Köpråd HTPC - Liten riktig dator?

Permalänk
Medlem

Köpråd HTPC - Liten riktig dator?

Hej, har använt en NUC som HTPC under ca 2 år men nu verkar det vara hårdvarustrul med den så jag överväger vad ersättningen skulle kunna bli.

Det jag funderar på är att återanvända ram och ssd från nuc och bygga ihop någon pytteliten men ändå "komplett" pc som helst ska vara nära ljudlös. Mitt största problem med NUC var just att den gick så pass varm att den ofta lät för mycket vid filmtittande etc.

Mina tankar går då till någon lågbudget processor där GPU ingår, tex. någon Ryzen 3. Vad är det som gäller i detta segment tycker ni?

Intel G4560, Ryzen 3 2200 eller något annat? Går de varma? Förslag på kylning?

Förslag på vettiga små chassin, antar jag siktar på micro-itx?

Vill gärna prispressa så långt det går men är ganska fritt med budget om det blir bra.

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola: Det är inte bara att den överhettar då?
Byte av kylpasta och rensa damm skulle ju kunna hjälpa. (Alternativt fixa bättre kylning om det är möjligt)
Verkar även finnas helt passiva chassin att köpa så blir det ju inte mycket tystare än så.

Permalänk
Medlem

Testa om LibreELEC (Kodi 18.2) räcker och om den ev belastar datorn mindre och därmed får ned ljudnivån.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en gammal NUC som HTPC hemma men den står bara där i bänken.
Vi använder enbart vår Nvidia Shield som helt kan ersätta funktionen hos en HTPC.
Ljudlös, billig, lätthanterbar och snygg är bra argument.

Permalänk
Medlem

Min nuc är alltså trasig. Jag försökte modda den för bättre kylning men den verkar tagit skada av det.

En Nvidia shield ska jag kolla på, jag är lite intresserad av att köra emulatorer på ibland och det lär väl en sån hantera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Min nuc är alltså trasig. Jag försökte modda den för bättre kylning men den verkar tagit skada av det.

En Nvidia shield ska jag kolla på, jag är lite intresserad av att köra emulatorer på ibland och det lär väl en sån hantera

Nvidia Shield TV är riktigt bra. Jag har en själv, och skulle inte gå tillbaka till en HTPC om man inte har väldigt specifika krav. Den är perfekt för att streama tv (netflix, hbo, youtube osv), för musik (spotify eller lokalt), för att kolla Kodi och dessutom är den väldigt kompetent för spel också. Den klarar t.ex. av spel som Borderlands och Tomb Raider (2013) lokalt. Om du streamar finns det ett stort spelbibliotek via Geforce Now, och en del spel som kommer med också.

Nvidia ryktas jobba på en ersättare (troligen till 2020), så jag skulle tro at de säkert kommer att börja sälja nuvarande Shield TV till bra pris.

Om du behöver Windows och t.ex. vill ha en kompetent spelmaskin för enklare grejer så är Ryzen 5 2400G väldigt kompetent för pris och för format. Du kunde t.ex. skaffa en Asrock Deskmini A300 (AM4-versionen). Chassit inkluderar ett moderkort, så allt du behöver är cpu, ram och lagring. Notera att det finns tilläggsdelar för usb och särskilt wifi, som kunde vara värda att skaffa.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5100388

Den lådan rymmer också (med nöd och näppe) standardkylaren för Ryzen 5 2400G, eller så kan du skaffa en annan liten kylare av högkvalitet om du vill att det ska vara riktigt tyst.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nvidia Shield TV är riktigt bra. Jag har en själv, och skulle inte gå tillbaka till en HTPC om man inte har väldigt specifika krav. Den är perfekt för att streama tv (netflix, hbo, youtube osv), för musik (spotify eller lokalt), för att kolla Kodi och dessutom är den väldigt kompetent för spel också. Den klarar t.ex. av spel som Borderlands och Tomb Raider (2013) lokalt. Om du streamar finns det ett stort spelbibliotek via Geforce Now, och en del spel som kommer med också.

Nvidia ryktas jobba på en ersättare (troligen till 2020), så jag skulle tro at de säkert kommer att börja sälja nuvarande Shield TV till bra pris.

