Asus Rog Strix Scar 2 underpresterar & problem - Reklamation?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Asus Rog Strix Scar 2 underpresterar & problem - Reklamation?

Hej.
Jag har köpt en Asus rog strix Scar 2 (Spel-speccad laptop) för 3 månader sedan drygt.
Jag är dock inte helt nöjd med köpet. Jag har haft en del olika problem med datorn.
I vissa fall så försvinner ljudet från högtalarna och man måste öppna olika ljudkällor i hopp om att det ska komma tillbaka (vilket inte alltid händer).
Jag har även haft problem med "FN" hotkeys. Om min musmatta har varit avstängd så kan jag till exempel inte alltid starta den igen eftersom att hotkeys inte alltid reagerar, det samma gäller med tangentbordets ljusstyrka. Det går inte alltid att reglera genom "FN + Arrow Up/Down".

Det största bekymmret är dock hur datorn underpresterar på spel så som "League of Legends", "Fortnite", "Counter Strike: Global Offensive", etc.
Jag upplever extremt låga FPS på fortnite med låga/ medium settings. Där frames kan sjunka ner till 50 FPS. Observera att datorn kostar 16.990:- och innehar Intel i7-8750H / 16GB RAM / 1TB+ 256GB SSD / GTX 1060 6GB Grafikkort...
I Counter Strike har jag upplevt "Lag spikes" där bilden i skärmen fryser i ett kort ögonblick på grund av att det inte klarar av att rendera bilderna. Båda dessa spelen är väldigt optimerade och ska inte kräva så mycket prestanda.
League of legends gick att spela uppåt ~70 Fps på min macbook pro 2015. Jag får ut ~100 fps med medium inställningar på denna laptop.

Det känns som att något inte riktigt presterar som det ska när datorn använder sig av en 144Hz display som man inte ens kan nyttja i ett utav dagens mest optimerade spel (League of legends).

Så till min fråga - ska lämna in i butik för felsökning i veckan, någon som vet hur man går vidare om de "inte hittar något" att fixa, reklamationsärende?

någon som känner till något spel på hamsterpaj/jesper.nu där man får nyttja alla 144hz? -_-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av FilipE92:

Hej.
Jag har köpt en Asus rog strix Scar 2 (Spel-speccad laptop) för 3 månader sedan drygt.
Jag är dock inte helt nöjd med köpet. Jag har haft en del olika problem med datorn.
I vissa fall så försvinner ljudet från högtalarna och man måste öppna olika ljudkällor i hopp om att det ska komma tillbaka (vilket inte alltid händer).
Jag har även haft problem med "FN" hotkeys. Om min musmatta har varit avstängd så kan jag till exempel inte alltid starta den igen eftersom att hotkeys inte alltid reagerar, det samma gäller med tangentbordets ljusstyrka. Det går inte alltid att reglera genom "FN + Arrow Up/Down".

Det största bekymmret är dock hur datorn underpresterar på spel så som "League of Legends", "Fortnite", "Counter Strike: Global Offensive", etc.
Jag upplever extremt låga FPS på fortnite med låga/ medium settings. Där frames kan sjunka ner till 50 FPS. Observera att datorn kostar 16.990:- och innehar Intel i7-8750H / 16GB RAM / 1TB+ 256GB SSD / GTX 1060 6GB Grafikkort...
I Counter Strike har jag upplevt "Lag spikes" där bilden i skärmen fryser i ett kort ögonblick på grund av att det inte klarar av att rendera bilderna. Båda dessa spelen är väldigt optimerade och ska inte kräva så mycket prestanda.
League of legends gick att spela uppåt ~70 Fps på min macbook pro 2015. Jag får ut ~100 fps med medium inställningar på denna laptop.

Det känns som att något inte riktigt presterar som det ska när datorn använder sig av en 144Hz display som man inte ens kan nyttja i ett utav dagens mest optimerade spel (League of legends).

Så till min fråga - ska lämna in i butik för felsökning i veckan, någon som vet hur man går vidare om de "inte hittar något" att fixa, reklamationsärende?

någon som känner till något spel på hamsterpaj/jesper.nu där man får nyttja alla 144hz? -_-

Hur ser det ut med temperaturer när du spelar osv, det skulle kanske kunna vara så att den går varmt? Låter fläkten/fläktarna mycket?

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@BM-Mods: När man lägger fläktarna på "performance" (Det snabbaste läget) så låter det rätt mycket när man ej har headset.
Datorn håller inga extrema temperaturer på LoL.
På Fortnite går tempen upp mycket mer, och fläktarna jobbar ännu intensivare. Vid teamfights så hoppar FPS mellan 40-70 ungefär. Här blir datorn rätt varm.
Jag kan försöka få lite siffror ikväll på temp och sådant om de finns användning utav de.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av FilipE92:

@BM-Mods: När man lägger fläktarna på "performance" (Det snabbaste läget) så låter det rätt mycket när man ej har headset.
Datorn håller inga extrema temperaturer på LoL.
På Fortnite går tempen upp mycket mer, och fläktarna jobbar ännu intensivare. Vid teamfights så hoppar FPS mellan 40-70 ungefär. Här blir datorn rätt varm.
Jag kan försöka få lite siffror ikväll på temp och sådant om de finns användning utav de.

Det kan absolut vara intressant och se vad dessa temps ligger på ifall det skulle kunna vara så att datorn blir varm och på så sätt klockar ner sig.

Main
MOBO: MSI B350M MORTAR, CPU: RYZEN 5 1600 @ 3.8GHz, RAM: 4x4GB DDR4 2933MHz, GPU: KFA2 GTX1080 EXOC SNPR, SSD: TOSHIBA TR150 480GB Chassi: NZXT H400i Svart/Rött, PSU: CoolerMaster V750 80+ Gold, Skärm: AOC G2460PF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@BM-Mods: Vet att det brukar vara rätt mycket snack om det med, vet inte om det skulle vara det men jag ska försöka dra fram någon bild på det ikväll/ imorgon.
Utöver det är inställningarna i Nvidia kontrollpanelen inställda för bästa prestandan. Även så att programmen använder sig utav 1060 grafikkortet, och inte intels integrerade. Sådana saker är inställda redan, utan märkbar skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Reklamation utav dator som inte fungerar korrekt?

Hej. Har i februari månad köpt en Laptop (Asus Rog Strix Scar 2) från webhallen för 16.990:- Detta är en så kallad "Gaming-Laptop"
Datorn har rätt bra komponenter (I7-7850h, Nvidia gtx 1060 6GB, 16 GB ram, 256ssd, 1tb hdd, (144hz/3ms skärm)). Anledningen till varför jag ringar in 144hz/3ms dubbelt är för att det är ett utav problemen här.

Jag spelar inte så extremt krävande spel men jag ville endå ha en dator som skulle klara av dessa utan bekymmer, och dessutom göra det bra.
Dessvärre så underpresterar denna dator enormt känns det som. League of Legends ligger på ~100FPS, Fortnite (low/ medium settings) ~45-90 fps. I CS:GO så har jag upplevt att skärmen fryser till, "Lagspikes".
Med denna låga framerate i spel som dessa så kommer man aldrig uppnå datorns fulla potential (144 Hz) och hela idéen med att ha en sådan skärm på en gamingdator försvinner. Kan man inte uppnå det i League of Legends så är det väl omöjligt om man går efter något mer komplicerat spel.

Utöver detta så finns det även andra saker som strular, Högtalarnas ljud försvinner ibland och det går inte alltid att få tillbaka ljudet utan att starta om datorn. Samt att "FN hotkeys" inte alltid reagerar.
Jag har testat uppdatera drivrutiner och jag har även varit I mejlkontakt med en support från webhallen, flera dagar nu, utan några framsteg.

Vad kan jag göra nu? De sa att de kan ta in den för felsökning, men hittar de inget får jag betala en avgift (Samtidigt som jag fortfarande har kvar mina problem...)
Finns det något sätt att få datorn returnerad? Eller det är 3 försök för återsäljaren först som gäller?
Jag är helt enkelt inte nöjd med köpet, jämfört med vad som redovisats i produktbeskrivningen för datorn så känns det som 2 olika produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

kollat temps? kanske värme throttlar? det e nog enklast att kolla först.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av FilipE92:

Hej. Har i februari månad köpt en Laptop (Asus Rog Strix Scar 2) från webhallen för 16.990:- Detta är en så kallad "Gaming-Laptop"
Datorn har rätt bra komponenter (I7-7850h, Nvidia gtx 1060 6GB, 16 GB ram, 256ssd, 1tb hdd, (144hz/3ms skärm)). Anledningen till varför jag ringar in 144hz/3ms dubbelt är för att det är ett utav problemen här.

Jag spelar inte så extremt krävande spel men jag ville endå ha en dator som skulle klara av dessa utan bekymmer, och dessutom göra det bra.
Dessvärre så underpresterar denna dator enormt känns det som. League of Legends ligger på ~100FPS, Fortnite (low/ medium settings) ~45-90 fps. I CS:GO så har jag upplevt att skärmen fryser till, "Lagspikes".
Med denna låga framerate i spel som dessa så kommer man aldrig uppnå datorns fulla potential (144 Hz) och hela idéen med att ha en sådan skärm på en gamingdator försvinner. Kan man inte uppnå det i League of Legends så är det väl omöjligt om man går efter något mer komplicerat spel.

Utöver detta så finns det även andra saker som strular, Högtalarnas ljud försvinner ibland och det går inte alltid att få tillbaka ljudet utan att starta om datorn. Samt att "FN hotkeys" inte alltid reagerar.
Jag har testat uppdatera drivrutiner och jag har även varit I mejlkontakt med en support från webhallen, flera dagar nu, utan några framsteg.

Vad kan jag göra nu? De sa att de kan ta in den för felsökning, men hittar de inget får jag betala en avgift (Samtidigt som jag fortfarande har kvar mina problem...)
Finns det något sätt att få datorn returnerad? Eller det är 3 försök för återsäljaren först som gäller?
Jag är helt enkelt inte nöjd med köpet, jämfört med vad som redovisats i produktbeskrivningen för datorn så känns det som 2 olika produkter.

Det har gått för lång tid för att du ska kunna ångra köpet med stöd av lagen så säljaren kan välja reparation innan ett återköp kan bli aktuellt om reparationen misslyckas.

Däremot så kan säljaren erbjuda bättre villkor än lagkraven så även om det är osannolikt är det inte förjudet att ta emot en retur.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av mrqaffe:

Det har gått för lång tid för att du ska kunna ångra köpet med stöd av lagen så säljaren kan välja reparation innan ett återköp kan bli aktuellt om reparationen misslyckas.

Däremot så kan säljaren erbjuda bättre villkor än lagkraven så även om det är osannolikt är det inte förjudet att ta emot en retur.

Fast det har inte gått 6 månader ännu så bevisbördan ligger på säljaren att det är orsakat av köparen.

Kontakta butiken och reklamera är mitt tips.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Oneone: Jag ska testa lite idag och se vad tempen ligger. Kan dela lite bilder för tips senare ikväll!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@mrqaffe: Ja precis, det finns öppet köp 2 månader, hade jag inte varit utanför tidsramen för detta hade jag nyttjat det...
Men som jag skrev, om de väljer att ta in den men inte hittar något fel när de testar så blir jag med avgift. Men om jag fortfarande anser att problemen kvarstår, kan man göra något ytterliggare då? Den är ju redan dyr nog som den är, ytterliggare avgifter utan resultat hade bara varit sorgligt.
Tror inte dem är så sugna på att göra en retur utav datorn. Men jag är i mejlkontakt med supporten dagligen där vi försöker hitta lösningar i inställningar för att maximera prestandan på datorn, än så långe utan framsteg (och vi börjar komma till slutet på idéer).

Jag förmedlade även i mejlet att jag kontaktar dem i ett reklamationsärende. Fick tips av KO att inkludera det i mejlet.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av daskedennis:

Fast det har inte gått 6 månader ännu så bevisbördan ligger på säljaren att det är orsakat av köparen.

