Sonos Beam + Ikea symfonisk

Permalänk
Inaktiv

Sonos Beam + Ikea symfonisk

Hej

Jag har sedan en tid haft en Sonos Beam till tvn. Morsan köpte två st Ikea-högtalare. Jag testade dessa båda som surround-högtalare och blev oerhört glatt överraskad.

Tyvärr skorrar ljudet i en del filmen - t ex nya blade runners-filmen. Basljud sänds ut till surroundhögtalaren. Men det är ändå inte så ofta det händer.

Blir man hjälp av en sub? Eller ska man byta från symfoniskhögtalare till några andra högtalare i Sonos-familjen?

Egentligen är jag dock väldigt nöjd med ljudet. Tycker egentligen inte en sub behövs. Det är bara det där skorrande ljudet. Jag vill inte ha något ”riktigt” biosystem eftersom jag har en relativt liten lägenhet.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstått problemet rätt, men går det att bli av med skorrandet genom att i Sonos appen sänka basen ett eller två steg?

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twonkey:

Vet inte om jag förstått problemet rätt, men går det att bli av med skorrandet genom att i Sonos appen sänka basen ett eller två steg?

Du har förstått problemet rätt. Självklart kan man sänka volymen. Men om man vill fläska på utan skorrande ljud?

Det jag frågar om är om det är värt att köpa en sub eller andra surroundhögtalare. Typ Sonos One. Det känns inte värt att köpa en sub om det skorrar lika mycket med som utan sub.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det själva högtalaren som skorrar eller är det TV-bänken?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeddan:

Är det själva högtalaren som skorrar eller är det TV-bänken?

Det är högtalarna.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, elker ja nästan.
Playbar + 2 Play 1:or.
Skorrade lite vid mycket bas, trodde först att jag inte skruvat fast Play 1 ordentligt i väggfästet

Förra året, black Friday inhandlade jag ytterligare en Sub.
Lade den under divanen i Tv-rummet, en helt ny upplevelse.
Sub tar hand om bas, mer detaljer från surround Play 1:orna.
För mig klart väl investerade pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mike73:

Jag hade samma problem, elker ja nästan.
Playbar + 2 Play 1:or.
Skorrade lite vid mycket bas, trodde först att jag inte skruvat fast Play 1 ordentligt i väggfästet

Förra året, black Friday inhandlade jag ytterligare en Sub.
Lade den under divanen i Tv-rummet, en helt ny upplevelse.
Sub tar hand om bas, mer detaljer från surround Play 1:orna.
För mig klart väl investerade pengar.

Egentligen är det trist att ljudet inte kan optimeras mer efter högtalarna man har. Sonos sub är ju overkill för de flesta. Särskilt om man bor i lägenhet med grannar.

Jag tycker egentligen inte det är något fel på basljudet i Beam + 2st symfonisk. Sonos vill väl sälja dyra subar antar jag. Säkert därför ljudet inte optimeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Egentligen är det trist att ljudet inte kan optimeras mer efter högtalarna man har. Sonos sub är ju overkill för de flesta. Särskilt om man bor i lägenhet med grannar.

Jag tycker egentligen inte det är något fel på basljudet i Beam + 2st symfonisk. Sonos vill väl sälja dyra subar antar jag. Säkert därför ljudet inte optimeras.

Har du testat truetone?

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB