Vinn nätagg från Seasonic

HDMI till VGA adapter fungerar inte

Permalänk
Medlem

HDMI till VGA adapter fungerar inte

Hej!

jag har precis köpt en ny skärm och ett nytt grafikkort. men i min gamla sett up så hade jag två VGA/DVI monitor och använde en HDMI till VGA adapter för att mitt gamla grafikkort hade ett DVI utag och flera HDMI mm. det fungerade finfint tills jag nu har köpt ett 2070 och ska sätta in min gamla skärm som sido skärm och såklart så kan jag inte lyckas att ens få en signal mellan dem. jag har kollat så att hdmi utaget inte är urfunktion på grafikkortet och jag har testat att bara köra min sido skärm men ingen av sakerna gav något resultat (jag anvånder adaptern)

om någon vet om man behöver göra något för att få det att fungera eller vad problemet nu kan vara så skriv gärna

Permalänk
Rekordmedlem

Det kräver en aktiv signalomvandlare och det låter som du bara har en enkelt kontaktadapter ?
Vad är det för omvandlare du har ?
Troligen är det enklaste och billigaste att byta monitor om den bara har vgaingång.
Vad är det för monitor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen

Hej och välkommen till forumet! Om vi ska kunna hjälpa dig på ett bra sätt, och för att tråden ska vara av så stort värde som möjligt för andra läsare, måste du berätta vilka prylar det handlar om när du skapar en sådan här tråd.

I detta fall vill vi i synnerhet veta vilket grafikkort du har (inte bara "2070"), vilka skärmar som är inblandade, vilka adaptrar eller omvandlare du använder och hur allt är anslutet. (Om du inte kan ta reda på exakt modell på adaptrar eller omvandlare, ta ett foto och visa oss istället.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@St heffe: Generellt behöver HDMI-till-VGA-omvandlare en strömförsörjning för att fungera. Vanligtvis via en USB-mini eller micro-kontakt. Finns modeller som drar kraft enbart från HDMI-porten, men då HDMI normalt inte är byggt för att ge kraft kommer resultatet variera med källan.

Så använd den separata strömförsörjningen på omvandlaren. Finns ingen sådan på din omvandlare går du direkt på en DP-till-VGA-omvandlare då DP är byggt för att kunna strömförsörja omvandlare.

Permalänk
Medlem

@Alling: GPU: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156510

ny skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5094636

gamal skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2731453

adapter: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2894649 (ps det är inte riktigt denna men nära nog. på min så står det bara HD, VIDEO CONVERTER och HDMI TO VGA)

Permalänk
Medlem

Du har ju dvi-ingång på din gamla skärm, varför köra med vga? Köp en billig displayport till dvi adapter eller kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Du har ju dvi-ingång på din gamla skärm, varför köra med vga? Köp en billig displayport till dvi adapter eller kabel.

fugnerar denna? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=3451216

Permalänk
Medlem

@St heffe: Din gamla skärm har ju DVI, så du kan använda en enkel HDMI-DVI-kabel eller DP->DVI-kabel istället för en signalomvandlare. Då slipper du även kvalitetsförlusten som VGA innebär, eftersom det blir digitalt hela vägen.

Ja, men du kan även använda en DP->DVI-kabel, t.ex. en sån här för att bara ta ett exempel. Det är alltid bra att undvika adaptrar om man kan, eftersom de innebär en extra felkälla.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Pellepelikan:

Skrivet av perost:

@St heffe: Din gamla skärm har ju DVI, så du kan använda en enkel HDMI-DVI-kabel eller DP->DVI-kabel istället för en signalomvandlare. Då slipper du även kvalitetsförlusten som VGA innebär, eftersom det blir digitalt hela vägen.

Second that. Finns ingen anledning för dig att köra analog bildöverföring, @St heffe. Jag hade dock inte köpt en sådan som du föreslog tidigare, då det både är smidigare och mer prisvärt med något i den här stilen. Det kan till och med hända att du har rätt kablage liggande hemma redan. Ta en titt i gömmorna innan du lägger pengar på något så tråkigt som en DVI–HDMI-kabel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja, men enligt perost inlägg blir det nog billigare att köpa en kabel än en adapter. Med tanke på att du har flest displayportutgångar på grafikkortet skulle jag rekommendera att du kör på en displayport till dvi kabel, men en hdmi till dvi går givetvis också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja, men enligt perost inlägg blir det nog billigare att köpa en kabel än en adapter. Med tanke på att du har flest displayportutgångar på grafikkortet skulle jag rekommendera att du kör på en displayport till dvi kabel, men en hdmi till dvi går givetvis också.

Tack för svaren. Gjorde det mycket lättare 😊😊👌