Om du behöver Windows och t.ex. vill ha en kompetent spelmaskin för enklare grejer så är Ryzen 5 2400G väldigt kompetent för pris och för format. Du kunde t.ex. skaffa en Asrock Deskmini A300 (AM4-versionen). Chassit inkluderar ett moderkort, så allt du behöver är cpu, ram och lagring. Notera att det finns tilläggsdelar för usb och särskilt wifi, som kunde vara värda att skaffa.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5100388

Den lådan rymmer också (med nöd och näppe) standardkylaren för Ryzen 5 2400G, eller så kan du skaffa en annan liten kylare av högkvalitet om du vill att det ska vara riktigt tyst.

Jag kanske borde google men hur är det med tex. webbläsare i Shield? Går det ha adblock? Adblock i Youtube? Den kör väl typ Android va?
Windows är inget absolut krav men jag tycker det är ganska bra att kunna kolla tex. playkanaler som saknar vettig app, surfa etc och som sagt så har jag kört lite emulatorer som tex. Dolphin.
Angående Asrock Deskmini A300 så är det ett perfekt tips! Precis något sådant jag funderade på iomed att jag redan har ram och ssd. Jag ska fundera på den! Tack.

Permalänk
Medlem

Kollar även på lite andra barebones, tex. om man skulle våga sig på en annan NUC som inte går så varm/högljudd, någon som har koll på tex. NUC6CAYH

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola: Jag har en Shield och en Mibox hemma nu och slängt ut alla HTPCs, MiBoxen är lite sämre när det gäller stöd för några streaming-appar, ViaPlay varnar lite när man startar den men funkar ändå sen. Fick även installera Amazon Prime via nerladdad APK. Men Shielden har jag inga problem med. Har Logitech K400 kopplat till båda men kör nästan enbart med fjärrkontrollerna.
Går kanske installera webbläsare men inget jag känt jag behöver, båda har även en ChromeCast Utlra inbyggt så det som inte funkar castar du via telefonen.

Jag rekommenderar en Android TV-box, Shielden som förstaval.

Permalänk
Medlem

Upptäckte dessa via amazon, ska titta på dom igen när nästa generations Intel processorer för bärbara kommer:
https://www.banggood.com/Eglobal-V7-Mini-PC-I7-8550U-Win10-Qu...
https://www.banggood.com/Eglobal-Mini-Pc-Computer-I5-8250U-Wi...

Deskmini A300 är ju ett steg upp även om du har processorkylaren med fläkt; stockkylaren för 2400G lär gå in med lite fix.

Börjar man dra i vad en 'riktig' PC kostar så hade inet bra pris på ett SFF nätagg, men sedan tillkommer låda och moderkort
så det är nog bara aktuellt om du vill köra med riktiga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag kanske borde google men hur är det med tex. webbläsare i Shield? Går det ha adblock? Adblock i Youtube? Den kör väl typ Android va?
Windows är inget absolut krav men jag tycker det är ganska bra att kunna kolla tex. playkanaler som saknar vettig app, surfa etc och som sagt så har jag kört lite emulatorer som tex. Dolphin.
Angående Asrock Deskmini A300 så är det ett perfekt tips! Precis något sådant jag funderade på iomed att jag redan har ram och ssd. Jag ska fundera på den! Tack.

Shield kör Android TV, så app-utbudet är lite annorlunda än på vanliga android. Det går ändå att sideloada ganska mycket. Personligen använder jag Puffin som webbläsare (optimerad för TV), men det är nog ytterst sällan som jag behöver den. Man har ju ändå mobilen på sig, och vill man visa något på tv:n kan man casta.

Adblock är nog mera begränsat än på en HTPC. Det finns vissa möjligheter, men alternativen är färre om något orsakar problem. Det går ju alltid att ha adblock via brandväggen också.

Om du kör på en Asrock Deskmini A300 så lönar det sig att kolla lite extra på vilka paket och uppsättningar det finns. Det finns också en version utan cpu-kylare, men med wifi-modul. Eftersom kylaren som kommer med 2400G ändå är bättre så skulle det paketet kanske löna sig. Jag har själv lite funderat på den som extradator åt frun lagom tills WoW Classic släpps

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum