Vad ska du plugga i höst?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Vad ska du plugga i höst?

Som rubriken säger, kom du in på det du ville? Hamnade du som reserv och hoppas på andra antagningsbeskedet? Blev det universitet eller YH?

Hittade ingen generell samlingstråd för detta konstigt nog

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvsjö stn
Registrerad
Mar 2015

Webbprogrammering och Databaser 30 högskolepoäng, Blekinge tekniska högskola, Studieort: Karlskrona
Som fristående kurs

Blev antagen

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2015

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av shann:

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Kul!
Om det är värt att ta någon av dem kan du nog bäst svara på själv. Är det Python du vill fokusera på så kamsle det inte är helt rätt väg, men om det är programmering i allmänhet så är Java alltid gångbart och (vad jag hört) ett bra språk att börja med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Trafiklärare!

Är förvånad att jag kom in då det kändes som om själva intervjun gick katastrofalt dåligt.
Hade körprov också och den gick bra, även i mina ögon.

Fick svar redan i början av juni så det var nice.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

@shann: Jag gick en sådan innan jag hoppade på universitetet. Den var givande för mig då jag inte hade programmerat något innan. Om det är värt att ta den? Det beror på hur mycket du kan sen innan. Det som behandlas är ju det mest grundläggande. Whileloopar, forloopar, if-satser osv. Den kursen jag gick avslutades med ett större projekt att skriva ett frågesportspel, helt textbaserat.

Kommer fortsätta min utbildning år 2 civilingenjör datateknik! Ser fram emot hösten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Jan 2013

Maskin 5 år på Chalmers blev jag antagen till. Nionde reserv på Lund till Maskinteknik. Så just nu får jag kika på bostäder i båda städerna :/

Hur ser bostadssituationen ut för er andra?

Bra rekommendationer för ljud mm https://www.reddit.com/r/Zeos/
CPU i5 4670k MB Asrock Z87 pro 3 RAM 16GB GPU EVGA 980 SC PSU be quiet L8 600w SSD Crucial BX200 480GB Chassi Lian Li pc-a55b
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 och Hyperx cloud gaming

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Sista året på LiU’s Master i Statistics and Machine Learning... även om det är skönt att inte jobba är det jäääkligt drygt att leva på typ 2/5 av lönen efter fyra år och ungarna börjar bli stora.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av shann:

Har läst DAT043 Objektorienterad programmering (Java) som en del av min utbildning (civilingenjör i datateknik, Chalmers). Inte säker på att jag kan avgöra om det är värt eller inte för just dig att läsa en motsvarande kurs, men en kurs som gav mig betydligt mer var TDA555 Introduktion till funktionell programmering (Haskell).

Brukar till och med säga att om jag bara fick välja en enda kurs att ha läst från min utbildning hade jag valt den. Fick en mycket bredare och djupare förståelse för programmering, och lärde mig att skriva mycket bättre kod (med avseende på korrekthet, modularitet och maintainability), tack vare de insikter som den kursen ger – huvudsakligen att funktioner kan vara rena och att funktioner kan vara värden.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2007

Fortsättningskurs i psykologi på Göteborgs universitet samt organisationspsykologi. Sammanlagt studier på 150% som jag hoppas få ihop på ett bra sätt under det kommande året så jag kan plocka ut en kandidatexamen i beteendevetenskap om ett år 🙂

Intel I5 9400F | GTX 1660 TI | ASUS PRIME Z390-P | Corsair 16GB DDR4 | Intel 660P 512GB | AOC C24G1 | Asus ZenBook S UX391 | OnePlus 6T | Xbox One X |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Bostadssituationen är lugn för mig, blir en kandidat i datavetenskap på distans (mitt förstahandsval) så nu är det 3 år av fokus och fattigdom som gäller!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av shann:

Testade på Innovativ programmering på Linköpings uni. Första 3 månaderna var 2 kurser i Python. Men du kanske syftar på distanskurser?

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Brons i quiz
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Börjar andra året på min kemikandidat på Göteborgs Universitet. Börjar med organisk kemi eller miljökemi men har inte bestämt mig vilket av dem och sedan blir det fysikalisk kemi, det ser jag faktiskt fram emot.

8600K @ 1.05V Louqe Ghost S1 Custom loop
Citera för svar
Instagram