Kontakta butiken och reklamera är mitt tips.

Det sa jag inget om, skilj på retur och reklamation, man har naturligtvis rätta att reklamera och säljaren har rätt att försöka reparera om denna vill göra så.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av FilipE92:

@mrqaffe: Ja precis, det finns öppet köp 2 månader, hade jag inte varit utanför tidsramen för detta hade jag nyttjat det...
Men som jag skrev, om de väljer att ta in den men inte hittar något fel när de testar så blir jag med avgift. Men om jag fortfarande anser att problemen kvarstår, kan man göra något ytterliggare då? Den är ju redan dyr nog som den är, ytterliggare avgifter utan resultat hade bara varit sorgligt.
Tror inte dem är så sugna på att göra en retur utav datorn. Men jag är i mejlkontakt med supporten dagligen där vi försöker hitta lösningar i inställningar för att maximera prestandan på datorn, än så långe utan framsteg (och vi börjar komma till slutet på idéer).

Jag förmedlade även i mejlet att jag kontaktar dem i ett reklamationsärende. Fick tips av KO att inkludera det i mejlet.

Jag tycker inte att du ska vara så rädd för den här felsökningsavgiften. Om supporten hjälper dig dagligen med att lösa problemet så är ni ju överens om att det finns ett problem. Att de sedan ska komma i efterhand och säga att det inte är något fel på datorn tycker jag är otroligt och skulle de göra det brukar det gå att snacka sig ur.

Spelar du med strömkabeln inkopplad? Laddar datorn som den ska? En gaminglaptop kräver oftast att du har strömmen inkopplad när du spelar för att den ska maxa prestandan. Batteriet fixar oftast inte det effektuttag som behövs för att maxa prestandan.
Ofta behöver man också ha fulladdat batteri eftersom nätdelen inte är kraftig nog för att både ladda batteriet och driva hela datorn.

Jag hade tidigare en bärbar speldator som jag köpt en ny nätadapter till, en pirat som var avsedd för datorn i fråga. Ibland funkade datorn bra, ibland inte. Det visade sig att nätadaptern inte levererade tillräckligt med kräm. Efter tips köpte jag en ännu kraftigare och sedan gick datorn som en klocka. Kanske något för dig att kolla upp. Problemet yttrade sig genom att datorn klockade GPUn till ungefär halva frekvensen mot vad det borde och den kunde ibland få för sig att tillfälligt klocka upp och ner GPUn medan man spelade vilket resulterade i spikar.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@giplet: Aah det har du ju rätt i, jag har även delat massa bilder där jag visar inställningar, samt prestandan i spel så att supporten kan se hur det ligger till. En avgift hade väl mer varit som att bita i det sura äpplet, inget som skadar mig direkt, men man vet ju att dem har fel i detta fall...

Strömkabeln är alltid inkopplad när jag användar datorn, Är den utkopplad så sänks även skärmens Hz till 60 - från 144. Så den del med batteriet är inget bekymmer. Jag försöker även koppla ur laddaren när datorn inte används, för att hålla uppe skicket på batteriet.

Men även om det skulle vara så som du säger med laddaren, så känns det som att det är något som tillverkaren borde stå för.. Om de nu har skapat en laddare som inte ger datorn dess fulla potential (p.g.a. för låg ström, eller vad det skulle vara). Sen om de gör det eller ej är en annan sak.
Oavsett så har jag försökt söka så mycket jag kommer på och jag har läst att det bästa som händer när man undervoltar min modell är att tempen sänks någon grad, men prestandan förbli oförändrad.
Men jag har absolut läst om det du nämner. Oavsett så tror jag att det får bli att jag lämnar in datorn...

Fick nyss respons utav webhallen efter att de bad mig testa inaktivera det integrerade (intel) grafikkortet för att försäkra mig om att inte något spel lirar på det. Då sjönk skärmens Hz från 144 -> 64 utan möjlighet att göra ändringar i Nvidias kontrollpanel.

De säger... Hej igen,

I detta fallet blir det nog bästa att vi får ta in datorn på en felsökning så får vi undersöka detta närmare.

