Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2017

Vad för VPN använder ni?

Jag har tidigare haft PIA och jag vill prova på något nytt eftersom PIAs port forwarding är ett skämt. Just nu tänker jag på att använda Mullvad eller Windscribe. Hur är hastigheten med Mullvad och skulle ni rekommendera det över Windscribe?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Jag kör OVPN och är väldigt nöjd. Det fungerar bra för min 100Mbit anslutning.

Portforwarding var inga problem att ställa in, dock är antalet portar begränsade

Använder appen till mobilen när jag ska surfa på okända nät också (hotell etc)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av mikroplugg:

Jag har tidigare haft PIA och jag vill prova på något nytt eftersom PIAs port forwarding är ett skämt. Just nu tänker jag på att använda Mullvad eller Windscribe. Hur är hastigheten med Mullvad och skulle ni rekommendera det över Windscribe?

Kör också ovpn.com med 250/250 lina och får faktiskt ut riktigt nära full hastigheter. Använder Bahnhof i grunden.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

@mikroplugg: PIA har bara vissa länder med PF och Sverige är ett av dem. Vet inte varför de dragit bort den från länder som tex Holland.

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
1800X - Palit Nvidia GTX 1080 - Samsung (2016) 4K UHD TV som skärm och Samsung HW-K960 till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros
Registrerad
Sep 2004

Liten sidofundering: ovpn verkar skylta lite med att man kan få egen IP. Ur rent anonymitetssyfte är det väl en direkt dålig ide? Kikar man på trafiken som kommer ur tunneln kan man identifiera en användare där, och är man dessutom ensam om sin IP för ett tidsspann går det även koppla all övrig trafik från den IPn till samma användare. Verkar dumt på mig.... här är väl ett av fåtal tillfällen när NAT faktiskt är användbart ut säkerhetsynpunkt.

ecce
Konsult Nätverksteknik | CCNP R&S | 4x CCNA | CCDA | CCAI | CMWA | ECSE | ECSE Design | F5 CTS | #windowshatare #tjurgubbe #NATisNotASecurityFeature Folding Statistics

[img]http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php/un=j...[/img]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Körde tidigare Anonine med tyckte överlag att det var kassa hastigheter och segsurfat. Bytte till ProtonVPN i samband med black friday och är hur nöjd som helst. Kör deras klient med inbyggd killswitch och får ut full hastighet på min lina. Även såpass bra svarstider att det går att spela utan problem med den igång.

Lian Li PC-O11 Dynamic | Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | MX100 512GB & Samsung QVO 1TB | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | RM750x v2

Server: NUC8i5BEH | 32GB RAM | 512G SSD | 5TB Lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009

Kör mullvad på servern som rullar där hemma. Känns bra att stöda ett lokalt Göteborgsbolag som även verkar ha väldigt bra koll på vad de sysslar med. Då korsar inte trafiken till leverantörens servrar landsgränsen heller.

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Slår ett slag för Mullvad också, OVPN strulade konstant när jag hade det för några år sedan. De skyllde alltid på användarna tills runt 20 säger sig ha samma problem. Då blev det i stället andra toner "Oj, ah vi har hittat det nu. Fixar det"

Enda nertiden jag upplevt med Mullvad är planerade uppdateringar av tjänsten som gjort att de legat nere en timme; men oftast är de duktiga på att man kan byta server så de alltid har någon fungerande i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016

Använder nordvpn , funkar sådär tycker jag inte dom bästa hastigheterna

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Rev 2.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2010

Kör på mullvad. Känns som ett seriöst och bra företag som är lättanvänt.

Varje dag är inget problem!
CPU: Intel Core i7 2600K 3,4GHz | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² | Mus: SteelSeries Rival 310 | Tangentbord: SteelSeries Apex 300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Feb 2004

Kör med PrivateVPN, fick så bra pris för typ ett år sedan så fick 3 år men betalade för cirka 1 år.
Tycker det fungerar bra, inga konstigheter och får ut rätt bra hastighet ändå måste jag säga.

Får se vad det blir för VPN när denna tagit slut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

ProtonVPN. Ok pris, snabba hastigheter och professionelt företag baserat i Schweiz så man får alla fördelar som kommer med deras lagar också.

r5 2600 @ 4Ghz & Pure Rock| Asus x470-F | 16GB Corsair vengance LPX @ 3000Mhz |F.E 1070Ti| Fractal design define S | 3x Samsung 850 EVO (500&250&128GB) SSD | Evga supernova G2 750w.
SS Rival|Ducky One 2 TKL RGB MX Brown|Fostex TH-X00 & o2+odac.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Jag är nöjd med Mullvad.

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Nordvpn ett par veckor. Har bara haft lite krångel en gång när hastigheterna var lite låga. Kopplade ner och upp igen och kom till en annan server o då var det full 100mbit hastighet igen.

Ryzen 2600 (@?), 16GB 3000Mhz, Asus PRIME B450-PLUS, 750GB Crucial MX300 + 12TB WD, MSI rx480 8GB, Sound BlasterX AE-5, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

pia, mycket nöjd. Använder inte port-forwarding.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Hej … någon rekommendera Mullvad och där får man 5 enheter för 50 kr i månaden.
Kunde inte hitta hur många enheter man får med OpenVPN, är det någon som vet?

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Torguard har jag gått tillbaka till igen, snittar runt 50MB/s på min 600mbit lina.
150kr för 3 månader, billigare ju flera du köper.

CPU: 1600x 4Ghz 1.34v
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

Kör mullvad nu, har 300mbit och får ut ca 280,så jag är nöjd. Hur mycket jag än trixade med NordVPN fick jag aldrig över 120.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av ecce:

Liten sidofundering: ovpn verkar skylta lite med att man kan få egen IP. Ur rent anonymitetssyfte är det väl en direkt dålig ide? Kikar man på trafiken som kommer ur tunneln kan man identifiera en användare där, och är man dessutom ensam om sin IP för ett tidsspann går det även koppla all övrig trafik från den IPn till samma användare. Verkar dumt på mig.... här är väl ett av fåtal tillfällen när NAT faktiskt är användbart ut säkerhetsynpunkt.

Beror ju på vad du använder vpn till, om du exempelvis sitter bakom en NAT men vill kunna hosta något ut eller inte ha din egna adress direkt ut så kan det vara ett sätt runt.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av hakd:

Torguard har jag gått tillbaka till igen, snittar runt 50MB/s på min 600mbit lina.
150kr för 3 månader, billigare ju flera du köper.

Du får ju 50% rabatt med TORGUARD50OFF
Pröjsar $50 för 2 år alternativt $30 för ett år.

Får ut runt ~4-500 Mbit/s i Sverige och runt 200 Mbit/s på amerikanska servrar.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Lodisen:

Du får ju 50% rabatt med TORGUARD50OFF
Pröjsar $50 för 2 år alternativt $30 för ett år.

Får ut runt ~4-500 Mbit/s i Sverige och runt 200 Mbit/s på amerikanska servrar.

Damn, hur länge gäller detta? La precis in tre månader efter att ha testat lite andra tjänster.

CPU: 1600x 4Ghz 1.34v
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av hakd:

Damn, hur länge gäller detta? La precis in tre månader efter att ha testat lite andra tjänster.

Det är permanent. Lägger du till den på kontot så gäller den för alltid.

Något skräp