Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

Gpu utan 6pin pci

Hej!

Jag ska kasta ihop en burk för musikproduktion. Har köpt en AMD ryzen 5 2600, ett Asus moderkort och 16gb ram. Om jag förstår det korrekt så har denna cpu ej inbyggd grafik såsom Intels cpuer har?

Tänkte stoppa in det i ett gammalt chassi där psun ej har 6pin pci och OM det är så att jag måste ha ett grafikkort så har jag ett gammalt MSI 7870 twin frozr III att nyttja. Min fråga är:

Kan jag använda denna gpu för att driva en skärm utan att koppla in 6pin kontakten? Kommer inte spela spel eller något på datorn.

Tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av karhart:

Hej!

Jag ska kasta ihop en burk för musikproduktion. Har köpt en AMD ryzen 5 2600, ett Asus moderkort och 16gb ram. Om jag förstår det korrekt så har denna cpu ej inbyggd grafik såsom Intels cpuer har?

Tänkte stoppa in det i ett gammalt chassi där psun ej har 6pin pci och OM det är så att jag måste ha ett grafikkort så har jag ett gammalt MSI 7870 twin frozr III att nyttja. Min fråga är:

Kan jag använda denna gpu för att driva en skärm utan att koppla in 6pin kontakten? Kommer inte spela spel eller något på datorn.

Tack för svar!

troligen inte.

är ganska säker på att du inte kommer få någon bild alls utan 6 pin kontakten inkopplad.

har iaf varit fallet då folk glömt sätta i kontakten vid byggen.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Köp ett billigt kort som fixar bild. Om kortet har uttag för ström så skippa det.
gt 1030,eller typ gt210 om du får tag på ett sådant. Billigaste bör vara nog om du inte ska ha 4k skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Elghinnarisa:

Köp ett billigt kort som fixar bild. Om kortet har uttag för ström så skippa det.
gt 1030,eller typ gt210 om du får tag på ett sådant. Billigaste bör vara nog om du inte ska ha 4k skärm eller liknande.

Eller har jag tur så kanske jag har en molex till pci i någon gammal låda...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller lämna tillbaks CPU´n (om ågerrätten fortfarande existerar) och köp en 2600x istället som har inbyggt gpuchip

Hehe. Nja, jag ska nog behålla men skaffa fram en molex till pci Adapter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2004

Kanske kan va värt att införskaffa ett nytt nätagg istället... Finns ju billiga o kondensatorer åldras. Dessutom brukar "gamla" nätagg ha mer amp på 5V linan, o idag så är det mest belastning på 12V.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Boss302:

Kanske kan va värt att införskaffa ett nytt nätagg istället... Finns ju billiga o kondensatorer åldras. Dessutom brukar "gamla" nätagg ha mer amp på 5V linan, o idag så är det mest belastning på 12V.

Sant. Ska se vad som kan gömma sig i källare och på vind... 😀

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Det påståendet är väl totalt felaktigt(?)

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Förmodligen kommer datorn att starta, men skärmen visa ett meddelande att du måste koppla in den extra strömkabeln för att fortsätta. Så var det för mig med både HD 4870 och GTX Titan när jag glömde koppla in kabeln efter rengöring.

Men du borde redan ha en molex liggandes någonstans, brukar ingå åtminstone en sådan med moderkortet, eller om det är med nätagget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av dunis90:

Förmodligen kommer datorn att starta, men skärmen visa ett meddelande att du måste koppla in den extra strömkabeln för att fortsätta. Så var det för mig med både HD 4870 och GTX Titan när jag glömde koppla in kabeln efter rengöring.

Men du borde redan ha en molex liggandes någonstans, brukar ingå åtminstone en sådan med moderkortet, eller om det är med nätagget

brukar komma med grafikkkortet minst 1 iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av dunis90:

Molex funkar ju fint även om man kanske ska ha riktigt kablar men det brukar ju ingå 2 i en grafikkorts kartong
Jag tillhör väl de som använder gamla nätdelar till nya datorer då de funkar som de ska

Chassi: Corsair Obsidian 800D | MB: Asus P6T SE | CPU: Intel Core i7 920@4.3Ghz | Kylare:Custom WaterCooler| RAM: Blandade Corsair 24GB 800Mhz | GPU:Nvidia Geforce GTX 780 | PSU:Corsair HX1200 | TGB: Logitech G11 | Mus: Logitech MX518 | Ljud:Corsair Void Pro Wireless Surround
Laptop: Lenovo Legion Y530

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

2600X har ingen GPU-krets. 2200G och 2400G har det.

8600K @ 1.035V Louqe Ghost S1
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av FatherOfThree:

Det påståendet är väl totalt felaktigt(?)

är möjligt att det är så googlade för jag hade för mig att 2600 hade ett inbyggt chip men länken jag fick var att x hade det iaf sen om det är sant eller ej det låter jag vara osagt.

EDIT:
verkar som att jag tydligen gick på en nitlott då. shit happens när man partar naken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009

är möjligt att det är så googlade för jag hade för mig att 2600 hade ett inbyggt chip men länken jag fick var att x hade det iaf sen om det är sant eller ej det låter jag vara osagt.

EDIT:
verkar som att jag tydligen gick på en nitlott då. shit happens när man partar naken

Skulle ett gammalt 2600xt fungera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Elghinnarisa:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av karhart:

Nja skulle det nog, men väsnas inte det en del, en musikdator borde man väl vilja ha tyst och fin, skulle använda ljuddämpat modern chassi, och semipassivt eller helt passivt agg runt 400w räcker bra, samt passivt billigt grafikkort.

Ett sånt här kanske nytt eller begangnat https://www.inet.se/produkt/5410139/asus-geforce-gt-710-2gb så länge du inte ska gå över 2560x1600 i skärm funkar det, tyvärr inga vettiga utgångar på det. dvs nya skärmar kanske inte kan användas så bra, GT1030 är ju modernare och inga problem med moderna skärmar..

Acer Predator Helios 300