp osv.

Ingenting som hindrar mig från att montera dom internt med tanke på hot swap altså. Den andra nackdelen är ju att det är bökigt eftersom servern bor i ett vanligt tower chassi. Det är ju også en risk varje gång man ska in och böka i den att man drar ur fel sladd. Kanske dags att titta på ett annat chassi då...

Skrivet av Garmzon:

Det blir väl freenas med största sannolikhet. Frågan är ju om diskarna måste vara kopplade via sata eller om dom kan vara i ett eget chassi och anslutna med nätverkskablar till switchen medan jag har freenas på servern.

Skrivet av xxargs:

Även NAS behöver ha backup ibland - såvida att du inte har NAS i exakt spegling av värddatorn i alla lägen utan undantag (och det har du inte redan efter några dagar...)

För så fort du tar bort en fil på datorn och dina andra enheter (för att återvinna plats tex.) men filen är kvar på NAS så är filen på NAS ett orginal som i sin tur kräver en backup. RAID är inte ett skydd för dataförlust - bara att man inte får nertid när enstaka disk går sönder. Skydd för dataförlust så är det backup på oberoende enheter som gäller - och de skall vara urkopplade och strömlöst förvarade mellan backuppsessionerna!! (molnet kommer någon att säga - jovisst om man har snabb lina, och då som den andre backuppen - inte den enda!!)

Man skall komma ihåg att en RAID-lösning är inte något som ersätter en backupbehov - det är mycket andra fel än just diskhaveri som kan ske och göra att du förlorar hela lagringen i NAS ändå och då är något så när regelbunden tagen backup bra att ha för att få tillbaka det mesta igen. Tänk ransomware på någon klientdator som härjar runt på dina utdelade enheter från NAS.

Billigaste sättet att ha backup idag (av NAS) är att köpa och köra på stora externa USB-diskar - de billigaste du kan komma över och sweetspot är för närvarande de externa diskarna i 8TB-klassen för runt 2000:-. När det gäller backup så är det bättre med flera upplagor, flera 'set' lite billigare diskar som man växlar mellan på något som man kanske inte anser som 100% säkra diskar, än en enda mycket dyrare disk - som ändå går sönder när du behöver den som bäst då den högre prislappen ändå inte garanterar att just den exemplaret du fick i handen faktiskt är bättre än de billigare diskarna... tänk de externa diskarna som 'bandkassetter' så kanske det är lättare med tänket hur man skall hantera dessa i backupprollen!

faktum är att Seagates 8TB archivediskar och dess efterföljare i deras externa USB-diskar har varit extremt driftsäkra utan en enda issue hittills baserat på en population av ca nu 10 stycken som köpts efter hand under åren.

Tack för förklaring. Jag är med på att RAID är för redundans, därav onsite/offsite backup. Vill helst ha backupen automatiserad, då jag inte är hemma så ofta att jag kan göra det manuellt. Vet inte hur man löser det om den ska vara både automatiserad och "urkopplade och strömlöst förvarade mellan backuppsessionerna". Hur gör ni som har detta på plats?

Visa signatur

Nätverk: Ubiquit: UDM-Pro, USW-Aggregation, 3x US-48-500W, US-16-150W, US-8-150W, US-8, UAP-nanoHD, UAP-AC-Lite, UAP-AC-PRO, UAP-AC-M, 3x UVC, TS-5-PoE, 2x NBE-5AC-Gen2. Mikrotik: SXTR-LTE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robex:

Ingenting som hindrar mig från att montera dom internt med tanke på hot swap altså. Den andra nackdelen är ju att det är bökigt eftersom servern bor i ett vanligt tower chassi. Det är ju også en risk varje gång man ska in och böka i den att man drar ur fel sladd. Kanske dags att titta på ett annat chassi då...

Hej
Nej det ska inte vara några problem. Jag kör mina filservrar i Fractal Design R4. Med serienumret på framsidan av disken och kontakterna på baksidan är det bara att ta bort sidorna på chassit. Bytte några diskar under julen och det tog, undantaget att skruva diskarna i slädarna, mindre än en halv minut per disk.

