Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem

Trevligt spel men "tyvärr" så släpps Baldurs Gate 3 inte långt efter så det får bli ett senare köp...om några år ^^

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gillade det, får väl se när det blir köp dock.
700 är fan mycket för ett spel.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört igenom kampanjen på alla klasser så måste jag säga att inget kommer i närheten av necron.

Fumlade runt lite med butcher vid 2:50, men allt annat har inte en chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Gillade det, får väl se när det blir köp dock.
700 är fan mycket för ett spel.

Den prisklassen hade jag inte köpt . Tänk du får vänta 4 dagar extra för o börja spela .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Efter att ha kört D4 i helgen kan jag konstatera att det ser ut så som jag kände att det var att spela D1 och i viss mån D2. Fantastiskt spel, välpolerat, bra flyt, enorm värld, inte alls lika linjärt som de andra delarna har varit och jag tyckte om att de tagit tillbaka systemet med +[skill].

MEN, och det är ett stort men, Det är i grund och botten samma spel en gång till. För fjärde gången. Bara snyggare. Jag avundas alla er som får detta som första upplevelse av Diablo, för i mångt och mycket känner jag att det är såhär visionen för de första delarna var (förutom de 4 hotspellknapparna, då). Men jag känner inte att det tillför något för en annan som varit med på hela resan. Spelet är en fjärde återstart på resan, en fjärde ingång till ett storslaget äventyr, men det finns liksom ingen nisch kvar att fylla, känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Ja, men det funkar inte som det borde göra och gör i andra ARPG som implementerar det. Har man bind force move till vänsterklick så kan man inte interagera med något annat på knappen. Så ja, det är väl verkligen force move men de kan ju titta på hur andra spel har löst det så folk är nöjda :).

Ja, det var lite störande att loot/interact var kopplat till "skillslot1" och man BORDE få multi-keybinda allt på samma knapp eller ha varje funktion separat (separera loot-interact-move-skill1 - man får redan ha flera keybinds på samma knapp), men huvudproblemet är ju löst.

Men med det sagt, så är det egentligen optimalt att inte ha loot/interact på LMB då man aldrig råkar låsa movement på objekt eller loota skräp när man egentligen bara ville röra sig - movement är prio1 och inga olyckor kan ske

Permalänk
Medlem

Jag testade det nu på öppna betan och det verkade väl ok men det var inte så att jag blev fast så som jag blev till Diablo 2. Om det sen är att jag blivit gammal eller för att spelet är annorlunda låter jag vara osagt.

Som många andra retade jag mig dock på att det inte går att välja att spela 100% solo eller bara i grupp med kompisar. Det är bra att funktionen finns att träffa på random ute i världen men att det inte är valbart är imho riktigt usel game design. För min bror som haft en hjärntumör och efter det är väldigt långsam och vill göra saker i sin tid, kan den här biten verkligen vara en deal breaker ifall han kommer köpa spelet överhuvudtaget eller inte. Jag känner ingen direkt brådska heller utan får se hur det känns när vi närmar oss juni.

Förhoppningsvis har väl Blizzard insett misstaget och lagt in det som en social option innan retail släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Jag testade det nu på öppna betan och det verkade väl ok men det var inte så att jag blev fast så som jag blev till Diablo 2. Om det sen är att jag blivit gammal eller för att spelet är annorlunda låter jag vara osagt.

Som många andra retade jag mig dock på att det inte går att välja att spela 100% solo eller bara i grupp med kompisar. Det är bra att funktionen finns att träffa på random ute i världen men att det inte är valbart är imho riktigt usel game design. För min bror som haft en hjärntumör och efter det är väldigt långsam och vill göra saker i sin tid, kan den här biten verkligen vara en deal breaker ifall han kommer köpa spelet överhuvudtaget eller inte. Jag känner ingen direkt brådska heller utan får se hur det känns när vi närmar oss juni.

Förhoppningsvis har väl Blizzard insett misstaget och lagt in det som en social option innan retail släpps.

Det är en core feature så den kommer va kvar i spelet, skulle tippa på att den enbart kommer expandera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Det är en core feature så den kommer va kvar i spelet, skulle tippa på att den enbart kommer expandera.

Om så är fallet, kommer jag nog tveka köp. Här var jag ute och utforskade och letade mäktiga monster att dräpa och så kommer det massa annat folk och stör min upplevelse. För mig bryter det magin. Jag önskar starkt ett 100% solo läge eller med grupp kompisar.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Hemskt vad alla klagar på priset. Att nå maxlevel ska ta cirka 150 timmar. Vad är genomsnittstiden för att ”klara ut” ett nytt spel idag, typ 20 timmar kanske?

Med tanke på hur mycket tid man får tycker jag det är prisvärt. Jag köpte ultimate och ångrar mig inte en sekund!

Får verkligen hoppas att man inte behöver lägga 150h för att nå maxlevel då spelet börjar på riktigt. Timmar per krona är för övrigt ett väldigt konstigt mått på om något är prisvärt eller inte. Att slänga in 100h grind till maxlevel gör inte ett spel värt mer i mina ögon.

Edit: sen är väl den störa boven den kassa kronan, skiljer väl bara 10$ mot diablo3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Får verkligen hoppas att man inte behöver lägga 150h för att nå maxlevel då spelet börjar på riktigt. Timmar per krona är för övrigt ett väldigt konstigt mått på om något är prisvärt eller inte. Att slänga in 100h grind till maxlevel gör inte ett spel värt mer i mina ögon.

Edit: sen är väl den störa boven den kassa kronan, skiljer väl bara 10$ mot diablo3.

Max level är 50 + 50 (Paragon). Och för att nå de fulla 50 levlar i Paragon tar tid, men ska inte hindra dig något från spelet att inte nå dit.
För att nå endgame så är det endast lvl 50 och det tar ungefär 30h kanske som ny och vill utforska lite mer än vanligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Puttrickio:

Om så är fallet, kommer jag nog tveka köp. Här var jag ute och utforskade och letade mäktiga monster att dräpa och så kommer det massa annat folk och stör min upplevelse. För mig bryter det magin. Jag önskar starkt ett 100% solo läge eller med grupp kompisar.

De har lånat friskt från Lost Ark och går mer mot MMO-hållet än det klassiska ARPG-hållet, så det är nog bara att glömma

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Max level är 50 + 50 (Paragon). Och för att nå de fulla 50 levlar i Paragon tar tid, men ska inte hindra dig något från spelet att inte nå dit.
För att nå endgame så är det endast lvl 50 och det tar ungefär 30h kanske som ny och vill utforska lite mer än vanligt.

ah, det låter ju betydligt mer rimligt

Permalänk

Helt ok. Necro är bästa klassen- sever + scytche + decripfy + cold mages med resurs generering = GG

Blir det ett køp? Nja tror inte det.

Har spelat 1,2 och 3an från släpp. PoE kopia med några twists

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Helt ok. Necro är bästa klassen- sever + scytche + decripfy + cold mages med resurs generering = GG

Blir det ett køp? Nja tror inte det.

Har spelat 1,2 och 3an från släpp. PoE kopia med några twists

POE-kopia med några twists ser jag inte som nåt negativt

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Jag testade det nu på öppna betan och det verkade väl ok men det var inte så att jag blev fast så som jag blev till Diablo 2. Om det sen är att jag blivit gammal eller för att spelet är annorlunda låter jag vara osagt.

Som många andra retade jag mig dock på att det inte går att välja att spela 100% solo eller bara i grupp med kompisar. Det är bra att funktionen finns att träffa på random ute i världen men att det inte är valbart är imho riktigt usel game design. För min bror som haft en hjärntumör och efter det är väldigt långsam och vill göra saker i sin tid, kan den här biten verkligen vara en deal breaker ifall han kommer köpa spelet överhuvudtaget eller inte. Jag känner ingen direkt brådska heller utan får se hur det känns när vi närmar oss juni.

Förhoppningsvis har väl Blizzard insett misstaget och lagt in det som en social option innan retail släpps.

Jag dog på ett ställe pga av fps drops och sen när jag var död så kom en högre levlad gubbe och rensade bort alla fiender. Tråkigt system tänker jag. Det kan vara kul och se lite andra personer men störigt när man skall behöva stressa att döda fiender så att ingen annan snor dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag dog på ett ställe pga av fps drops och sen när jag var död så kom en högre levlad gubbe och rensade bort alla fiender. Tråkigt system tänker jag. Det kan vara kul och se lite andra personer men störigt när man skall behöva stressa att döda fiender så att ingen annan snor dom.

Du får ju samma XP även om någon annan dödar bredvid dig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Du får ju samma XP även om någon annan dödar bredvid dig

Jo fast den handlar ju inte bara om xp. Om jag dör när jag slås mot någon svårare fiende så vill jag gärna kämpa vidare och försöka ta fienden.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska få spela offline även i ett online spel jag förstår inte ? Det funkade ju bra som i immortals vill jag köra rifts solo så gör jag men vill jag med andra så öppnar jag upp, samma borde ju vara i d4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Tycker man ska få spela offline även i ett online spel jag förstår inte ? Det funkade ju bra som i immortals vill jag köra rifts solo så gör jag men vill jag med andra så öppnar jag upp, samma borde ju vara i d4.

Det är ju exakt så det är? Det är bara ute i den öppna världen som du stöter på andra spelare. Dungeons är helt privata.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju exakt så det är? Det är bara ute i den öppna världen som du stöter på andra spelare. Dungeons är helt privata.

Jag är också för att få spela helt solo genom hela spelet. Tycker också det är störigt när någon annan dyker upp. Av bara ren reflex börjar man attackera något som kommer springande mot en. Man kanske använder sin maxladdade ultimate skill till ingenting?
Samma med större rörigare fighter så hände det flera gånger att jag slösade min evade på en skill som den andre spelaren hade lagt. För att två sekunder senare hamna i trubbel då jag inte kunnat evadea ifrån situationen och nära nog dör på kuppen.

Permalänk
Medlem

Klart man ska köra, och priset... det är ju ett fynd jämfört med andra former av nöjen, och kostnad per timme för detta nöje

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mibsweden:

Klart man ska köra, och priset... det är ju ett fynd jämfört med andra former av nöjen, och kostnad per timme för detta nöje

Men var går gränsen? Om "kostnaden per timme" är så himla bra, ska vi tredubbla priset på spel?

Jag menar för en biofilm betalar du ju nästan 100 kr i timmen, så är det priset på bio eller spel som är fel?

Pris per timme är en extremt dåligt jämförelseenhet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men var går gränsen? Om "kostnaden per timme" är så himla bra, ska vi tredubbla priset på spel?

Jag menar för en biofilm betalar du ju nästan 100 kr i timmen, så är det priset på bio eller spel som är fel?

Pris per timme är en extremt dåligt jämförelseenhet.

Varför är pris per timme extremt dålig jämförelse? Vill gärna höra argument på det.

Man kan ju t ex använda pris per timme om man vill räkna ut hur många arbetstimmar man får ut av spelet.

Bio film är nästan 1:2 (Nöje : arbetstid), så du får ungefär jobba motsvarighet till filmens längd. Ett spel kanske är 40:4, dvs du arbetar väldigt få timmar för ett längre nöje.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trackmaster:

Varför är pris per timme extremt dålig jämförelse? Vill gärna höra argument på det.

Man kan ju t ex använda pris per timme om man vill räkna ut hur många arbetstimmar man får ut av spelet.

Bio film är nästan 1:2 (Nöje : arbetstid), så du får ungefär jobba motsvarighet till filmens längd. Ett spel kanske är 40:4, dvs du arbetar väldigt få timmar för ett längre nöje.

Jag behöver inte ha mer kul i ett spel jag lägger 100h i än ett spel som tar 12h.

Säg ett spel som är kul och kostar 600 kr och jag lägger 12h totalt, 50 kr/h. Typ The Last of Us, ett av mina absoluta favoritspel.
Då är jag ju inte villig att betala 100 000 kr för PUBG som jag har 2000h i?

Så varför är kostnad per timme en vettig jämförelse? Hur många kronor i timmen har du som brytpunkt där du inte köper ett spel för att timkostnaden är för dyr?

Sen vet jag ju inte om jag kommer spela ett spel i 10h eller 2000h, så det är ju väldigt svårt att förutse detta.

Sen kräver ju spel även mer investering, en bra PC eller en konsoll, är det med i timkostnaden?

Och sist, argumentet faller ju platt när spel som har onödig grind "bara för att" ser ut att vara mer prisvärda än spel som är bra balanserade och håller bra tempo.
Är spelet bättre för att det tar 25h att spela igenom det än om det hade tagit 15h?

Det är ju svårt för spel som D4 såklart att ha en specifik "tid att klara ut spelet", men till exempel RE4-remaken verkar lida av att det kanske är lite långt till och med, när redan originalspelet hade en del kritik om att det var för långdraget.

Så är RE4-remaken mer prisvärd för att de dragit ut på storyn så den är 5h längre?

Jämförelsen är ju att vi ska börja jämföra mat i kr/kcal för att se vad vi får ut mest energi av

Edit: Men ja självklart är det bra om man får ut hundratals eller tusentals timmar underhållning av ett spel, och då spelar det inte så stor roll om det kostade 500 eller 700 eller 900. Det jag är sjukt anti är deras riktigt Greedy prissättning med "betala mer och spela 4 dagar innan", och denna allmänna prishöjning på spel som är helt omotiverad. Deras VD fick $22 miljoner i bonus 2022, jag ser liksom inte en värld där de behöver öka priset på spel för att gå runt. Det handlar bara om girighet hos en riktigt äcklig VD.

Nackdel 2 är ju att denna prisökning på spel slår hårt mot de som inte har lika mycket pengar att röra sig med, jag kommer ihåg hur dyrt jag tyckte spel var när jag växte upp Det spelar nog generellt väldigt lite roll för de flesta här inne på SweC.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sista mötet på HC mot Butcher Körde rend här, hann aldrig möta honom efter jag växlade över till WW/shouts.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Min reflektion efter att ha spelat den öppna betan. Diablo IV är ett pseudo MMO-(a)RPG och bör betraktas som ett sådant.

Spelmekaniskt är det rätt likt Diablo II gällande tempo, i alla fall med en lvl 25 Sorcerer utan någon endgame build.

Känner mig inte super pepp på releasen, men kommer nog att skaffa det i alla fall. Är nyfiken på endgame trots att mycket känns bekant, speciellt om man spelat Diablo sedan det första spelet.

Sedan får man flashbacks efter alla Error 37 felmeddelanden vid D3 releasen. Hoppas vi slipper serverstrul vid den skarpa releasen i Juni.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av maniac:

Hoppas vi slipper serverstrul vid den skarpa releasen i Juni.

Det är ju höjdpunkten med "betala mer och få spela tidigt", känns verkligen som att det är 50/50 att det ens kommer gå att spela den helgen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag behöver inte ha mer kul i ett spel jag lägger 100h i än ett spel som tar 12h.

Säg ett spel som är kul och kostar 600 kr och jag lägger 12h totalt, 50 kr/h. Typ The Last of Us, ett av mina absoluta favoritspel.
Då är jag ju inte villig att betala 100 000 kr för PUBG som jag har 2000h i?

Så varför är kostnad per timme en vettig jämförelse? Hur många kronor i timmen har du som brytpunkt där du inte köper ett spel för att timkostnaden är för dyr?

Sen vet jag ju inte om jag kommer spela ett spel i 10h eller 2000h, så det är ju väldigt svårt att förutse detta.

Sen kräver ju spel även mer investering, en bra PC eller en konsoll, är det med i timkostnaden?

Och sist, argumentet faller ju platt när spel som har onödig grind "bara för att" ser ut att vara mer prisvärda än spel som är bra balanserade och håller bra tempo.
Är spelet bättre för att det tar 25h att spela igenom det än om det hade tagit 15h?

Det är ju svårt för spel som D4 såklart att ha en specifik "tid att klara ut spelet", men till exempel RE4-remaken verkar lida av att det kanske är lite långt till och med, när redan originalspelet hade en del kritik om att det var för långdraget.

Så är RE4-remaken mer prisvärd för att de dragit ut på storyn så den är 5h längre?

Jämförelsen är ju att vi ska börja jämföra mat i kr/kcal för att se vad vi får ut mest energi av

Edit: Men ja självklart är det bra om man får ut hundratals eller tusentals timmar underhållning av ett spel, och då spelar det inte så stor roll om det kostade 500 eller 700 eller 900. Det jag är sjukt anti är deras riktigt Greedy prissättning med "betala mer och spela 4 dagar innan", och denna allmänna prishöjning på spel som är helt omotiverad. Deras VD fick $22 miljoner i bonus 2022, jag ser liksom inte en värld där de behöver öka priset på spel för att gå runt. Det handlar bara om girighet hos en riktigt äcklig VD.

Nackdel 2 är ju att denna prisökning på spel slår hårt mot de som inte har lika mycket pengar att röra sig med, jag kommer ihåg hur dyrt jag tyckte spel var när jag växte upp Det spelar nog generellt väldigt lite roll för de flesta här inne på SweC.

Där har du ett argument, men att säga att någon annans argument är extremt värdelös tyckte jag bara var fel utan att höra själv hur du tänker.

Vi alla är olika och värdera vår tid utöver jobbet annorlunda. Några räknar som dig och andra som mig.

Visst det är girigt med 200kr för några extra dagar. Men vissa har sett fram emot D4 ett väldigt bra tag och har inga problem att lägga extra pengar för early release, andra tycker det är vidrigt. Man har ett val att avstå, visst FOMO känslan kanske är jobbig för vissa att motstå.

Det är ett börsnoterad bolag där man gör allt för att maximera siffror. Det är bara att släppa tanken att Activision Blizzard ska ge något till spelarna utan att själv tjäna på det, finns inte på kartan. Kanske blir det mindre girigt om Microsoft köper upp bolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Där har du ett argument, men att säga att någon annans argument är extremt värdelös tyckte jag bara var fel utan att höra själv hur du tänker.

Vi alla är olika och värdera vår tid utöver jobbet annorlunda. Några räknar som dig och andra som mig.

Visst det är girigt med 200kr för några extra dagar. Men vissa har sett fram emot D4 ett väldigt bra tag och har inga problem att lägga extra pengar för early release, andra tycker det är vidrigt. Man har ett val att avstå, visst FOMO känslan kanske är jobbig för vissa att motstå.

Det är ett börsnoterad bolag där man gör allt för att maximera siffror. Det är bara att släppa tanken att Activision Blizzard ska ge något till spelarna utan att själv tjäna på det, finns inte på kartan. Kanske blir det mindre girigt om Microsoft köper upp bolaget.

sen är ju early access inget nytt alls, så fattar inte riktigt hatet mot blizzard för det

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b