Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köpa kamera att FILMA med .

Hejsan, jag är en kille som älskar att filma och redigera i adobe premiere. Klippen jag vill göra är https://www.youtube.com/watch?v=t5k7feqZUD0 liknande stil. Smooth och sköna klipp med många övergångar osv. Men kör just nu med min iphone 8+ med gimbal.
Men känner att jag nu ska köpa min första riktiga kamera.

Jag vill bara filma med kameran och har en budget på 5000-10000 så förstår att det inte kanske kommer bli den värsta kameran, men vill börja med en kamera som är den bästa jag kan få för den budgeten någon som har tips på vilken kamera jag ska börja med ?

Panasonic Lumix GH4 begagnad är den värd att köra på?
'
Eller Canon EOS 200D ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jebbo95:

Hejsan, jag är en kille som älskar att filma och redigera i adobe premiere. Klippen jag vill göra är https://www.youtube.com/watch?v=t5k7feqZUD0 liknande stil. Smooth och sköna klipp med många övergångar osv. Men kör just nu med min iphone 8+ med gimbal.
Men känner att jag nu ska köpa min första riktiga kamera.

Jag vill bara filma med kameran och har en budget på 5000-10000 så förstår att det inte kanske kommer bli den värsta kameran, men vill börja med en kamera som är den bästa jag kan få för den budgeten någon som har tips på vilken kamera jag ska börja med ?

Panasonic Lumix GH4 begagnad är den värd att köra på?
'
Eller Canon EOS 200D ?

4K eller 1080p?

Bra optik är minst lika viktigt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Titta på Panasonic G7 begagnad, ny kostar den 6000 inkl. objektiv, så du borde få den för max 4000:- inkl. objektiv. Det ger dig massor av pengar över för att hitta bättre objektiv eller andra nödvändiga saker som t.ex. mikrofon. Enl. alla recensioner jag har läst och tittat på så filmar den i princip lika bra som sin storebror GH4. Fördelen med detta är att du enkelt kan byta upp dig när den dagen kommer till en GH5 eller dyl. Att köpa en billig men kompetent kamera idag och lägga pengarna på BRA optik är ett sätt att framtidssäkra din hobby.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Själv satsade jag på Lumix G80 (ersättare till G7) grymt stabil och bra 4k.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt både en G7 och en G80 och kunde jämföra dessa båda hemma en tid. G7:an köpte jag begagnad och G80 inköptes på Elgiganten. Jag måste säga att jag blev lite besviken på G80 då bildkvalitén var väldigt jämlik G7:a och det enda som G80 tillförde var IBIS (In-Body-Image-Stabilization). Just detta är inget viktigt för mig så jag returnerade G80:an och lägger nu pengarna på en riktigt bra gimbal i stället.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Bra optik är minst lika viktigt.

Viktigare skulle jag vilja påpeka.

Hade inte rekommenderat 200D, den är väldigt outdated och har för mig den har 7 fokuspunkter eller dylikt. Hade då hellre satsat på en Canon M50.

Annars om du kan sträcka budgeten lite hade jag satsat på en Sony Alpha A7 Mark 2 eller dylikt (väldigt poppis att filma med), dom är inte så fasligt dyr just nu med tanke på vad du får för pengarna. Jag brukar rekommendera att spara ihop en slant extra och köpa något vettigt på engång, istället för att känna att man vuxit ur sin kamera på 6-12 månader, kan bli en ännu dyrare affär i längden.

Går även hitta bra beggade deals på t.ex cyberphoto.se, där varorna är noggrant kontrollerade och dom skickar med 6 månaders garanti. (Jag är inte associerad med Cyberphoto på något vis.)

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

@Jebbo95: Kolla på en Sony A6000. Mycket prisvärd kamera som både är bra på foto och video.
Rea på Cyberphoto just nu också
Sony A6000

Objektiv rekommenderar jag att köpa begagnat. Kolla tradera, där har jag gjort några riktiga kap

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Du kanske kan hitta en sony fs700 för den pengen. Som är en riktig ”film”/videokamera och inte en dslr. Den är inte ny men nog inte fel för dig. Kan ju och råuppgraderas med prylar som nu säljs begagnade för en spottstyver mot nypris.

Skit i m4/3 som i gh4/5 osv. Orka hålla på ned speedboosters och sånt

Permalänk
Medlem

Kamera

Kanske en sony a6400, bra på både video och foto och filmar i 4k!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Photolle:

Kanske en sony a6400, bra på både video och foto och filmar i 4k!

Du tror inte att TS har hittat en kamera vid det här laget?

Alltid intressant med nya medlemmar som med första post hittar en gammal tråd och postar i.

Permalänk
Inaktiv

Jag har tre Panasonic G7 och dom är kort sagt skitbra, två av dom kom med objektiv också och kostade runt 5000 kronor. Jag har några Blackmagic Design pocket cinema kameror också som är profskameror (men full hd och inte 4k) som också ska gå att gå runt 5000 kronor begagnade.

Bmpcc sen eftermiddag/kväll med ett blligt begagnat vintage objektiv för några hundra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Du tror inte att TS har hittat en kamera vid det här laget?

Alltid intressant med nya medlemmar som med första post hittar en gammal tråd och postar i.

Det tål att upprepas, en bra kamera behöver inte kosta skjortan. Hur hjälpte ditt inlägg till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Det tål att upprepas, en bra kamera behöver inte kosta skjortan. Hur hjälpte ditt inlägg till?

Inte alls. Tycker dock att det är intressant när man som helt nyregistrerad medlem det första man gör är att gräva upp en gammal tråd, i detta fallet två år och svarar.