Citat:

Tack för förklaring. Jag är med på att RAID är för redundans, därav onsite/offsite backup. Vill helst ha backupen automatiserad, då jag inte är hemma så ofta att jag kan göra det manuellt. Vet inte hur man löser det om den ska vara både automatiserad och "urkopplade och strömlöst förvarade mellan backuppsessionerna". Hur gör ni som har detta på plats?

Det du vill göra är en backup och sedan glömma bort den. Det närmsta du kommer det är att göra så kallade "incremental backups", alltså förändringsbackuper. Jag kör själv 14 dagar backuper, där dag 1 är en fullständig och sedan är resterande 13 förändringar. När två söndagar infaller så raderas den äldsta backupen. I ditt fall så skulle jag råda att köra backuperna mot din kommande NAS/filserver och sedan kör en kopia över nätverk eller internet och den mottagande datorn schemalägger du med Windows att starta en viss tid på dygnet, en gång i veckan eller så (eller dagligen om du så vill).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robex:

. Vill helst ha backupen automatiserad, då jag inte är hemma så ofta att jag kan göra det manuellt. Vet inte hur man löser det om den ska vara både automatiserad och "urkopplade och strömlöst förvarade mellan backuppsessionerna". Hur gör ni som har detta på plats?

Det fins en orsak att göra backuppen manuellt, i alla fall Nasens backup - automatik tenderar att inte fungera efter en tid, om det sluta fungera efter 3 månader, 1 år eller 3 år spelar ingen roll - när det har skitit sig ordentligt och du desperat behöver återta din backup så är den alldeles för gammal eftersom den slutade omärkligt att fungera för alldeles för länge sedan. - så är det bara...

Att själv och se att backuppen görs och du ser filerna rinna förbi i monitorn är ett kvitto att backuppen verkligen görs, och du får en mental uppdatering att - ja, nu är backuppen gjord.

Det finns orsak till varför det skall vara urkopplat och undanlagt - blixten kan slå ned i närheten och det kan haverera allt i sin väg - det som är inkopplat mot elnätet alltså.

Automatbackupper kan man förvisso försöka med också - som komplement till den manuella backuppen - men då mot annan NAS på annan ort som den kör backup emot - och i mera nödfall eller att storleken är liten (max 1 TB typ) också ha molntjänst. - dock för 6TB backup på molnet och mer så börja kosta pengar och är kännbart kostnadsmässigt då hårddisk-kostnaden som sådan är betalt inom ca 1 år med avgifterna för molntjänsten samt hastighet över lina går långsamt även om du sitter på 100 MBit hemma hos dig då det trottlar ute i nätet eller hos själva molntjänsten.

Men även här gäller det att kolla och passa att backuppen verkligen görs - det är inget man kan ställa in en gång och sedan glömma bort och sen tro att det fungerar när du verkligen behöver backuppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robex:

Det blir väl freenas med största sannolikhet. Frågan är ju om diskarna måste vara kopplade via sata eller om dom kan vara i ett eget chassi och anslutna med nätverkskablar till switchen medan jag har freenas på servern.

ZFS behöver direktaccess till diskarna, så om du inte ska ha dom i chassit behöver du en HBA med externt SAS gränssnitt att koppla in ditt lagringschassi i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@xxargs: Det där håller jag inte med om. Backup eller program generellt slutar inte fungera bara av sig själv utan det är av någon utomstående anledning. Själv får jag mail varje dag från respektive klient efter genomförd backup så där kan man nog vara trygg. Blixt och dunder i all ära, där drar jag gränsen för min egen seriositet

Permalänk
Medlem

Och du läser mailen noga - varenda en och varje dag år efter år och inte slarvar en enda gång??

Jag har jobbat ett företag som löste på det sättet med mail varje dag - problemet var att den som hade ansvaret läste inte mejlen som kom varje dag efter ett antal månader utan noterade bara att mailet kom.

