Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjare som behöver hjälp med hemmanätverk

Permalänk
Medlem

Nybörjare som behöver hjälp med hemmanätverk

Hejsan allihopa! Min första tråd här där jag behöver medlemmarnas expertis angående ett hemmanätverk jag tänkte bygga upp.
Osäker om tråden ligger i rätt forumdel men mod kan säkert vänligt flytta isf.

Nu till mina frågor/tankar!

Har ett egnahemshus på 2-plan (villa, jag är från Finland) med fiberuppkoppling. Vad jag kan se är denna uppkoppling s.k. PON-anslutning. Genom tjänsteleverantören kommer en router med denna anslutnings möjlighet. Namnet på denna minns jag dessvärre inte, dock har den 5 portar.

I huset finns LAN-kablar dragna till samtliga rum så uttag finns till förbannelse färdigt, troligtvis är dessa CAT6-kablar, ej bekräftat dock.

Min tanke är att bygga upp ett hemmanätverk som inkluderar följande:
WLAN genom AP:n
En NAS enhet
2 st stationära datorer kopplade med sladd
Tv kopplad med sladd
A/V reciver kopplad med sladd

Andra diverse enheter körs genom WIFI:
Telefoner, tab, osv.

Skulle gärna se att detta förverkligas med VPN av någon form, antingen genom hårdvara eller mjukvara, tips?

Hur bygger jag upp ett dylikt system? Har kollat lite på Ubiquiti system med switchar och AP:n, dock är jag såpass osäker på vad som behövs så jag behöver er hjälp.

Klistrar in en otroligt dåligt illustrerad bild, dörrar saknas, men ni förstår säkert.
Paint

Tack för svar!
Mvh.

Permalänk
Medlem

Vill du att alla enheter hemma ska gå under VPN?
Vad har du för hastighet in? Och vad har du för krav på hastighet?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara att plocka ihop ett standardpaket med ubiquity. En edgerouter, switch med poe och sedan deras AC pro eller ev. Lite om din budget är stram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@qaws: Hej!

Ja det kunde ju vara trevligt, iofs behöver väl inte det interna wifi vara via vpn. Hastighet in är 100/10. Inget skilt krav på hastighet, dock är ju nära max alltid att föredra.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mankku:

@qaws: Hej!

Ja det kunde ju vara trevligt, iofs behöver väl inte det interna wifi vara via vpn. Hastighet in är 100/10. Inget skilt krav på hastighet, dock är ju nära max alltid att föredra.

Tack!

Alltså om du vill ha VPN på all trafik utanför ditt hem är det absolut enklast att konfigurera detta i routern. Men många vanliga standard routers har helt enkelt för klena processorer för att klara koda/avkoda VPN-krypteringen. Med en bra hastighet vill tilläggas. Nu tror jag säkert tex Ubiquiti har något med tillräcklig processorkraft.

Men vill du garanterat ha din hastighet under VPN utan någon hastighetsförluster skulle jag rekommendera Qotom med Intel i5/i7 som router + 2 stycken acesspunkter. Ev en switch beroende på hur många lanportar du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com