Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Hedersmedlem

S-PDIF Output?

Tjo!

Ska köpa ny förstärkare och tänkte att man kanske kan få signalen digitalt från datorn in till förstärkaren.

Jag har ett Creative Live! 5.1, det är massor med in/utgångar som man kan använda om man kör 5.1 system. Man kan även aktivera "Digital Output". Min fråga är nu vad som menas med detta och om man kan få det digitalt, jag tänker närmast på optisk kabel, men ljudkortet har inga optiska utgångar utan endast vanliga 3,5"-pluggar.

Citat:

-Analog/Digital Out (Analog Center & Subwoofer/6-channel S-PDIF Output)
-Line In
-Microphone In
-Line Level Out (front) / Headphone Out
-Line Level Out (rear)

Nu är helt enkelt min fråga om det går att få ljudet digitalt till förstärkaren eller om man får köra vanliga Line-in på förstärkaren?

Permalänk
Medlem

Har du inte en koaxial-digital ingång på förstärkaren??
De ser ut som vanliga line-in (röd och vit/svart) fast är orange till färgen och ensam kör med den isf, likvärdig med optiska.

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Hedersmedlem

Creatives digitala utgång är lite speciell. Sticker du en vanlig stereo-3.5 mm (av metall i den får du ut analogt ljud (center- och subkanalen).

Om du däremot använder en optisk kabel (den sorten som har långt stift, fanns på Sonys MD-spelare förut) har du vanlig S/PDIF ut, dvs en digital ström. Tänk dock på att detta INTE automatiskt innebär att du får surround, det får du bara om du spelar DVD-skivor eller något annat material som är AC3-encodat.

Har du inte optisk in på förstärkaren kan du köpa en converter för 3-400 spänn.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Creatives digitala utgång är lite speciell. Sticker du en vanlig stereo-3.5 mm (av metall i den får du ut analogt ljud (center- och subkanalen).

Om du däremot använder en optisk kabel (den sorten som har långt stift, fanns på Sonys MD-spelare förut) har du vanlig S/PDIF ut, dvs en digital ström. Tänk dock på att detta INTE automatiskt innebär att du får surround, det får du bara om du spelar DVD-skivor eller något annat material som är AC3-encodat.

Har du inte optisk in på förstärkaren kan du köpa en converter för 3-400 spänn.

Den fungerar alltså ypperligt och koppla in den i en vanlig optisk ingång i förstärkaren även om det endast är en tvåkanals-förstärkare och inte en AC3-avkodare?

Vet du var man kan köpa dessa konverterare?

Permalänk
Hedersmedlem

Sorry, det var jag som var ute och cyklade. Det är INTE en optisk utgång, det är en "vanlig" digital utgång som ska funka rakt av om du köper rätt kabel. Manualen kallar den för "minijack-to-DIN cable".

Och nä, det behöver inte vara en surround-förstärkare, men du får ju naturligtvis inget surround då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sorry, det var jag som var ute och cyklade. Det är INTE en optisk utgång, det är en "vanlig" digital utgång som ska funka rakt av om du köper rätt kabel. Manualen kallar den för "minijack-to-DIN cable".

Och nä, det behöver inte vara en surround-förstärkare, men du får ju naturligtvis inget surround då

Alla dessa uttag :).

Vad blir DIN för kontakt? Hittade även minijack till RCA, vad är RCA för ingång?

Känn som om RCA är följande uttag:

Om jag förstått det rätt kopplar man endast en "RCA" sladd från ljudkort till förstärkare istället för de två vanliga som man använder när man kör analogt?

EDIT;
Är det en nedanstående adapter som behövs, fadt 1,8" istället för 3,5 som nedanstående är?

Det blir alltså likadana uttag på kablarna, men signalen är digital i dessa om man kör från 1,8" uttaget?

Jag gissar bara nu :D.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån helt vanlig 3.5"-adapter och kopplade in den vita på Digital In på förstärkaren. Funkar fint efter att man meckat klart med alla codecs och grejer.

Här finns en liten quide om det skulle behövas: http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36817

Permalänk

-Analog/Digital Out (Analog Center & Subwoofer/6-channel S-PDIF Output)
I den sätter du inte en coaxial digitalkabel, ser ut som en helt vanlig RCA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jag har en sån helt vanlig 3.5"-adapter och kopplade in den vita på Digital In på förstärkaren. Funkar fint efter att man meckat klart med alla codecs och grejer.

Här finns en liten quide om det skulle behövas: http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36817

Alltså en sådan här som jag visade tidigare?

Det är alltså båda som ska in i förstärkaren, och det måste vare ett speciellt Digital In-uttag?

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, nu är ni väl ute och cyklar? En digital kabel har EN ledare och skärm. Därav att digitala in- och utgångar bara sitter ensamma, inte i par.

Jag chansar på att du klarar dig med en sladd med mono-miniteleplugg (3.5 mm eller "liten hörlursplugg") i ena ändan sittandes i ljudkortet, och en RCA ("en av de rödvita") i digitala ingången på förstärkaren. Om du vill chansa riktigt ordentligt kan du ta en vanlig stereominitele -> dubbla RCA och bara koppla in den ena RCA:n i förstärkaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nä, nu är ni väl ute och cyklar? En digital kabel har EN ledare och skärm. Därav att digitala in- och utgångar bara sitter ensamma, inte i par.

Jag chansar på att du klarar dig med en sladd med mono-miniteleplugg (3.5 mm eller "liten hörlursplugg") i ena ändan sittandes i ljudkortet, och en RCA ("en av de rödvita") i digitala ingången på förstärkaren. Om du vill chansa riktigt ordentligt kan du ta en vanlig stereominitele -> dubbla RCA och bara koppla in den ena RCA:n i förstärkaren.

Precis vad även jag trodde, man får väl testa sedan efter förstärkare har införskaffats :).

Permalänk
Medlem

Jag sa bara att det var en sån stereoadapter jag körde med och hur jag kopplat. Jag hade en sån adapter sen jag kört vanligt analogt ut från ljudkortet innan jag skaffade surroundförstärkare med digital in. Det räcker såklart med mono, vilket man kanske kunde listat ut då jag skrev att jag kopplat in den VITA kabeln i förstärkaren.

Men men, allting utrett nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, först måste vi reda ut det här med George Bush och hur HAN kopplar sin surroundutrustning...

=P