Så blev det en incident och det visade sig att det var flera månaders backup som saknades för att det hade blivit hickup någonstans i processen men för att se detta så var man tvungen att öppna mailet och läsa för att de det. Nu pratar vi om helt affärssystem som havererade och hade man inte lyckats rädda databas med en bunt konsulter från affärssystemsleverantören så brukar sådana haverier göra att företag går i putten ganska kort efter.

Sedan finns det andra liknande situationer då man försöker göra 'underhållsfria' lösningar och de fallerar alltid efter en tid när ingen bryr sig. ingen märker när hårddiskar i RAID går sönder, sedan går det 2 år till innan det slutar att fungera helt och då först blir det liv i luckan och viktiga moment i verksamheten påverkas allvarligt. det finns hur många sådana incidencer som helst ute bland de olika företagen...

Jag säger inte att man skall undvika automation, det är klart att man skall använda automation när så är lämpligt - men den måste övervakar med rimlig mellanrum så att man ser att allt lirar och upptäcker i tid när det inte gör det och långt innan det blir allvarligt.

Nu när Windows påtvingar uppdateringar mest hela tiden så kan det bli hickup med backupper mellan klientdatorer och NAS i ditt fall - hur kollar du att det fortsätter att rulla? Nasar/servrar behöver uppdatera sina OS ibland (typ 1 ggr per halvår) pga. säkerhetspatchar och annat och sådant gör man inte utan en full backup först på all data innan, annars riskerar man mycket...

Om möjlig skall man försöka skaffa en NAS ytterligare på annan lokal/annan ort än den NAS som dina klienter gör backup emot och den delen att spegla dessa sinsemellan kan självklart automatiseras. till detta har man aspekten om man skall ha generationsbackupper eller inte på minst en av NAS:arns - en ransomware-angrepp sprider sig ganska fort och börjar angreppet på en fredagen i tex. företag och synkningarna går på lördag och söndag och på måndag upptäcker alla att filerna är krypterade och det gäller också alla backupper både på NAS och ev speglande NAS. har man inte backupgenerationer i sin NAS så är man hemskt väldigt glad för den där fullbackuppen tagen för en vecka sedan som ligger undanlagd...

när det gäller generationshantering av backup så kräver lite strategier hur det skall hanteras och då görs det inte längre via NAS GUI i de flesta fallen, utan egna script och med cron. Dock senare årens NAS använder BTRFS som filsystem vilket gör att det går att schemalägga snapshot - dvs. kan göra snapshot av hur fillagringen såg ut dag för dag-basis och den vägen kan mitigera en ransomware-attack (då en sådan attack ofta resulterar att den blir knökfull eftersom alla nykrypterade filer tar ny plats på diskarna) man har kvar hur lagringen såg ut innan attacken satte igång. Bygger man egen server och kör freenas så får man göra liknande där (vet för lite om freenas och zfs just angående generationshantering av fil-sets)

Men du behöver fortfarande en backup som _inte_ är online - typ undanlagda diskar när de inte är inkopplade för backupprocessen - det är för att förhindra online-attacker, blixtnedslag i elsystemet i närheten etc. och det kan röja ordentligt

Att göra den manuella backuppen - 1-2 ggr i månaden är också utmärkt tillfälle att kolla all automatik verkligen fungerar - alla klientdatorer gör sina backupper som det skall etc. och det svåra i dessa processer är upptäcka det som inte längre gör backup - det bara slutar, filsetet för just den datorn rör sig inte längre...

---

Hur gärna du vill göra en installation där man sätter upp allt en gång för alla och sedan glömmer bort det - så går det inte - det kräver underhåll, det kräver förmåga att upptäcka förändringar och avvikelser och det måste göras _regelbundet_ - annars havererar det förr eller senare.

Jag hoppas TS tar till sig detta och förstår problemet så att vi inte får en ytterligare desperat tråd om x antal år med en NAS som havererat och alla filerna finns bara där i enda exemplaret - hur rädda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och du läser mailen noga - varenda en och varje dag år efter år och inte slarvar en enda gång??
--

Hur gärna du vill göra en installation där man sätter upp allt en gång för alla och sedan glömmer bort det - så går det inte - det kräver underhåll, det kräver förmåga att upptäcka förändringar och avvikelser och det måste göras _regelbundet_ - annars havererar det förr eller senare.

Jag hoppas TS tar till sig detta och förstår problemet så att vi inte får en ytterligare desperat tråd om x antal år med en NAS som havererat och alla filerna finns bara där i enda exemplaret - hur rädda...

Jag är väl mer noggrann än de som har lön helt enkelt. Har över 30 000 mail i mina inkorgar, tolv är just nu olästa. Har också en IT-ansvarig numera som sköter mycket men två par ögon är alltid bättre än bara ett par. Under 2018 återställdes sju datorer, inatt återställdes en server - från mail (servern skickar även ut mail vid diskras, inconsistensy och andra varningar) till handling ca tre timmar.

Ska absolut inte påstå att du har fel men det är upp till TS att välja vilken nivå han vill lägga sig på. Dina exempel tycker jag dock överdrivs något otroligt - är man osäker gör man stickprov. Man övar på att återställa etc. Är det kritisk data kör man backuper oftare. Vet man med sig att man har ojämn ström i sin bostad eller bor på Kebnekaise och brukar hålla ut en järnstång i ovädret, fixa strömmen istället eller sluta utsätta sig för riskerna. Pratar vi dessutom bara om sex terabyte data, när man känner för det - dra en ordentlig backup till en separat disk och lägg den i ett bankfack då.

Permalänk
Medlem

Det räcker med att bo i Södertäljer då en blixtnedslag som för ett par år sedan som följde elnätet och i princip brände ut flertal fastigheters hela elanläggningar - var med på ett av dem och försökte se hur det hade letat sig runt och i stort sett allt var trasigt - det var lysrörsarmaturer, styrskåp, datorer - ja massor som havererade och det var säker reparation för någon miljon på bara det jag såg...

Sedan har man tidigare jobbat inom larmbranchen och sett all utrustning som kommit in och vill ha reparation och helst på garanti men i själva verket helt utblåsta inuti av käre TORs hammare.

nej, risken är inte obefintlig ens i Sverige och i tätort med bara nedgrävd elledning - det hittar in ändå om man har otur

I ditt fall så har du uppenbart övervakning och underhåll hela tiden samt genomtänkta strategier vilket är det som krävs för säker uthållig drift - men jag har sett för mycket när man gör en installation, stoppat in i någon skrubb och tror att det skall fungera i evighet och sedan när personal bytt och ingen underhålls-plan alls och kunskapen dess existens också försvunnit, så havererar det och det blir liv i i luckan och krisstämning då det ofta visade sig ligga riktigt viktiga funktioner på dessa burkar...

Och så din sista mening - det är den svåraste att få folk att göra - att göra just den där backuppen som sedan förvaras någonstans - det behöver inte vara bankfack utan det viktiga är att den görs över huvud taget - samt uppdateras då och då... - i regel behövs riktigt svidande dataförlust innan man börja göra sådant...

Permalänk
Medlem

@Robex: Jag skulle säga att du behöver tre skikt på en backup för att den ska vara 100% säker.

För att bygga upp det tänk följande: (Alla backuper anses som generationer)

Scenario 1:
Du har en dator med en M.2 för systemet, en eller flera SSD i RAID 0, 5 eller 6 för dina privata filer. Du har två oberoende uppsättningar hårddiskar i RAID 1, 5 eller 6 som backup-diskar.

Resultat: Du har en dator med ganska stor säkerhet skyddad mot det mesta, krävs i princip ett stort elfel eller riktigt elak kod eller ett stort misstag för att förstöra här.

Scenario 2:
Du har en dator med en M.2 för systemet, en eller flera SSD i RAID 0, 5 eller 6 för dina privata filer. Du har två oberoende uppsättningar hårddiskar i RAID 1, 5 eller 6 som backup-diskar.

Du har en backupdator med en M.2/SSD för systemet, Du har två oberoende uppsättningar hårddiskar i RAID 1, 5 eller 6 som backup-diskar. Denna dator tar enbart backuper av första datorn. Bästa är att använda 10Gbit kort direkt mellan datorerna.

