Ett litet återfall i spelandet.. bäst sätt att uppgradera.

Permalänk

Ett litet återfall i spelandet.. bäst sätt att uppgradera.

Har en ca 3år gammal budget-burk. Pentium G3258 och ett 750ti. 16gb ram. Testade lite nyare spel och är sugen på lite mer flyt.

Ser tre möjliga sätt att uppgradera:

Begagnad 1150 CPU till befintligt moderkort, i7 4790 eller liknande. Och ett nytt GeForce 1060 alternativt 1660

Nytt moderkort, AMD ryzen 5 3400X. 16 gb ddr4. Vänta med separat grafikkort.

Nyare begagnad burk. AMD ryzen 5 2400G GeForce 1050ti 8gb ram. 512 gb SSD.

Ungefär samma pris för alla tre varianter, runt 4000. Vad kan jag förvänta mig bäst prestanda med? Spel i "vanlig" upplösning på 22 tums, senare kanske lite större skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_paz:

Har en ca 3år gammal budget-burk. Pentium G3258 och ett 750ti. 16gb ram. Testade lite nyare spel och är sugen på lite mer flyt.

Ser tre möjliga sätt att uppgradera:

Begagnad 1150 CPU till befintligt moderkort, i7 4790 eller liknande. Och ett nytt GeForce 1060 alternativt 1660

Nytt moderkort, AMD ryzen 5 3400X. 16 gb ddr4. Vänta med separat grafikkort.

Nyare begagnad burk. AMD ryzen 5 2400G GeForce 1050ti 8gb ram. 512 gb SSD.

Ungefär samma pris för alla tre varianter, runt 4000. Vad kan jag förvänta mig bäst prestanda med? Spel i "vanlig" upplösning på 22 tums, senare kanske lite större skärm.

Här har du bra "basprestanda" om du inte är på jakt efter hög framerate. Sen om budgeten är stram så leta beggat grafikkort här på marknaden typ 500-1000 kr.

Grafikkort som rekommenderas är:
AMD R9 290/390, 290X/390X, RX 470/570/570/580.
Nvidia: GTX 970, 980/ti, 1060 6GB, 1070.

Kraftfullare kort än så är svårt att få tag på för undet tusenlappen. Undvik däremot kort med sämre prestanda än detta.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Grafikkortet du har nu är underväldigande. Alternativ 1 om du vill ha något som rullar på bra nu men förmodligen inte kommer att hålla särskilt länge och alternativ 2 om du vill kunna gå utan att behöva uppgradera, ordna bara ett ordentligt grafikkort till (antar att du menar Ryzen 3600??).

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Här har du bra "basprestanda" om du inte är på jakt efter hög framerate. Sen om budgeten är stram så leta beggat grafikkort här på marknaden typ 500-1000 kr.
https://komponentkoll.se/bild/ekrhA.png

Är inte det ganska likt "bättre begagnad burk"? Om det inte är stor skillnad på grafikkorten då. Har bara lite koll på GeForce, inget alls på Radeon. Har bara en liten 240gb SSD nu så en. Ny större vore trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Grafikkortet du har nu är underväldigande. Alternativ 1 om du vill ha något som rullar på bra nu men förmodligen inte kommer att hålla särskilt länge och alternativ 2 om du vill kunna gå utan att behöva uppgradera, ordna bara ett ordentligt grafikkort till (antar att du menar Ryzen 3600??).

Menade 3400G. Och köra på den integrerade kretsen. Eller är detta helt bara att glömma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_paz:

Är inte det ganska likt "bättre begagnad burk"? Om det inte är stor skillnad på grafikkorten då. Har bara lite koll på GeForce, inget alls på Radeon. Har bara en liten 240gb SSD nu så en. Ny större vore trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo fast intel är så överprissatt att du i bästa fall får lika bra pris/prestanda som den nya jag länkade.

Men i7 2600K är förhållandevis prisvärd. Skulle tippa på att du skulle kunna få moderkort, ram cpu, kylare och något av tidigare nämnda grafikkort för runt 3000:- om du har tur. Men har cpuerna körts flitigt och överklockat är det svårt att veta hur mycket liv de har kvar i sig.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...