Från Prescott till Cedar Mill. Lite överraskande. I allfall för mig.

Permalänk

Från Prescott till Cedar Mill. Lite överraskande. I allfall för mig.

Blev en klart större skillnad än jag trodde. I bänken Prescott 3.0Ghz mot Cedar Mill 3.4Ghz. Inte så stor skillnad på pappret men desto större i CPU-Z.

Eftersom man kan och dessutom så är det min Serious Sam maskin så passade jag på att köra denna uppgradering i min XP som snurrar i min IBM M52. Ett tryck på båda sidor så åker locket upp. Och en fällflärp för kylare och en fällflärp för CPU och vips så är det bytt. Och inte
många (inga) byglar att flytta runt heller. Skönt att bli lite bortskämd ibland.

Permalänk
Medlem

Nice. Min p4 maskin kör cedar Mill 3.6 oc till 4.6 bara genom att ändra fsb

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Går du på benchmarkindexet när du tycker det är stor skillnad?

Något är galet med Prescott-proppens index. Single thread borde vara mycket högre, någonstans strax under 30, och det är om inte annat en omöjlighet att en singlecorepropp med HT skulle vara 2.21 gånger snabbare multitrådat än enkeltrådat.

Index och ratio för Cedar Mill-proppen är däremot fullt rimliga.

Det är dock fortfarande en vettig uppgradering. Lite extra prestanda, och framförallt går inte Cedar Mill så förbannat varma

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Eftersom det är så lätt att skifta CPU:er hämtade jag hem PCmark (legacy produkterna gratis förresten). Och nu såg det mer rimligt ut. En Cedar Mill 2.6Ghz är på väg hem Är ju trots allt den sista släppta P4:an.

Prescott < > Cedar Mill