Resultat: Samma som Scenario 1, samt bättre skydd mot elfel och elak kod som knappt kan göra något här. Är i princip nästan bara skit bakom spakarna och stöld/brand som finns kvar. Datorn kan även köras offline innan man skapat en fristående offline-maskin.

Scenario 3:
Du har en dator med en M.2 för systemet, en eller flera SSD i RAID 0, 5 eller 6 för dina privata filer. Du har två uppsättningar hårddiskar i RAID 1, 5 eller 6 som backup-diskar.

Du har en backupdator med en M.2/SSD för systemet, Du har en uppsättning hårddiskar i RAID 1, 5 eller 6 som backup-diskar. Denna dator tar enbart backuper av första datorn. Bästa här är att använda ett 10Gbit kort med en port till varje dator.

Du har en likadan dator som backupdatorn som är åtminstone offline mellan backupperna.

Resultat: Samma som Scenario 2, samt att elfel är helt borta, kräver i princip att det händer något direkt under en backup / återställning. Är i princip bara stöld/brand kvar, som elimineras med att datorn är off-site och speglar backupdatorn.

Om du använder en dator eller NAS-enhet beror mest på hur du använder informationen och hur och vart du placerar maskinerna.

Sedan får man väl också ha lite tanke på vad man skyddar sig mot, har man för komplicerade metoder så är risken rätt stor att man aldrig gör backupen. Har hör talas om det på ganska många ställen. Du kan sätta upp datorerna så dom överlever en atombomb också, men kommer det finnas ett elnät att driva dom med när det inträffar?

Jag skulle börja med scenaro ett eller två och därefter bygga på lösningen, annars är risken att man lätt tar sig vatten över huvudet och misslyckas den dagen då det blir allvar.

När det gäller filsystem så skulle jag säga att BTRFS är det säkraste som finns just nu. För att var ännu säkrare här så skulle du köra två olika filsystem på dom oberoende backup-set:en

Så här ser idén ut när det blir allvar:
Första datorn har två oberoende backup-set, går det inte att återställa från något av dessa så skall backupdatorn ha dessa identiska, oftast speglade med rsync. Har båda maskinerna havererat så kopplar man in offline-datorn och återställer maskinernas backuper från denna med internet urkopplat.

Så här ser själva backuplösningen ut:
Första datorn backar upp dina privata filer med jämna mellanrum, 1 gång per timme till 1 gång per vecka.

Backupdatorn tar en backup 1 gång per dygn, en gång i veckan eller när första datorn stängs av. Av säkerhetsskäl ska det bara skapas nya filer, har en existerande backup ändras på första datorn så kan en omskrivning förstöra dess innehåll. Alternativet här är att aktivera backuper av ändrade filer i rsync

Offline-datorn ska göra en spegling av backupdatorn en gång per vecka eller 1 gång per månad. Här ska alla filer synkroniseras. En säkerhet här kan vara att man bara raderar gamla backuper manuellt och inte med rsync.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag är medveten om att RAID inte är backup. RAID är för redundans. Jag är inte helt säker på att jag hänger med på allt, så vi får försöka förenkla det lite:

Servern har VMs lagrade på en SSD. Borde kanske vara en till i RAID1
Lagringen blir internt i servern, 3x3TB i RAID5 eller motsvarande i ZFS. Om jag förstått det rätt måste jag köpa en RAID kontroller för ESXi?
Backup blir till en annan dator/NAS som står online och tar backuper 3x3TB i RAID5. Annat filformat?
En gång i månaden tar jag en manuell backup till en extern hdd som lagras på annan plats offline. 1x6TB

Synpunkter?

Skrivet av Garmzon:

ZFS behöver direktaccess till diskarna, så om du inte ska ha dom i chassit behöver du en HBA med externt SAS gränssnitt att koppla in ditt lagringschassi i.

Antar att det är bättre att köpa ett kontrollerkort och köra diskarna internt då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett kort att ansluta diskarna till ska du köpa en HBA typ LSI 9211-8i flashat till IT mode ändå.