Tack för hjälpen, ursäkta texten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av FilipE92:

Hej. Har i februari månad köpt en Laptop (Asus Rog Strix Scar 2) från webhallen för 16.990:- Detta är en så kallad "Gaming-Laptop"
Datorn har rätt bra komponenter (I7-7850h, Nvidia gtx 1060 6GB, 16 GB ram, 256ssd, 1tb hdd, (144hz/3ms skärm)). Anledningen till varför jag ringar in 144hz/3ms dubbelt är för att det är ett utav problemen här.

Jag spelar inte så extremt krävande spel men jag ville endå ha en dator som skulle klara av dessa utan bekymmer, och dessutom göra det bra.
Dessvärre så underpresterar denna dator enormt känns det som. League of Legends ligger på ~100FPS, Fortnite (low/ medium settings) ~45-90 fps. I CS:GO så har jag upplevt att skärmen fryser till, "Lagspikes".
Med denna låga framerate i spel som dessa så kommer man aldrig uppnå datorns fulla potential (144 Hz) och hela idéen med att ha en sådan skärm på en gamingdator försvinner. Kan man inte uppnå det i League of Legends så är det väl omöjligt om man går efter något mer komplicerat spel.

Utöver detta så finns det även andra saker som strular, Högtalarnas ljud försvinner ibland och det går inte alltid att få tillbaka ljudet utan att starta om datorn. Samt att "FN hotkeys" inte alltid reagerar.
Jag har testat uppdatera drivrutiner och jag har även varit I mejlkontakt med en support från webhallen, flera dagar nu, utan några framsteg.

Vad kan jag göra nu? De sa att de kan ta in den för felsökning, men hittar de inget får jag betala en avgift (Samtidigt som jag fortfarande har kvar mina problem...)
Finns det något sätt att få datorn returnerad? Eller det är 3 försök för återsäljaren först som gäller?
Jag är helt enkelt inte nöjd med köpet, jämfört med vad som redovisats i produktbeskrivningen för datorn så känns det som 2 olika produkter.

Kan bara ge ett tips, men kollega köpte en MSI dator, varav batteriet höll 30minuter och prestandan var absolut ingen vidare.
MSI hade ett EGET program som låg dolt i startmenyn - där den STYRDE HELT OCH HÅLLET prestanda/energiförbrukning, efter att man ändrade från Autoläge till High Performance (Fortfarande INTE Windows egna settings!!!) så blev prestandan 50% bättre, likväl energisaving gav 3 h mer batteri tid.
Kolla att det inte finns ASUS egna programvaror, och om de finns, gå igenom dem alla. <- Jag trodde inte dessa program fanns som kunde styra så kraftigt som på nämnda MSI dator. Dag & natt skillnad beroende på vad man klickade i.

CS GO - Nvidia controlpanel ställ in att "Let Application decide" och prova.

Jag löste spikes med detta program, vet inte sen om det var Windows 10 Funktion med XBOX saken eller annat som inaktiverades i samband, men det flyter på bättre:
https://utilitybox.org/autofixer (Källa: Källan via Steampowered, och mer info.)
Om du är kunnig så kan du manuellt ändra vad du behöver, Superfetch är bra att stänga av i alla fall.

Alternativt som troligtvis är kollat:
https://www.windowscentral.com/how-manage-custom-power-plans-...
Skapa upp en High Perfomance och se om det blir skillnad ifall du ej finner NÅGOT med ASUS.

Cpu: i5 4670k @ 4.2GHz | MSI Z87 Mpower | SLI MSI GTX 770 Lightning+Gaming 2 GB | Corsair CL10 1600Mhz 16GB VENGEANCE LP | Orange Phanteks PH-TC14PE-RD | Chassi: Fractal Design Define R4 Arctic White | MK 85 Brown : Deathadder
Ljud: Pioneer A616 Mark II | B&W DM309 + DM601S3 | Sennheiser PC360 G4ME | DJ Utrustning: Hercules DJ4SET |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Niivpzi: Asus support är helt värdelös. De har ingen specifik Rog support och det bästa tips de kan ge oavsett fråga är "Skicka in den" eller "Jag kan inte säga säkert".....

Jag hade en MSI innan denna. Lämnade in den under öppet köp..
Jag ville ha en laptop för jag spelar "Lätta" spel och man kan dra med allt som behövs till ett lan i en ryggsäck.
Men det verkar som att det blir stationärt (då det känns så mycket stabilare) om jag får pengarna tillbaka på en reklamation i detta fall.

Sen är det även inte bara CS:GO som är bekymmret i detta fall, Fortnite underpresterar mest för tillfället.

"Fortnite's not a graphically intensive game by any means, so it'll run nice and smoothly even on a budget rig. So long as you meet the quota: quad core processor (CPU), 8GB RAM and a mid-range GPU from a few years ago - or a current budget/mid-range GPU - you'll be able to run the game just fine."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av FilipE92:

Hej. Har i februari månad köpt en Laptop (Asus Rog Strix Scar 2) från webhallen för 16.990:- Detta är en så kallad "Gaming-Laptop"
Datorn har rätt bra komponenter (I7-7850h, Nvidia gtx 1060 6GB, 16 GB ram, 256ssd, 1tb hdd, (144hz/3ms skärm)). Anledningen till varför jag ringar in 144hz/3ms dubbelt är för att det är ett utav problemen här.

Jag spelar inte så extremt krävande spel men jag ville endå ha en dator som skulle klara av dessa utan bekymmer, och dessutom göra det bra.
Dessvärre så underpresterar denna dator enormt känns det som. League of Legends ligger på ~100FPS, Fortnite (low/ medium settings) ~45-90 fps. I CS:GO så har jag upplevt att skärmen fryser till, "Lagspikes".
Med denna låga framerate i spel som dessa så kommer man aldrig uppnå datorns fulla potential (144 Hz) och hela idéen med att ha en sådan skärm på en gamingdator försvinner. Kan man inte uppnå det i League of Legends så är det väl omöjligt om man går efter något mer komplicerat spel.

Utöver detta så finns det även andra saker som strular, Högtalarnas ljud försvinner ibland och det går inte alltid att få tillbaka ljudet utan att starta om datorn. Samt att "FN hotkeys" inte alltid reagerar.
Jag har testat uppdatera drivrutiner och jag har även varit I mejlkontakt med en support från webhallen, flera dagar nu, utan några framsteg.

Vad kan jag göra nu? De sa att de kan ta in den för felsökning, men hittar de inget får jag betala en avgift (Samtidigt som jag fortfarande har kvar mina problem...)
Finns det något sätt att få datorn returnerad? Eller det är 3 försök för återsäljaren först som gäller?
Jag är helt enkelt inte nöjd med köpet, jämfört med vad som redovisats i produktbeskrivningen för datorn så känns det som 2 olika produkter.

Ett annat test vore ju att ladda ner senaste Windows 10, göra en clean installation så att alla dessa egna appar som Asus osv installerar inte är där och stör något som de skriver längre ner i tråden så kan det ställa till problem.

Nyckeln hänger med så blir inge problem med aktivering.
Sätt Windows till High performance
sätt nVidia kontrollpanelen High performance

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av FilipE92:

@Niivpzi: Asus support är helt värdelös. De har ingen specifik Rog support och det bästa tips de kan ge oavsett fråga är "Skicka in den" eller "Jag kan inte säga säkert".....

Jag hade en MSI innan denna. Lämnade in den under öppet köp..
Jag ville ha en laptop för jag spelar "Lätta" spel och man kan dra med allt som behövs till ett lan i en ryggsäck.
Men det verkar som att det blir stationärt (då det känns så mycket stabilare) om jag får pengarna tillbaka på en reklamation i detta fall.

Sen är det även inte bara CS:GO som är bekymmret i detta fall, Fortnite underpresterar mest för tillfället.

"Fortnite's not a graphically intensive game by any means, so it'll run nice and smoothly even on a budget rig. So long as you meet the quota: quad core processor (CPU), 8GB RAM and a mid-range GPU from a few years ago - or a current budget/mid-range GPU - you'll be able to run the game just fine."

Just som jag sa, MSI datorn hade kaos prestanda fram tills att han hittade programmet.
Du kanske har samma. Gå igenom all Asus Bloatware, ifall du ej formaterat om den själv såklart.
Men tyvärr börjar Windows bundla laptops programvaror till Store, att Lenovo fungerar bäst med Lenovo Vantage och den kan ENBART hittas från Windows Store, tyvärr förbättrar programvaran datorn jämtemot förr i tiden när "renast är bäst".
Så ingen support någonstans, pratar program i din dator.

Cpu: i5 4670k @ 4.2GHz | MSI Z87 Mpower | SLI MSI GTX 770 Lightning+Gaming 2 GB | Corsair CL10 1600Mhz 16GB VENGEANCE LP | Orange Phanteks PH-TC14PE-RD | Chassi: Fractal Design Define R4 Arctic White | MK 85 Brown : Deathadder
Ljud: Pioneer A616 Mark II | B&W DM309 + DM601S3 | Sennheiser PC360 G4ME | DJ Utrustning: Hercules DJ4SET |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

När jag köpte min ROG Strix GL702VS så var det första jag gjorde en ren ominstallation. Visst går cpu'n upp till 90-93C och gpu'n till 80C men inte så att det är några lag spikes.

Spara eSupport filerna (minns inte var den låg) med all originalprogramvara och drivrutiner och gör en ren W10 installation.

- För Intel drivrutiner kör "Intel Driver and Support Assistant Installer"
- För grafikkortet kör senaste GTX1060 laptop från Nvidia
- För Asus drivrutiner kolla på https://ivanrf.com/en/latest-asus-drivers-for-windows-10/

Det jag installerade på min GL702VS var:

- Intel drivrutiner mha "Intel Driver and Support Assistant Installer"'
- Senaste Nvidia för GTX1070 laptop
- ATKPackage_Win10_64_VER100060.zip (ivanrf.com)
- CardReader_Genesys_CFL_W10_64_V4532.zip (ivanrf.com)
- DPTF_Intel_CFL_W10_64_V84110006436.zip (ivanrf.com)
- ROG_Gaming_Center_V2.6.1.zip (ivanrf.com)
- SerialIO_Intel_Win10_64_VER3010016333.zip (ivanrf.com)
- Thunderbolt_Intel_CFL_W10_64_V17478500.zip (ivanrf.com)
- Touchpad_ASUS_W10_64_V110026.zip (ivanrf.com)
- WirelessRadioControlDriver_ASUS_W10_64_V1011.zip (ivanrf.com)

Kan hända att du behöver andra drivare eftersom du har en nyare laptop. Sen bör du:

- Aktivera gsync
- Aktivera vsync
- Installera RTSS (Rivatuner Statistics Server) och begränsa max fps till 3 fps under skärmens max dvs 141 fps

Finns en bra artikel om gsynk på blurbusters: https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Sen går det alltid att undervolta cpu'n med tex Intel Extreme Tuning eller Throttlestop och gpu'n med MSI Afterburner men innan du börjar undervolta för mer prestanda bör den prestera OK utan undervoltning.

Visst har du GTX1060 med 6GB? och inte den med mindre minne?

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo, väntar på hennes S8 ;-) )

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Ahhhh just det Asus trycker ut bios/uefi via Windows Update numera (åtminstone på min GL702VS) så:

1. Gå in i enhetshanteraren
2. Expandera "Inbyggd programvara"
3. Dubbelklicka på "System firmware"
4. Under "Drivrutin" klicka på "Uppdatera drivrutin" -> "Sök automatiskt ..."

Så bör du få senaste bios/uefi.

Strular den fortfarande efter det så är det något fel på den.

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo, väntar på hennes S8 ;-) )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Stefanp67: Jag tittar på det till helgen! Hinner inte under dagarna, men tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Oneone: Tittar på det till helgen! Hinner inte under vardagarna men tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Niivpzi: Tittar på det till helgen! Hinner inte under vardagarna men tack!

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

* Trådar sammanfogade *

@FilipE92: Jag har sammanfogat dina två trådar som tog upp samma ämne. Notera att vi inte tillåter att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Regeln finns till för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

//Dinoman
Moderator

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Dinoman: Mitt fel, tanken var att ha en fråga om datorn & en om reklamation. Men det kanske ändå ska ses som samma fråga. Vilken kategori hade du ansett det skulle ligga under då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Oneone: Hej! Jag har installerat windows 10 May 2019 update, och gjorde en återställning (där jag valde att ta bort alla filer och appar). Dock så har jag fortfarande kvar en del applikationer från asus (MyAsus, asus giftbox, och liknande).
Är detta det som borde finnas kvar på datorn efter att jag gjort en "clean installation"?

Om detta är korrekt så får jag testa att uppdatera vartenda drivrutin som finns, nämnt av annan i tråden och se om det blir någon förbättring. Om inte så får webhallen ta in min dator och göra någon form av stresstestning eller vad de gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av FilipE92:

@Oneone: Hej! Jag har installerat windows 10 May 2019 update, och gjorde en återställning (där jag valde att ta bort alla filer och appar). Dock så har jag fortfarande kvar en del applikationer från asus (MyAsus, asus giftbox, och liknande).
Är detta det som borde finnas kvar på datorn efter att jag gjort en "clean installation"?

Om detta är korrekt så får jag testa att uppdatera vartenda drivrutin som finns, nämnt av annan i tråden och se om det blir någon förbättring. Om inte så får webhallen ta in min dator och göra någon form av stresstestning eller vad de gör.

Hej!

Om du körde en återställning ifrån Windows så har ju ASUS "moddat" återstälnningsfilen så att säga så att när du gör en "clean" återställning ifrån Windows som ASUS har installerat får du tyvär tillbaka alla program ifrån dem också... Därför jag länkade ISO filen.

Om du laddar ner den och skapar en bootbar USB , sen när du bootar väljer du att ta bort ALLA partitioner när du skall installera Windows.

Såhär.
1.Custom. ta bort partitioner. ( markera partitionerna klicka på delete. ta en i taget)
2. Installera låt Windows skapa nya partitioner.

( ser ut såhär när du tagit bort alla)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Liten update såhär efter jag haft tid att återställa och testa.

Har formaterat allt och gjort en clean installation. Ska lämna in datorn idag på webhallen. Är inte nöjd med köpet om jag ska vara fullt ärlig.
Får se om de kan göra något åt prestanda och allt som strular (inget ljud från högtalare, och musplatta går ej att avaktivera, m.m.).
Får jag bestämma så hade jag velat häva köpet och gå på en stationär dator istället. Men vi får se vad som blir av det hela..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av FilipE92:

Liten update såhär efter jag haft tid att återställa och testa.

Har formaterat allt och gjort en clean installation. Ska lämna in datorn idag på webhallen. Är inte nöjd med köpet om jag ska vara fullt ärlig.
Får se om de kan göra något åt prestanda och allt som strular (inget ljud från högtalare, och musplatta går ej att avaktivera, m.m.).
Får jag bestämma så hade jag velat häva köpet och gå på en stationär dator istället. Men vi får se vad som blir av det hela..

Du gör helt rätt, funkar inte datorn så reklamera bara synd att du inte märkte något inom öppetköptiden 14-30 dagar beroende på butik. Själv lämnade jag tillbaka en omen och sen en msi innan jag blev nöjd med den jag har nu.

Både omen och msi'n hade fläktar från h-et Tips kolla in Asus Rog forumen https://rog.asus.com/forum/ kanske det är fler som har problem med scar ii, minns att på rog strix gl502vm var det flera som fick byta moderkortet eftersom fläktarna gick 100% hela tiden.

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo, väntar på hennes S8 ;-) )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

@Stefanp67: Jag håller verkligen med om det att jag var slö och inte lämnade tillbaka den under min öppet köp period. Stort misstag.
Jag hade en MSI laptop innan denna som jag lämnade tillbaka inom öppet köp (90 dagar - mediamarkt medlem). Och nu känns även denna kass, får försöka reklamera den och gå på stationärt, förhoppningsvis!