Jag undrar om det finns någon router med RIP2 som inte är lobotomerad. Jag satt och laborerade en stund med detta hemma och den router som jag använde, en Netgear Nighthawk X6 R8000 har visserligen RIP, men den skickar inte ut en viktig del av routinginformationen, nämligen att den är default gateway mot resten av internet.
Konsekvensen är i princip att det inte går att bygga ett nät med flera segment på insidan utan att hårdkoda att denna router är default, men sådan hårdkodning är inte heller önskvärt eftersom det gör att den möjliga dynamiken som ett routing-protokoll försvinner.
Jag har även kollat på DD-WRT, men om jag sätter upp enheten som en RIP Router så försvinner Gateway/NAT-funktionaliteten, så den lösningen blir inte heller bra.
Jag har det fungerande på en Linux-server där jag kör OSPF, men vill även kunna få till detta på en konsumentprodukt där jag sedan hänga t.ex. en Cisco-router innanför med olika nätsegment.
Just nu känns stödet i konsumentburkarna som att koda med tumvantar.
En liten analys av den Netgear jag har visar också att om jag aktiverar RIPv2 så är det aktivt även på WAN-sidan, så den står och ropar ut RIP-information även där. Samma gäller om man aktiverar DLNA Media Server och har TiVo valt (default) då står den och ropar ut den informationen.