Dator till föräldrarna utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Folk har verkligen inget bra omdöme vad gäller behovsanalys kontra komponentval. Det finns ingen bra anledning att köpa något dyrare än det här. G5400 presterar som en låst haswell i5 och har tillräckligt bra inbyggd grafikkrets. Den duger till och med till enkla spel. I sammanhanget behövs heller inget bättre än h310. Dvs b360 är overkill. Däremot kanske 1x8GB är vettigare om de på sikt skulle vilja ha 16GB ram. Men å andra sidan tror jag systemet kommer hinna bli tokgammalt innan 8GB är för lite för en surfdator.

Skulle gissa att singeltrådprestandan hos den här cpun (coffee lake) gör att den här känns rappare än både haswell och zen+. Med andra ord lär den kännas rapp i windows och det den ska användas till. Alltså vid enklare laster och singeltråd eller dualtråd. Den har två kärnor och fyra trådar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver
Håller med om att man ska göra en rimlig behovsanalys, men man kommer knappast att märka den marginella skillnad i singeltrådsprestanda finns mellan G5400 och 2400G
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-Gold-G5400...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Chris_Kadaver
Håller med om att man ska göra en rimlig behovsanalys, men man kommer knappast att märka den marginella skillnad i singeltrådsprestanda finns mellan G5400 och 2400G
https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-Pentium-Gold-G5400...

Skickades från m.sweclockers.com

Nej precis. Så det smartaste är att ta billigaste möjliga för en surfdator. Folk tipsar om delar som kostar lika mycket som en schysst mainstreamrigg om man är lite smart med komponentvalen. Att betala över 6000:- för en stationär dator som ska användas till att betala räkningarna är ju alldeles uppåt väggarna...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej precis. Så det smartaste är att ta billigaste möjliga för en surfdator. Folk tipsar om delar som kostar lika mycket som en schysst mainstreamrigg om man är lite smart med komponentvalen. Att betala över 6000:- för en stationär dator som ska användas till att betala räkningarna är ju alldeles uppåt väggarna...

Håller helt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej precis. Så det smartaste är att ta billigaste möjliga för en surfdator. Folk tipsar om delar som kostar lika mycket som en schysst mainstreamrigg om man är lite smart med komponentvalen. Att betala över 6000:- för en stationär dator som ska användas till att betala räkningarna är ju alldeles uppåt väggarna...

Det jag vill ska vara billigast möjligt är egentligen moderkort och nätagg (som fortfarande är vettiga).
Vill att burken ska vara snabb och inte upplevas seg (vilket billigaste möjliga känns som den skulle kunna vara).

Ang. G5400 så bundlas det just nu 2 st spel ihop med 2400G vilket (ifall jag lyckas sälja spelet för hyffsat bra pris) gör att att de hamnar rätt likvärdigt i pris. Då känns det mer bang for the buck att välja 2400G.

Det som känns overkill i min mening är cpu-kylaren.

Tack för input!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

Det jag vill ska vara billigast möjligt är egentligen moderkort och nätagg (som fortfarande är vettiga).
Vill att burken ska vara snabb och inte upplevas seg (vilket billigaste möjliga känns som den skulle kunna vara).

Ang. G5400 så bundlas det just nu 2 st spel ihop med 2400G vilket (ifall jag lyckas sälja spelet för hyffsat bra pris) gör att att de hamnar rätt likvärdigt i pris. Då känns det mer bang for the buck att välja 2400G.

Det som känns overkill i min mening är cpu-kylaren.

Tack för input!

Ja orkar du göra dig besväret att kränga spel och du verkligen får ut det du tror att du kan få för dem så är det ett klart bättre alternativ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...