Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

300Mb/s internet på två enheter blir 2-3Mb/s per enhet

Permalänk
Medlem

300Mb/s internet på två enheter blir 2-3Mb/s per enhet

Hej!

Jag har märkt ett problem med mitt internet sedan jag blev sambo.

Idag har jag 300/300 med Bahnhof och det fungerar svinbra när ingen laddar ned någonting eller tittar på någon stream. Jag har till och med över 300/300 enligt bredbandskollen. Men så fort någon av oss ser på en stream, laddar ned någonting eller tittar på Youtube så går hastigheten ned til typ 2-3Mb/s. Har jag gjort någon internet inställning fel? Jag vet inte vad jag ska göra för att göra det bättre?

Routern jag använder mig av är en TP-link Archer C9 och jag har knappt konfigurerat denna.

Notera: Jag försökte hitta en liknande tråd men tyckte inte att jag hittade någonting, eller så är jag bara för trött och har missat en liknande tråd

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro: Över kabel och/eller WiFi ?
Sen undrar om du kollat den totala bandbredden som ni använder eller bara på din burk medans andra gör sitt?
Bör kunna kolla den totala i routern, den blir ju fördelat på alla användare.
Kan va in QoS inställning där viss trafik har högre prio eller nåt...

Mina 2 cent

Edit: Testat bredbandskollen på båda burkarna samtidigt? Tänkte att det du stömmar eller laddar inte sänds i "full fart".
Är det 300Mbits kontra 2-3Mbits och inte 2-3Mbytes?

Ledsen för dumma frågor =), det är sent på dan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stuffe:

@SebKro: Över kabel och/eller WiFi ?
Sen undrar om du kollat den totala bandbredden som ni använder eller bara på din burk medans andra gör sitt?
Bör kunna kolla den totala i routern, den blir ju fördelat på alla användare.
Kan va in QoS inställning där viss trafik har högre prio eller nåt...

Mina 2 cent

Edit: Testat bredbandskollen på båda burkarna samtidigt? Tänkte att det du stömmar eller laddar inte sänds i "full fart".
Är det 300Mbits kontra 2-3Mbits och inte 2-3Mbytes?

Ledsen för dumma frågor =), det är sent på dan...

Det är via kabel, båda datorerna får 2-3 Mb/s via bredbandskollen när någon av oss laddar ned någonting eller streamar.. Förlåt men QoS? Är det någon inställning jag bör göra på routern?

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

@SebKro: Quality of Service
Det är en inställning som kan prioritera vidd typ av trafik, t.ex. kan streaming vara prioriterad och därför får du dålig hastighet i andra saker.
Se om du hittar QoS inställningen på routern, är den på så stäng av den helt.

Permalänk
Medlem

Uppdatera routern till senaste firmware och nollställ den. Så kan du börja felsöka därifrån. Kanske funka direkt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm